שיחת ועידה
"חברות יכלו להתפנות להשקיע את כל המשאבים בניהול פעילות אונליין"
כך לדברי אודליה אורבך, מנכ"לית-שותפה באיקומיוניטי, המתמחה בהקמה ובליווי חנויות שרוצות לסחור בזירת אמזון בכל העולם, בוועידת קמעונאים קטנים של כלכליסט ובנק לאומי; לדבריה, "הקורונה הורידה מסך ואמרה בית הספר נגמר ועכשיו כולם קונים אונליין או לא קונים. אז חברות רבות עברו משלב התאוריה לשלב המכירות בפועל"
לבד מהריחוק החברתי, הקורונה הביאה להתכנסות גאוגרפית של עסקים. "אמזון לא עשו שילוח בין יבשתי בקורונה כי אני לא רוצה להגיד שקרסו אבל היו תחת עומס גדול מאוד וראינו את זה גם בישראל".
- סמנכ"ל המכירות של יוניליוור: "הלקוח מחפש עכשיו מרחב בטוח וקניה מהירה - צריך לאפשר זאת"
- "בעלי עסקים שעברו לאונליין - הופתעו לטובה בתקופת הקורונה"
- ג'ף בזוס שווה כבר יותר מ-200 מיליארד דולר
כך מתארת אודליה אורבך, מנכ"לית-שותפה באיקומיוניטי (e-community), המתמחה בהקמה ובליווי חנויות שרוצות לסחור בזירת אמזון בכל העולם בוועידת קמעונאים קטנים של כלכליסט ובנק לאומי. "ההשפעה הראשונית היתה שכל מי שמכר מזון בעיקר, הכפיל, שילש וריבע את המכירות. מה שקרה באמזון זה שלאט לאט סגרו את הפעילות בתוך אותה יבשת. בתקופת הקורונה, היה בלתי אפשרי להזמין לישראל מאמזון בארה"ב כי החברה התרכזה בפעילות בתוך יבשות".
לדברי אורבך, הקורונה היוותה איום על רצפת המכירה, אבל האונליין, גם אם לא כיסה את מה שהרצפה הפסידה, יצר פעילות. אם בעבר רוב החברות הבינו שצריך פעילות אונליין ולשם הצרכנים הולכים והשוק משתנה, הקורונה הורידה מסך ואמרה בית הספר נגמר וההשתלמות נגמרה ועכשיו כולם קונים אונליין או לא קונים' אז חברות רבות עברו משלב התאוריה לשלב המכירות בפועל. בעיקר רואים את זה בחברות בינוניות קטנות שלא היו בטוחות בעבר".
אורבך הוסיפה כי "נכון שהיתה הורדת מסך בבת אחת, אבל חברות יכלו להשקיע את כל המשאבים בניהול פעילות אונליין, כיוון שלא היו שקועים בניהול רצפת המכירה שלא פעלה. זו היתה קרן אור, שעיקר הפוקוס שלהם היה שם".
לטענת אורבך, מדובר על מפץ גדול עם השפעה עתידית. "רצפות מכירה של חברות מתאוששות וחנויות חוזרות לחיות כי אין מעבר ביום אחד, אבל אם בעבר ניסו לחנך את הלקוחות ולהסביר שעוברים לאונליין, כאן ההסבר התייתר והרבה קהלים שלא ניסו לא העזו לא רצו ולא נחשפו ועכשיו התנסו ואחוז גדול מהם נשאר אונליין כי הבינו שזה מאד נוח".
במסגרת ההתפתחות של התחום, השתנתה הפעילות בפן של קיצור זמני ההמתנה למשלוח וסטנדרט השירות: "כל שפת האונליין השתנתה בשנים האחרונות. רק לפני שנתיים, אמזון הגדיר שילוח תוך 3 ימים ואנחנו כאן, בשוק המקומי היינו בהלם ולא הבנו איך אפשר ואז אמזון הוריד ל-48 שעות והנה היות הרבה שילוחים מתכווננים ל-48-72 שעות והסטנדרט עלה וכולם מתיישרים לשם.
"גם עניין השירות – באמזון אם הלקוח לא מרוצה, הוא יכול להחזיר את המוצר. זה גם דבר שקיבלנו בהתחלה בהלם מוחלט, אבל הרבה חברות שעובדות אונליין בישראל מאפשרות את זה היום". אורבך טוענת שכעת, הדגש צריך להיות על הבידול: "רמת השירות מאוד עלתה, המשלוח הפך פקטור משמעותי והאתגר הוא הבידול כי השוק נהיה אוקיינוס אדום שכולם נמצאים בו".