שבוע הסטארט-אפים
"משבר הקורונה הביא הזדמנויות צמיחה דווקא לחברות הקטנות"
המפגש הרביעי בשבוע הסטארט-אפים של Google וכלכליסט מוקדש לתחום התוכנה כשירות (SaaS). פאנל המומחים שכלל את עינת ניצן מ-Google, אירית קאהן מ-DTCP, ערן ביילסקי מאנטרי קפיטל ואיציק אלבז מארטליסט חש את ההלם שהיה בתחילת המגיפה, אבל כיום חושפים המומחים שעולם הענן והתוכנה בו פורח מחדש
עינת ניצן: "אנחנו עוקבים אחר מגמות של חיפושים אנחנו רואים שעסקים עוברים מחיפוש אחר פתרונות מידיים לחיפוש אחר פתרונות אסטרטגיים. בתחילת הדרך מרבית העסקים עסקו בחיפוש אחר כלים שיעזרו להם לעבוד באותו הרגע. אנחנו רואים עליה של מאות אחוזים בחיפושים אחר פתרונות של ניהול שיחות וידאו, כלים שיכולים לעזור לאנשים לעבוד ביחד וכל דבר שיאפשר לעסק להמשיך לפעול. בתקופה האחרונה אנחנו רואים שעסקים מחפשים פתרונות שהם יותר תשתיתיים לחברה . אנחנו רואים עליה של 30% בפתרונות SAAS שיעלו את המכירות של החברה או שיעזרו לחברה לנהל את הלקוחות שלה".
האם עסקים כבר מבינים שהם בעידן קורונה לטווח ארוך?
"הם לא רק מבינים את זה הם גם יודעים שהכלים שהם רוכשים כעת הם כלים לטווח ארוך שיישארו איתם מעבר לתקופה. יש בארץ הרבה חברות שיכולות לתת מענה לתהליכים הארגוניים האלה: גונג שעוזרת בתהליך המכירה, מאנדיי שמספקת את אבני הבניין להרבה תהליכים ועוד רבות אחרות".
איציק אלבז, מייסד חברת הסטארט-אפ ארטליסט, חושף מעט על החברה שלא רבים מכירים: "אנחנו חברת קריאייטיב טכנולוג'י. אנחנו נמצאים בתחום של מדיה דיגיטלית ואנחנו נותנים רישיונות למדיה דיגיטלית הכוללים וידאו, מוזיקה וסאונד אפקט ונמשיך להתרחב לעוד תחומים דיגיטליים. בכל וידאו שמעלים יש קדימון ועליו יש מוזיקה ואפקטים. לכל דבר כזה נדרש מאיתנו לקבל זכויות לשימוש ואנחנו מספקים זאת דרך הענן בתוכנה כשירות".
"כל היוטיוברים וכל יוצרי המדיה החדשה הם הלקוחות שלנו ולכן אנחנו כל הזמן בצמיחה", הסביר, "הקורונה תפסה את כולם לא מוכנים, אבל ראינו בחלק מהמוצרים שלנו עליה של 100% ולכן באפריל הוצאנו מוצר חדש כדי לנצל את המומנט שיש לנו. זה מוצר שעבדנו עליו כבר שנה קודם. הרחבנו את קריאייטיב ואת היצירה המקורית שלנו, גייסנו עובדים חדשים, פתחנו משרדים חדשים ועוד".
אירית קאהן, שותפה בקרן הון הסיכון בשלבים מאוחרים של DTCP, מאמינה שכעת זה הזמן של חברות הטכנולוגיה לרוץ קדימה: "במרץ כולנו היינו עדיין בהלם והתכוננו לתסריטים הקיצוניים ביותר אבל בעצם מה שראינו שזה מאוד תלוי היכן אתה נמצא. טכנולוגיה מאפשרת לחברות להמשיך לצמוח ולתפקד. הזום היה פעם כלי של אנשי עסקים בלבד ועכשיו כולם משתמשים בו. אנו חווינו צמיחה של חברות בתחום הסייבר. המעבר לעבודה מהבית הצריך שינויים גדולים וחברות חיפשו פתרונות איך לאבטח את העובדים מהבית. יש הרבה הזדמנויות שנוצרו עקב המשבר. הרבה חברות טכנולוגיה נהנו מהתקופה הזו".
ערן ביילסקי, שותף בקרן הון הסיכון בשלבים מוקדמים אנטרי קפיטל, מאמין שלחברות שבהן הוא משקיע כיום יש יותר סיכוי להצליח להסתגל לשינוי: "לחברה שיש לה מכירות של 10-20 מיליון דולר ויש לה מאות עובדים הרבה יותר קשה להתאים את עצמה למציאות החדשה מאשר לסטארט-אפ שגייס מיליון דולר ועוד לא כתב שורת קוד".
"השקענו לדוגמא בחברת סטארט-אפ שמפתחת כלי אבטחה לארגונים והיה ברור לנו במרץ שאין שום סיכוי שנוכל לפגוש לקוח פנים אל פנים בשנה הקרובה ולכן המיקוד שלנו היה כיצד להתקין את המוצר מבלי לפגוש את הלקוח למרות שזה מוצר שדורש פגישה והכרות. אני מאמין שההתפתחות הזו תוכיח שזה הדבר הכי חשוב שיהיה לחברה בשנתיים הקרובות".
"תסתכלו על מאנדיי לדוגמא", אמר, "אנחנו המשקיעים הראשונים שלה ואנחנו עדיין בבורד. זו חברה שרק מוכרת מרחוק. ואם אתה מסתכל עליה ועל אחרות - ישראל חטפה אבל פחות. בניגוד לעמיתנו האמריקאיים, שרגילים לחצות את הרחוב ולמכור לעמיתיהם, בעולם בו האנשים נמצאים בבית זה לא ממש משנה היכן אתה נמצא. היכולת של חברה צעירה להתאים את עצמה למציאות החדשה היא גדולה לאין שיעור מאשר חברות בוגרות".
"כל מנהל קרן אחראי היה עושה הערכת סיכונים. לקחת כמה ימים לדיון אסטרטגי. בתקופה הזו גייסנו קרן חדשה של 100 מיליון דולר ולא רק שלא הפסקנו, האצנו ואנו ממשיכים להשקיע. משבר זו הזדמנות למרות חוסר וודאות. אם לא נדע לנווט בחוסר וודאות - אנחנו לא במקצוע הנכון", מוסיף ערן
אירית קאהן הצטרפה לדבריו והוסיפה כי "השווי של החברות לא ירד למרות שהיו ציפיות כאלה. יש המון כסף בשוק שמחפש השקעות. היינו מאוד אקטיביים והגענו להשקיע בכל מה שרצינו השנה. יש ורטיקלים שמאוד נהנים מהתקופה ובמיוחד ענן וכולם רוצים לעבור לאונליין ולדיגיטל. התפיסה כבר היתה שם אבל עכשיו אין לך ברירה ואתה חייב לעשות את זה. יש הרבה חברות שתומכות במעבר הזה ואנחנו שם".
עינת ניצן שיתפה "אנחנו רואים עליה של מאות אחוזים בחיפושים אחר הקמת עסק וירטואלי. מאחורי כל החיפושים האלה עומד בן אדם או עסק שעשה את הצעד הראשון שלו בבניית הנוכחות הדיגיטלית שלו".
איציק אלבז הצטרף לדברים: "אנחנו חשים גידול רציני מאוד בכל המוצרים שלנו. קחו לדוגמא חברה שהיתה צריכה לעשות צילומי חוץ ועכשיו צריכה לחפש אחר צילומים והשלמות של וידאו. עכשיו כל אלו באים אלינו."