שיחת ועידה
מנכ"ל גוגל ישראל: "הצלחנו להביא את האי-קומרס הישראלי למקום שבו הוא צריך להיות"
ברק רגב אמר את הדברים במהלך פאנל בו לקחו חלק גם נעמה קאופמן פס, משנה וממלאת מקום מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ומיכל גייטו אלבז, יזמת ומנכ"לית גילטי ישראל, שהתקיים במסגרת כנס שופ אונליין של כלכליסט ושופינג איי אל. גייטו אלבז: "עם הזמן השופינג איי אל הפך להיות סמן למה הולך להיות בשנה הבאה"
חודש נובמבר הפך בשנים האחרונות לחודש קניות ברשת עם בלאק פריידי, סייבר מאנדי, יום הרווקים הסיני ואירוע כחול לבן עם שופיניג איי אל. בשנה שעברה דיווחו עסקים ברחבי העולם על מכירות בהיקף של יותר מ-50 מיליארד דולר באירועי המכירות של נובמבר. השנה נראה כי למרות משבר הקורונה, ואולי בזכותוה, קדחת המכירות באונליין צפויה לשגשג. בשיחה עם ברק רגב, מנכ"ל גוגל ישראל, נעמה קאופמן פס, משנה וממלאת מקום מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ומיכל גייטו אלבז, יזמת ומנכ"לית גילטי ישראל, שהתקיימה במסגרת כנס שופ אונליין של כלכליסט ושופינג איי אל, בדק אליחי וידל איך נערכים העסקים הקטנים לחגיגת הקניות? האם החברות הקטנות מצליחות להתמודד עם התחרות מחו"ל? ואילו טכנולוגיות יעזרו להתגבר על נזקי הקורונה ומתי?
לדברי ברק רגב, מנכ"ל גוגל ישראל, בשש השנים האחרונות נרשם שינוי מהותי בהרגלי צריכת האונליין בישראל. "מאז שהתחלנו את שופינג איי אל, הצלחנו ללקט כ-150 בתי עסק שיהוו את הבסיס לטובת השיווק לצרכנים. עשינו את זה כי ראינו שכבר ב-2014 כ-80% מהישראלים קנו אונליין, אבל רוב הכסף הזה הלך לגופים בינלאומיים. קנו מחברות כמו נקסט ואסוס, והאי-קומרס הישראלי לא פרח. ב-6 השנים מאז שהשקנו את שופינג איי אל, ראינו עלייה מתמדת גם מבחינת העסקים שמתחברים לפלטפורמה וגם מבחינת היקף הרכישות. את השנה שעברה סיימנו עם 1,600 בתי עסק, לעומת 150 בתי עסק כשהתחלנו, וראינו עלייה של כ-160% בהיקף המסחר שקורה ביחס לצרכנים אל מול בתי העסק. הצלחנו להביא את האי-קומרס הישראלי למקום שבו הוא צריך להיות. למקום שבו הוא מתקשר עם הלקוחות, יכול לבנות עסק, יכול לחשוב איך הוא צומח משנה לשנה - והמגמה הזו הלכה וצברה תאוצה עכשיו בימי הקורונה".
לדברי מיכל גייטו אלבז, יזמת ומנכ"לית גילטי ישראל, החיבור לגוגל אפשר לחברות הישראליות לפתח זירת מסחר ערה. "כשהתחלתי לפני 6 שנים, זה היה מחתרתי. התעקשנו להיכנס והבנו שיש אי-קומרס בישראל. עד אז, כל הלקוחות שלנו קנו הרבה בחו"ל, ו"שופינג איי אל" יצר שינוי, כי פתאום יש גוף כמו גוגל שמפרסם ודואג לפרסום לעסקים הקטנים וזה נתן חיזוק משמעותי, כך שעם הזמן השופינג איי אל הפך להיות סמן למה הולך להיות בשנה הבאה. ימי המכירה הזרימו תנועה גדולה מאוד ברשת של מפרסמים ושל משפיענים שמעלים מודעות ותנועה וזה מקדם את המכירות".
נעמה קאופמן פס, משנה וממלאת מקום מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ציינה כי שיתוף הפעולה של משרד הכלכלה עם גוגל מבוסס על זיהוי פלטפורמה שמאפשרת לממשלה לקדם מכירת מוצרי כחול לבן, לתת חשיפה לתעשייה ישראלית ולאפשר לה לסייע לעסקים קטנים לעבור לאונליין. "החיבור מאפשר לנו לתת הזדמנות למי שמייצר בישראל לקבל את החשיפה של גוגל לתעשיה הישראלית לצד קידום הערכים שלנו לקידום עסקים קטנים וסיוע להם לעבור לאונליין בכוחות משותפים שיוצרים מכפיל ענק".
לדברי רגב, השנה לא תקרא הפעילות בחודש נובמבר "חגיגת קניות". "עד השנה קראנו לזה חגיגת הקניות כי זה היה באווירת חגי נובמבר והשם סייע לנו לייצר מודעות אצל הצרכן הישראלי. השנה, הקורונה הגיעה וכבר באפריל השקנו בנוהל חירום את הפלטפורמה תחת השם "ביחד מהבית", כי הרגשנו שאנחנו צריכים לתמוך בכלכלה ובבתי העסק והצלחנו ליצור גל ביקושים לעסקים הקטנים. עכשיו, כשהגענו לשופינג איי אל המסורתי שלנו בנובמבר זו לא חגיגה, כי אנחנו מעמיקים את היכולת לבתי עסק לתקשר באופן רציף עם לקוחות, את המגוון שיש פה, בשביל לייצר עסקים, כלכלה, טרנזקציות ולכן זה פחות חגיגה ויותר העצמה".
בעקבות דבריה של נעמה קאופמן פס, כי הממשלה תומכת בחיזוק התעשיה המקומית, אמרה גייטו אלבז כי המדינה מסייעת, אך יש קשיים שמקשים על התחרות עם החברות הזרות: "יש המון חסמי קניה כמו פטור ממיסים על קניה ב-75 דולר. זה משפיע עלינו. התחרות שלנו היא מול עסקים בחו"ל. הקורונה צמצמה את הפערים, אבל לפני זה היינו צריכים להתחרות עם האתרים בחו"ל". קאופמן פס השיבה כי המדינה מנסה להסיר חסמים. "אנחנו מסתכלים במשרד לא רק על תמיכה אלא גם על רגולציה ועל הסרת חסמים ועל מענקים והלוואות בערבות מדינה לעודד עסקים. אנחנו בהחלט מנסים לשפר. אחד הדברים המאד חשובים שעל המדינה לעשות זה להסיר חסמים ולקדם את הפתרונות ביבוא".
משבר הקורונה הוביל לשינויים בהרגלי הצריכה, שבאו לידי ביטוי גם בזירה המקוונת. רגב חשף כי שתי המגמות הכי בולטות בחצי השנה החולפת הן כמות הגולשים שנמצאים ברשת ופילוח הגילאים. "מאפריל יש הרבה יותר תנועה וגם זיהינו שיש קהל יותר מבוגר. בני 65 ומעלה הכפילו את היקף המסחר שהם עושים".
ביחס לכלים שהמדינה נותנת לקמעונאים המקומיים כדי להיכנס לעולם המקוון, מסרה קאופמן פס כי המשרד פועל לחזק את העסק ולהכשיר אותו דרך תכנית עסקית נכונה. "אנחנו דואגים לתמרוץ לפתוח חנות באתר גדול, לייעוץ שיווקי ולראות איך מקדמים עסק מבחינת תשתיות, ניהול וחשיבה ותמרוץ כספי, כדי שיהיה תחרותי". העצה של רגב לבעלי העסקים היא שזה לא מספיק לבנות אתר. "צריך לעזור לעסקים בכל הגישה: איך בונה את האתר נכון, איך מספר את הסיפור, ולשם כך פתחנו אקדמיה. רצינו לראות אם אנחנו מסוגלים לקחת עסק מאפס למאה בתוך זמן קצר, לקחנו 20 עסקים שראינו שיש להם מחוייבות גבוהה ויצאנו איתם לדרך. מדד ההצלחה מבחינתי היה להצליח להביא רבע מהם מוכנים לשופינג איי אל והגענו לזה ש-16 מתוך 20 ישתתפו במכירות השנה וזה הטיפ – זו ריצת מרתון צריך להשקיע משאבים כי האונליין יכול לגוון חנות מסורתית ונותן אפשרות לצמוח לעתיד".
העצה של קאופמן פס נגעה לשימוש בכלים שהמדינה מעמידה לעסקים: "משרד הכלכלה פה בשבילכם. אנחנו עובדים בשביל הציבור. אנחנו נגישים מאד, אל תהססו לפנות". גייטו אלבז ציינה כי המציאות בישראל לא פשוטה והציבור מתמודד עם מלחמות, פיגועים ועכשיו עם משבר הקורונה. "צריך לנסות להיות יחידת קומנדו, לחשוב מה הולך להיות ולחשוב מהר איך דברים הולכים להתפתח".