"הטכנולוגיה וכוח המיחשוב הבלתי מוגבל של הענן אפשרו לפתח חיסון במהירות"
כך אמר רועי חרמוני, ראש תחום ממשלה ובריאות במיקרוסופט ישראל בכנס ארגון מחדש, איך לנצח בתקופה של שינויים של כלכליסט. לדברי ד"ר רוית גבע, מנהלת יחידת המחקר והחדשנות בבית החולים איכילוב ההתפתחות הטכנולוגית החשובה ביותר בשנה האחרונה היא שצוותי הרפואה הפסיקו לפחד מהשימוש בטכנולוגיה
"מרכיב עיקרי בכל הטרנספורמציה הדיגיטלית בתחום הרפואה הוא הענן. החיסונים לקורונה שחשבנו שיגיעו הרבה יותר מאוחר הם עוד דוגמה לאיך כוח מיחשוב ואיחוי בין דאטה אפשר ליצרני החיסונים להגיע למצב שמספקים חיסונים כל כך מהר. זה בגלל הטכנולוגיה ובגלל הענן והכוח הבלתי מוגבל שקיים שם", כך אמר רועי חרמוני, ראש תחום ממשלה ובריאות במיקרוסופט ישראל בפאנל בהנחיית אדריאן פילוט מכלכליסט בכנס ארגון מחדש, איך לנצח בתקופה של שינויים, של כלכליסט.
לדברי חרמוני, ארגוני בריאות היום מתעסקים בשלושה תחומים עיקריים: הראשון הוא קשר עם המטופל, פלטפורמה דינאמית גמישה שמאפשרת מבט של 360 מעלות והיא אבן יסוד בטיפול הדיגיטלי; השני הוא תקשורת בין הצוותים הרפואיים על מנת לאפשר רצף טיפולי בלי שדברים נופלים בין הכיסאות ובצורה מאוד מאובטחת ומתועדת והתחום השלישי הוא שימוש בדאטה בצורה הרבה יותר מתוחכמת ממה שהיה עד היום.
"ארגוני הבריאות מבינים שהציפייה של הלקוח בקצה מבריאות דיגיטלית היא בדיוק הציפייה שלו מבנקאות דיגיטלית. הוא רוצה לצרוך ולהיות מודע למידע הרפואי שלו ולהיות בשליטה על המידע הרלוונטי אליו. כך כל פגישה לא מתחילה מאפס אלא ממקום בו המטופל מגיע עם יותר ידע והגם המטפל לא מתחיל מאפס ולכן רמת הדיוק של הטיפול עולה", אמר חרמוני.
ד"ר רוית גבע, מנהלת יחידת המחקר והחדשנות בבית החולים איכילוב בתל אביב אמרה שההתפתחות הטכנולוגית החשובה ביותר שקרתה בתקופת הקורונה היא שצוותי הרפואה הפסיקו לפחד מהשימוש בטכנולוגיה. "תמיד הייתה לנו אפשרות לתקשר עם המטופלים מרחוק ולעשות הרבה יותר רפואה בבית מאשר בבית החולים, אבל בזמן הקורונה למדו להשתמש טוב יותר בטכנולוגיה ובתקשורת מרחוק", אמרה גבע.
לדבריה, הצוותים המטפלים נפגשים הרבה יותר מרחוק וזה מאפשר לשתף יותר אנשים. "היום אנחנו מדברים על איך ניתן לשתף בתי חולים שונים בדיוני צוות איכותיים ולהרחיב את היריעה גם לדיונים עם חו"ל", אמרה. בנוסף, בנוגע לקשר בין המטפל למטופל מעבר לכך שבביקורים הדיגיטליים יש קפיצת מדרגה טכנולוגית יש בהם קפיצה אנושית. "מטופלים שהיו רגילים להגיע לבית החולים במשך שנים עכשיו נמצאים במרחב האישי הפרטי שלהם, מאוד נעים להם ונוח להם שם. פתאום הפגישה עם המטפלים הפכה להיות מאוד אינטימית", ציינה גבע.
לדברי גיא ריינר מייסד Aidoc, לפני הקורונה בתחום הרדיולויגה הבעיה היתה שהיה יותר מדי דאטה וסריקות רפואיות ובעקבות מחסור גדול ברדיולוגים לא היו מספיק אנשים שיכלו להתמודד עם הדאטה הזה. "גם לפני הקורונה זה תחום שבו ידעו לעבוד מרחוק והבעיה של יותר מדי דאטה קיימת עד היום וכאן המוצר שלנו בא לידי ביטוי – זו מערכת שעוברת בצורה אוטומטית על 80% מסריקות ה-CT בבתי החולים ומוצאת את הממצאים הכי שכיחים ודחופים בסריקות ויודעת לתעדף אותם ולהתריע עליהם לרופאים. אם אנחנו יודעים להביא את הדאטה לרופאים ולפציינט הנכון בזמן הנכון זה מעלה איכות הטיפול הרפואי ומאפשר לרופאים להתמקד בדברים יותר חשובים והופך אותם ליותר יעילים", אמר ריינר.
האתגר הגדול הבא של ארגוני הבריאות הוא יצירת פלטפורמה שמתרכזת סביב שלושת התחומים – הקשר עם המטופל, תקשורת בין הצוותים ושימוש בדאטה – שתאפשר קפיצות מדרגה מהירות. לדברי חרמוני, "ברגע שיש ליבה של פלטפורמה שאפשר להתחבר אליה בקלות זה מה שיקפיץ את ארגוני הבריאות קדימה. אי אפשר לממש את הפוטנציאל שלהם כארגון בלי זה כי הדאטה הוא לפעמים בעל ערך מאוד גדול אבל הוא פשוט בן 20 או 30 שנה ונורא קשה להתחבר אליו ולהוציא ממנו תובנות בצורה מהירה. פלטפורמה דיגיטלית מודרנית תאפשר להרכיב תמונה פרסונלית שאפשר לתת טיפול יותר טוב על פיה".