ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן כנס האנרגיה Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות גיימינג 2024 PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup בטיחות במקומות עבודה +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

ועידת התחזיות

מ"מ מנכ"ל האוצר: "יש מעל 40 רפורמות מוכנות שמחכות לתקציב"

ערן יעקב דיבר בוועידת התחזיות של "כלכליסט". בנושא התקציב אמר: "נכון שזה לא אופטימלי, אבל הסטייה מהצרכים של 2021 לא תהיה מאוד גדולה"; על תפקוד האוצר ללא מנכ"ל וממונה על תקציבים קבועים: "המשרד לא נשען על אדם כזה או אחר, אבל יש מחיר מסוים - ביכולת לייצר תפיסת עולם רבת-שנים"

עמרי מילמן 12:4629.12.20

"אני לא חושב שקרה בעבר, שבמשך שנה שלמה לא עבר תקציב. מדובר באירוע חריג מאז קום המדינה. החוק לא היה ערוך לכך. זה יוצר שאלות רבות לגבי העברת עודפים. למשל, על מה נסמך התקציב ההמשכי הבא. זה יוצר המון בעיות. לשמחתי, התרופה היא שינוי חקיקתי שיאפשר גם ב-2021 להתנהל תחת מסגרת תקציב שתוכל להכיל את פעולות הממשלה". כך אמר מנהל רשות המסים ומ"מ מנכ"ל משרד האוצר ערן יעקב בוועידת התחזיות 2021 של "כלכליסט" בשיתוף בנק הפועלים ופסגות בית השקעות.

 

הציבור עדיין לא יקבל את השירותים שהוא אמור לקבל, ולא יקודמו פרויקטים בהיקף שהיינו מצפים כל עוד אין ממשלה מתפקדת.

"כשאמדנו את תקציב 2021, דובר על מסגרת של 426 מיליארד שקל, בנוסף ל-50 מיליארד שקל לקורונה וכדומה. הסטייה מהצרכים של 2021 לא תהיה מאוד גדולה. נכון שזה לא אופטימלי, אך זה יאפשר למשק ולמשרדי הממשלה לתפקד".

 

היעדר התקציב לא יעמיק את המשבר עוד יותר?

"אני חושב שנכון להביא לדבר הזה תהליכי האצה, שבדרך כלל מגיעים בחוק הסדרים. כך המשק הישראלי בנוי כבר 30 שנה - אתה מביא את חוק התקציב ולצידו את חוק ההסדרים. למעשה מינואר 2018 לא היה לנו כזה. לעובדה שאין רפורמות יש השפעה, אגב קורונה. הדרך הנכונה להתמודד היא להביא רפורמות. יש מעל ל-40 רפורמות מוכנות".  

 

 

אז מה הממשלה הבאה חייבת לעשות?

"אני חושב שחשוב מאוד להביא כמה שיותר מהר רפורמות שיאפשרו למשק לצאת מהמשבר. למשל בנקאות פתוחה, זה מפץ תחרותי ובשורה צרכנית. למשל היתר בנייה - היום לוקח לך מינימום שנתיים לקבל היתר, וגם פה יש רפורמה שבאה להקל על דרך הרישוי, יש צעדים להסרת חסמים בהתחדשות עירונית. אנחנו מדינה אורבנית קטנה וצפופה, וחלק גדול מהפוטנציאל הנדל"ני שלה הוא בהתחדשות עירונית. הרכבת הקלה שמדברים עליה מאז 1962 - יש לזה משמעות אדירה. בחוק ההסדרים אמורים להתיר את כל החסמים שמקשים על הפרויקט. צריך לזכור שבכל שנה שלא עושים תהליך כזה מאבדים זמן, ממד הזמן מאוד משמעותי".

 

ערן יעקב ערן יעקב

 

אז הממשלה הזו עלתה לנו כסף בזה שבזבזה זמן?

"לזה שאין לנו חוק הסדרים מאז 2018 יש מחיר. אגב, ברור שאפשר להביא חקיקות גם ללא חוק הסדרים - אבל לצערי, באופן שבו המשק הישראלי עובד, הדברים לא תמיד קורים. חלק מהיכולת שלנו להביא רפורמות זה לחבר אותן לתקציב".

 

מה עם גיל הפרישה לנשים?

"הנושא עולה מעל לעשור, אני חושב שדווקא בעת הזו שר האוצר נדרש ומנסה לקדם אותו".

 

משרד אוצר ללא מנכ"ל וממונה על התקציבים קבועים יכול להתמודד עם כל האתגרים האלה?

"יש ניהול עמוק בתוך המשרד, הוא לא נשען על אדם כזה או אחר, כמו גם רשות המסים - וזו נקודת חוזק של המשרד הזה. ולכן כן, אני מאמין שהיכולת הניהולית של משרד האוצר מתפקדת היטב. נכון שיש ממלא מקום לממונה על התקציבים, אך הוא כל חייו היה באגף התקציבים. אני לא אומר שאין מגבלות על ממלא מקום, בוודאי שיש, אבל כשמסתכלים על התמונה המלאה, הדבר אינו משפיע על תפקוד המשרד. בהסתכלות קדימה, לגבי היכולת לייצר למשרד האוצר תפיסת עולם רבת-שנים, אין ספק שיש לדבר הזה מחיר מסוים, אך התפקוד הוא תפקוד טוב ומשרד האוצר הוכיח את עצמו עם רשת הביטחון הכלכלית".

 

למרות ההגבלות והירידה בפעילות העסקים אתם מדווחים על הכנסות גבוהות יחסית ממסים, כאילו אין קורונה בחודשים האחרונים. איך אתה מסביר את זה?

"יש פרמטרים שמשפיעים בעיקר על הכנסות המדינה ממסים. בתוך תקופת הקורונה אנחנו יודעים שמיליון איש לא טסו לחו"ל, נשארו בארץ ויצרו ביקושים. אגב, גם המענקים אפשרו להם לצרוך. חלק גדול מהעלייה הוא כתוצאה ממע"מ על ייצור מקומי. סיבה אחרת, לשמחתנו, היא שהיו לא מעט אקזיטים גם בתקופה הזו. השנה ההשקעות בחברות הללו היו גדולות יותר אפילו מבשנה שעברה, שהייתה שנת שיא. מנגד, לצערנו, המובטלים הם דווקא החלשים יותר במשק, והם בדרך כלל גם משלמים פחות מסים".

 

יש חשש שהמענקים ודמי האבטלה הממושכים יהוו תמריץ לכלכלה שחורה ולתשלום בשחור. אתם רואים את זה בשטח?

"אין ספק שמלחמות מעודדות כלכלה שחורה, ואנחנו בסוג של מלחמה מול נגיף. ברור לכולנו שהעניין של ההון השחור צף, ואנשים מוציאים גם את מה שיש להם במזומן וזה משתקף גם בהכנסות בגלל המע"מ וכדומה. אין ספק שהכלכלה השחורה בתקופה כזו מוצפת בצורה משמעותית יותר. לכן אני חושב שזה גם חלק מהפוטנציאל, לטפל בה, מבלי להעלות מסים".

 

אנחנו נראה ב-2021 לפחות כוונות להעלאת מסים בהמשך?

"לא, אני חושב שלא יהיו העלאות מסים ב-2021. אני חושב שבעולם שבו צריך לנקוט מדיניות אנטי -מחזורית, לא הייתי אומר שצריך להפחית מסים, אבל בטח לא להעלות מסים, צריך לתת למשק לשקם את עצמו לאט לאט".

 

אתם נסמכים במידה רבה על הכנסות ממיסוי כלי רכב ובלו על הדלק, שעומדים על מעל ל-40 מיליארד שקל. אנחנו מתקדמים לעולם של רכבים חשמליים שם המיסוי נמוך משמעותית. רשות המסים נערכת לכך?

"שי אגסי היטיב לתאר זאת כשאמר שמיסוי גבוה על כלי רכב זה יתרון בעולם של כלי רכב חשמליים. המיסוי הגבוה מאפשר לעודד דרך המס כלי רכב חשמליים. מדינת ישראל גובה מס של 10% על רכבים חשמליים, שהוא נמוך בהרבה מהמס של 83% על רכבים רגילים, עם מדרגות הפחתה. זה תמריץ משמעותי שיישאר בשנתיים הקרובות. אנחנו רואים חדירה של רכבים היברידיים. בפרספקטיבה עתידית, בוא נגיע לעת הזו שכלי רכב חשמליים יתחילו להציף אותנו. האם יהיה בלו על חשמל בעתיד? מאוד יכול להיות".

x