"גם חברות גדולות צריכות גבולות ברורים מה מותר ומה אסור"
חמי פרס, שותף מנהל בפיטנגו במסגרת הוועידה המקוונת של כלכליסט: "מה שירסן, יעדן ויכווין את הכוחות הגדולים האלה זה תשומת לב מוגברת לנושאים כמו השקעות אחראיות (ESG)". מייסד טאבולה, אדם סינגולדה: "לחברות הטכנולוגיה הגדולות יש הזדמנות להיות או בצד הטוב של ההיסטוריה או בצד הפחות טוב"
"החברות הגדולות חוות את זה בצורה טובה והן מתחילות להתייצב מול הממשל, להסביר מה מותר ומה אסור. לא יכול להיות שלכוח כזה לא יהיו גבולות. לדעתי מה שירסן, יעדן ויכווין את הכוחות הגדולים האלה זה תשומת לב מוגברת לנושאים כמו ESG (השקעות אחראיות - נ.צ)".
אנחנו נמצאים בתקופה שמצד אחד הקורונה גורמת למשבר כלכלי עמוק אבל מצד שני חברות הביג טק שועטות לשמיים בלי להסתכל אחורה. אנחנו נמצאים בעולם חדש או שזה פתח של בועה חדשה?
סינגולדה: "זו תקופה מטורפת. לי אין בעיה עם זה שחברות כמו אפל ואמזון הן ענקיות. אני בעיקר משקיע זמן לא בגודל החברות אלא מה הן עושות עם הגודל הזה, חברות כמו פייסבוק ומה שהיא עושה לעיתונאים, אמזון שלוקחת דאטה של לקוחות שלה כדי להתחרות בהם, אפל לוקחת אנשים מהבראוזר לאפל ניוז, גוגל מעבירה יוזרים לחנויות של גוגל – כל זה רע. לי אין בעיה עם גודל, אלא עם ההתנהגות של חברות. אני חושב שלחברות האלה יש הזדמנות להיות או בצד הטוב של ההיסטוריה או בצד הפחות טוב".
פרס: "בעשור האחרון אנחנו רואים צמיחה של ענקיות דאטה וטכנולוגיה שהופכות להיות האימפריות החדשות. לפייסבוק, אמזון או אפל יש קהל הרבה יותר גדול מהמדינה הכי גדולה בעולם. ההבדל הגדול הוא שמדינות עוברות בחירות פעם בכמה שנים אבל חברות טכנולוגיה נבחנות בכל רגע נתון והקהל שלהן יכול לעזוב אותן בכל רגע נתון. אין מלך בלי ממלכה. אם חברה מתנהגת לא כמו שצריך הלקוחות שלה יכולים לעזוב ולמעשה הם כמו אזרחים שיש להם זכות בחירה בכל רגע נתון. אני לא מפחד מהגודל של החברות, אני יותר מסתכל על מה נעשה בתחום ה-ESG איך הן בונות לעצמן מצפן שיקח אותנו לעולם טוב יותר".
זה עד כדי כך קל להפסיק להשתמש בגוגל ואפל?
סינגולדה: "בתור משתמש אני לא חושב שאפשר להבין שאפל לוקחת אותך מהבראוזר לאפל ניוז וזה לא טוב לעיתונות. אני חושב שיוזרים לא מבינים את הפעולות שהחברות הגודלות עושות שפוגעות בעיקר בעסקים קטנים ועיתונאים. אם פייסבוק, אפל ואמזון לא יעשו פעולות שיעזרו לעסקים קטנים להצליח ולעיתונות להישאר חזקה אנחנו נהיה בעולם די מוזר. אנחנו רוצים לחיות בעולם שיש בו עיתונות חזקה שמישהו מגן עלינו מפני פוליטיקאים, שדואג לנו בהיבטי בריאות כך שבסוף כל החברות האלה כולנו מאין טעות סטטיסטית בעולם של החבורת האלה. הן נלחמות אחת בשניה ואנחנו פשוט באמצע".
חמי פרס, אתה מאמין שאנחנו יכולים לראות בחברות האלה כאלה שיתנו טון בצד החברתי החיובי?
"צריך להבין שאנחנו נמצאים בעידן חדש, יש הרבה גורמים שהחברות האלה משפיעות עליהם חוץ מהיוזרים כמו עסקים קטנים, מפרסמים, עיתונאות, רגולציה, רשויות המיסים והבורסה. לא צריך למוטט את האימפריות האלה, מספיק שהן חוות מגמה נגדית והרגישות של כל בעלי העניין לכל דבר שהן עושות מאוד גדולה. אנחנו נמצאים בעידן הרבה יותר מחובר והאינטרסים הם לא רק של קבוצה אחת".
זה רצוי ואפשרי לצייר כללים בינלאומיים שינחו את הביג-טק?
סינגולדה: "אנחנו רואים לאחרונה רגולציה מעורבת שמייצרת שיח מאוד חשוב ושואלת שאלות קשות. אני מאמין יותר בפתרונות שמגיעים מהחלק העסקי והחברתי. אני כן חושב שאנחנו רואים רגולציה שמציירת דיאלוג קשה שבתקווה יכריח את החברות האלה להגיב ואולי גם לשנות התנהגות ולחברות אחרות לייצר פתרונות".