שבוע הסטארט-אפים
קרנות וגיוסים - אסטרטגיות הישרדות וצמיחה בזמן משבר
משקיעי הון סיכון מציעים אסטרטגיות שונות להתמודדות עם המשבר, לסטארט-אפים בשלבים מוקדמים ומאוחרים. מושב רביעי בשבוע הסטארט-אפים של Google וכלכליסט
"אי הודאות לא מאפשרת לחברות לעשות תוכניות מוחלטות", אמר אהרלה מנקובסקי, שותף מנהל בקרן פיטנגו בשיחה עם כתב "כלכליסט" מאיר אורבך, שעסקה באסטרטגיות מימון וגיוסים המתאימים לתקופת הקורונה. הדברים נאמרו במסגרת פאנל מנהלי הקרנות של שבוע הסטרטאפים של של גוגל וכלכליסט בו השתתפו גם סיון שמרי דהן, שותפה בקרן Qumra Capital, טל סלובודקין, שותף בקרן ההון סיכון Stage One וגיגי לוי וייס, שותף מנהל בחברת ההשקעות NFX.
סיוון: אני חושבת שרוב החברות אחרי השלב הראשון. עיכלו שיש משבר עשו מה שצריך בזמן הקצר למדו לעבוד מהבית והכל תלוי עכשיו בכמה המשבר ימשך ומה יהיה אורכו מבחינה כלכלית.
אחת מהתכונות שאנחנו אוהבים לראות אצל מנכ"לים זה לראות סיטואציה קיימת, להגיב אליה מהר וכשהיא משתנה להתייחס ולהגיב אליה בהתאם. וזה לא רק הלגדול מאוד מהר או לחתוך מהר. זה יותר להבין באיזה סיטואציה אני נמצא, לאן אני הולך ואיך אני צריך להגיב לזה והמנכ"לים שהצליחו לעשות את זה טוב הם אלה שיתאוששו מהר. אני חושב שבתקופה כזאת, מה שחזק מתחזק.
אנחנו בטוח מפגינים יותר זהירות ממה שהפגנו פעם ואם אחד מהדברים היה עודף כסף משמעותי שגרם לעסקאות להיות תחרותיות ומהירות והיינו אומרים לעצמנו לעשות תהליך הרבה יותר מהיר, אני חושב שאחד מהדברים שיקרו זה שנרצה לראות מסלול הצלחה, המנכ"ל יצטרך להציג תכנית ל-5 שנים הקרובות שיביא אותו להצלחה אמיתית.
לחברות מהסוג הזה יש מגוון פרמטרים יותר רחב לדאוג לו לעומת חברות צעירות, אבל התהליך הוא כזה שבו אתה קודם כל עושה ברקס ובוחן את כל הפרמטרים. הדבר הכי משמעותי זה להבין מה קורה עם הלקוחות שלך, לאן הם הולכים, מה מעיק עליהם - הולכים לשלם, לא הולכים לשלם. בחברות טובות צריכה להיות חתירה למגע עם הלקוח בכל מחיר בשלב הזה כדי להבין מה קורה ומה אתה יכול לחזות. מצד שני, זה המקום הכי נכון להסתכל על ההוצאות, הספקים ועל מבנה ההון האנושי שלך. יש כל מיני סוגים של חברות - יש כאלה שתכננו לגדול ב-100% וחתכו את זה עכשיו ל-50% או 20% גידול, שזה מצב לא רע ויש כאלה שרואים שיהיו עכשיו הרבה פחות הכנסות כי אתה נמצא בתחום התיירות או תחומים אחרים שחטפו מכה קשה ואתה חייב להיערך. כשאנחנו מסתכלים על הפורטפוליו שלנו וגם של אחרים, אפשר לראות שיש הרבה מנכ"לים צעירים שזה המשבר הראשון שלהם והקרדיט מגיע להם ואצל רובם אפשר לראות תגובה יפה, הבנה שיש פה בעיה והפנמה לאקשן מהר מאוד.