כנס הסייבר
"הסייבר הפך רווחי יותר בעקבות משבר הקורונה"
לוני ג'פי, שותף בקרן ההשקעות אינסייט פרטנרס, מבהיר כי המשבר הכלכלי לא גרם לירידה בתחום התוכנות, התשתיות ואבטחת סייבר, להפך: "הרווחיות עלתה וקצב ההוצאות ירד, והתחיל להיווצר מנוף תפעולי שעשוי היה לא להיווצר אם המצב היה ממשיך בשגרה״. לדבריו, יש בישראל הרבה מאוד כישרונות בסייבר בין היתר בגלל השירות הצבאי או המודיעיני
״זו תקופה חסרת-תקדים. יש קשיים רבים ובלבול רב, אבל בתחום הסייבר לא הבחנו בירידה״, כך אומר לוני ג׳פי, שותף בקרן ההשקעות אינסייט פרטנרס שנחשבת לאחת הקרנות הדומיננטיות בהייטק הישראלי בכלל ובסייבר בפרט. ג'פי אמר את הדברים במסגרת כנס הסייבר של כלכליסט.
אינסייט, שסגרה קרן 11 בסך 9.5 מיליארד דולר באפריל האחרון, השקיעה בחמש חברות סייבר ישראליות, ביניהן ארמיס שרכשה, צ׳קמרקס שנרכשה לאחרונה וסנטינל ואן.
- חברת הסייבר XM Cyber, של ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, השלימה סבב גיוס בסך 17 מיליון דולר
- חברת הסייבר דיפ אינסטינקט שכרה 5,000 מ"ר במתחם יצחק שדה בת"א
- מתקפת פישינג הנמשכת מאז דצמבר פוגעת בלקוחות של מיקרוסופט ב-62 מדינות
״כמו כולם, כשהמגפה רק התחילה, לא היינו בטוחים איך היא תשנה את אסטרטגיית ההשקעה שלנו״ מספר ג׳פי, ״נשארנו אגרסיביים בהשקעות בתחום הסייבר, וסמכנו על העמידות של מגזר התוכנה בטווח הארוך. אבל חשבנו שתהיה ירידה משמעותית בהכנסות ברוטו, ורבות מהחברות בתיק ההשקעות שלנו התחילו להדק מעט את החגורה, להוציא פחות כסף כדי לעבור את המשבר, להתכונן להפחתה משמעותית בלקוחות חדשים, בכך שיהיו פחות מכירות כי לא ניתן להגיע לכנסים וכולי".
לדברי ג'פי, "למרבה הפלא, לא הבחנו בירידה כזו בתוכנות, תשתיות ובאבטחת סייבר, בינתיים. ומה שקרה בסוף הוא ששיעורי הצמיחה היו מעט נמוכים יותר, אבל באופן כללי הם היו גבוהים למדי. בסופו של דבר, הרווחיות עלתה וקצב ההוצאות ירד, והתחיל להיווצר מנוף תפעולי שעשוי היה לא להיווצר, אם המצב היה ממשיך״.
בשיחה עם כתבת ההייטק של "כלכליסט" הגר רבט מסביר ג׳פי מה מייחד את תחום הסייבר בישראל.
״תעשיית הסייבר הישראלית התבגרה מאוד והשוק עובר מתרבות של סטארט-אפים למה שאנחנו מכנים scale-up ecosystem. אלה עסקים בעלי דרגה גבוהה של התאמת מוצר לשוק, שנמצאים בין שני או שלושת המוצרים המובילים בתחומם.
"חברות מסוג זה, אם מספקים להן רוח גבית של תשתיות, סביבת עבודה טכנולוגית, שיווק, מתודה איך לגייס כישרונות, איך לצמוח בשוק הבינלאומי וכדומה, יכולות לצמוח מאוד. יש הרבה מאוד כישרונות בסייבר בין השאר בגלל השירות הצבאי או המודיעיני ופשוט בגלל שהיו לכם הצלחות.
"חברת צ׳קמרקס שהשקענו בה למשל ביצעה אקזיט בסך יותר מ-1.5 מיליארד דולר מוקדם יותר השנה. חלק ממי שביצעו אקזיטים עוברים אחר כך להקמים חברות חדשות״, אמר לוני ג'פי.
ראינו לא מעט סקטורים שנפגעו מהקורונה, אבל עד כה נראה שהסייבר לא סתם שורד את המשבר אלא משגשג.
״זה בעיקר בגלל המעבר לעבודה מהבית. מספר עצום של אנשים שעבדו לפני כן ברשתות פנימיות של חברות יוצרים פרצות בתשתיות תאגידיות גדולות. ובמקביל, החברות עצמן צריכות להמציא מחדש את האופן שבו הן מספקות מוצרים ומנהלות את שרשרת האספקה שלהן. זה חולל שינוי בתמונת המצב של תחום אבטחת המידע.
״כשאנשים לוקחים את המחשבים הניידים שלהם הביתה ולוקחים איתם מידע רגיש, חשוב במיוחד שאפשר יהיה לנעול ולאבטח את המערכות האלה. אחרת, הן עלולות לסכן חברה שלמה או ממשלה״.
תחום הסייבר מאופיין בזה שחברות משתמשות במגוון גדול של מוצרים, לעיתים 15 מוצרי הגנה שונים. האם בחודשים הבאים אנחנו צפויים לראות צמצמום של קשת המוצרים שתוביל בסופו של דבר לפגיעה בחברות הסייבר?
״יש תופעה של פיצול בכל הנוגע למוצרי אבטחת סייבר. כמה מחברות אבטחת המידע הוותיקות הגדולות חוו ירידה מתמשכת בהכנסות ועצרו השקעות ארוכות טווח במוצרים חדשים. הדבר יצר הזדמנות מעניינת לצמיחת חברות סקייל-אפ, רבות מהן מישראל, ליצור גרסאות חדשות של מוצרים בתחומים חשובים באבטחת המידע.
"אבל זה יצר גם פיצול מסוים. במקום שנוכל לרכוש את כל המוצרים מאותו יצרן, ייתכן שתצטרך לפנות ליצרנים שונים".
ג'פי מוסיף כי ״אחת התופעות שאנחנו רואים היא ניסיון לארוז מחדש פונקציות שונות. ל'אקווה סקיוריטי', הישראלית למשל יש מגוון של יכולות שבעבר היו שוות מיליארדי דולרים בפני עצמן. לא מדובר רק בזה שנוח לקנות את כל הדברים האלה מאותו נציג מכירות. מדובר במוצר טוב יותר מבחינת איכות. ואפשר למשל לאבטח עומס עבודה מקצה לקצה.
"אני חושב שזו מגמה שתמשיך. חברות הסקייל-אפ החדשות, ככל שהן ימשיכו להתפתח, יממשו מחדש חלק מהחבילות. הם יחשפו נתונים ו-API בצורה מאובטחת, שתהיה הרבה יותר מודולרית, כדי שניתן יהיה לשלב ולהתאים רכיבים שונים כך שהכול יעבוד ביחד בצורה חלקה״.
כשאתה חוקר חברה על מנת להשקיע בה, מהם הדברים שחשובים לך?
״אני אשתמש בדוגמה של אחת ההשקעות האחרונות שלנו, ארמיס, זו היתה השקעה גדולה למדי. לפני שאנחנו מתחילים לעבוד עם חברה כזו, אנחנו רוצים לדבר עם מספר רב של לקוחות. וכשאנחנו מתחילים לעבוד איתה, החברה כבר בקנה המידה המתאים לפעילות שלה: היא כבר ביצעה התאמת מוצר לשוק, ויש לה לקוחות ממשיים שמשתמשים במערכת שלה, ואנחנו יכולים לדבר איתם ולהבין: ׳מה עוד בדקתם? מה עוד שקלתם? מה עשיתם לפני כן?'".
ג'פי מוסיף כי ״זה מוצר ייחודי מאוד, הצוות מרשים, הקניין הרוחני ייחודי מאוד בשוק הזה, אין משהו שדומה לזה. ואת זה אנחנו משלבים עם נתונים כמותיים. דברים כמו מדדים פיננסיים, ומדדים בסיסיים, מדדי מנוף תפעולי, כלומר שיעורי שימור, ברוטו שולי רווח, נטו הכנסות חוזרות. אלה דברים שקשה מאוד לזייף.
"כשחברה נמצאת בקנה מידה מתאים לפעילות, והיא רושמת צמיחה של 100, 200, 300 אחוז בשנה, סימן שהעולם עזר מאוד להראות שמדובר ברעיון טוב. זה לא מבטיח שההשקעה תהיה מוצלחת בטווח הארוך, אבל זה מראה לפחות שכשמשקיעים את הכסף, החברה שמשקיעים בה מצליחה מאוד, ואפשר לדעת שהיא מסוגלת לנצל לא רק הון, גם את כל התשתיות הנוספות של 'אינסייט פרטנרס' ברמת הקרן״.