אחרי הקורונה: חווית העבודה בעידן החדש
מעבודה היברידית ועד המהפכה בעולם חווית העובד: כל מה שצריך לדעת על שגרת העבודה החדשה. הראשונה בסדרת שיחות אונליין של כלכליסט בשיתוף נספרסו על עידן התעסוקה ביום שאחרי המגפה
"יש לנו מדד של חזרה לשיגרה באמצעות צריכת הקפה במשרדים. הוא מסייע לנו להבין מהו קצב החזרה לשיגרה פר סגמנט ואנחנו רואים ששיעור החזרה לעבודה מהמשרד הוא 50%. אפשר גם לראות שמשרדי עורכי דין ופיננסים חוזרים לעבודה בקצב מאוד גבוה. גם חללי העבודה המשותפים חוזרים לעבודה במשרדים בקצב גבוה יותר משל ההייטק שחוזר בקצב הרבה יותר איטי וממשיך לאמץ את המודל ההיברידי", כך אמרה שרון שחר, מנהלת החטיבה העסקית בנספרסו ישראל, באירוע האונליין "הפסקת קפה: סדרת שיחות על חוויית העובד בשגרה החדשה" ששודר היום (א').
גליה אקשטיין, מנהלת בכירה, משאבי אנוש, בפאלו אלטו נטוורקס, אמרה שעוד לפני עצירת המשק החברה הבינה שהיא צריכה לעשות שינוי משמעותי ולעבור ממודל שבו המעסיק בוחר למודל בו נותנים לעובד את הבחירה. "היה חשוב לנו לאפשר לעובדים להיות פרודוקטיביים ולהרגיש בטוחים ולכן יצאנו במייל לעובדים שאיפשר להם לבחור לעבוד מהבית אם הם רוצים. כך, בתקופה של שבועיים או שלושה לפני שכל המשק הושבת 50% מהעובדים כבר עבדו מהבית מבחירה".
לדבריה, העובדים התארגנו ונערכו מהר, תוכניות העבודה לא השתנו והגרסאות המשיכו לצאת בזמן. "היה מדהים לראות את ההירתמות של העובדים ומצד שני היה לנו חשוב להדגיש את הערך של הבחירה שהעובדים יידעו שאנחנו רואים אותם ומבינים את הסיטואציות שלהם", אומרת אקשטיין. "אנחנו מנהלים לפי יעדים ולא לפי שעות או זמן שאנשים נמצאים במשרד, העבודה מהבית הופכת את הגדרת היעדים באופן ברור לחשובה יותר. מבחינה זו ההסתגלות הייתה מאוד מהירה. לגבי התרבות הארגונית, קשה לייצר את זה בזום אבל צריך לייצר תקשורת מאוד ברורה גם בכתב וגם כשנפגשים פנים מול פנים. זה מצריך מאיתנו כמנהלים להיות יותר מדוייקים בערכים שחשובים לנו, כי אין לנו אפשרות להראות את זה בהתנהגות".
הטרנד של העבודה ההיברידית לא צפוי להיעלם, אומרת שחר. "אנחנו לא נחזור אחורה, נאמץ אותו כי יש בו הרבה דברים טובים. זה הופך את העובד ליותר מפוקס, פרודוקטיבי, יעיל וחיוני. דווקא החיבור לבית ולמשפחה, הרצף בין הבית והמשרד מזמן הזדמנויות וגם אתגרים. למדנו די מהר שהעובדים יותר פרודוקטיביים בעבודה מהבית ועדיין צריך לראות איך דואגים לחיבור לדנ"א של הארגון ומפצים על שיחות המסדרון, על הקשר הלא-פורמלי".
את חוויית העובד אמנם אי אפשר לשפר באמצעות מגע אנושי, אך אפשר לשמר את החוויה הבלתי פורמלית בדרכים יצירתיות אחרות. שחר: "למשל, בזמן ישיבת וידאו אנחנו דואגים שרואים אחד את השני. אם מתלווה לזה כוס קפה אז זה מוסיף, והופך לטקס שמוסיף אלמנט לא פורמלי בפגישה פורמלית".
לדברי אקשטיין, ניתן לייצר את הפגישה בשביל הרגע הבין-אישי. "בצוות שלנו יש את ישיבת הקפה של הבוקר בוידאו שמחליפה את הקפה של הבוקר במשרד. הרבה צוותים שלנו עשו ב-zoom האפי האוור והוסיפו משחק של Kahoot וזו דרך להכיר יותר אחד את השני, לייצר חיבור בדרך אחרת כדי להרגיש קרובים".