שבוע הסטארט-אפים
"אסטרטגיה של פיטורים עולה כסף; אח"כ לגייס אנשים זה הרבה יותר יקר"
מנכ"לים של סטארט-אפים מובילים מספרים, במסגרת שבוע הסטארט-אפים של Google וכלכליסט, כיצד מתמודדים עם המשבר והשינויים במוצר, בהקצאת המשאבים, בשיווק ובניהול כוח האדם
דוד דריי הוסיף כי החברה בחרה באסטרטגיה של "קיצוץ שכר להנהלה יותר מאשר לעובדים וגם זה לתקופה מסויימת, זו הייתה תגובה מיידית מתוך ידיעה שאנחנו מעדיפים לקצץ בשכר על פני פיטורי עובדים. אנחנו כל חודש מחשבים מסלול מחדש. הכיוון הוא כיוון חיובי, נראה מעודד. צמצמנו בעלויות מרקטינג וגיוסים חדשים ועשינו כמה צעדים תחת ההבנה שאנחנו הולכים להיפגע במקומות מסויימים במקביל להצלחה במקומות אחרים. המוצר שלנו הוא מוצר של פלטפורמה והוא מתאים להרבה ורטיקלים. ורטיקלים מסוימים לא רק שלא נעצר אלא התרחבו אבל מקומות אחרים התרסקו לחלוטין".
איך התמודדתם עם המשבר הזה כשהוא התחיל?
מיכל צור: "צריך להבדיל בין מה קורה בעולם של קורונה עם טכנולוגית וידאו ששם רואים אימפקט מאוד חיובי על הביזנס, וידאו הופך להיות כלי מאוד משמעותי בתקשורת להצגת מידע ותקשורת עם לקוחות. אז הצריכה גדלה באופן משמעותי. במצב של משבר יש אי ודאות תהליכי רכש מואטים. בהתחלה היינו בסוג של איזון, עכשיו רואים שהחזון שהצגנו לשוק שהוידאו הולך להיות כלי קריטי לכל סוג של קומוניקציה הופך להיות ממשי וכנראה ישאר הרבה אחרי המשבר.
המשבר התאפיין בירידות חדות בבורסה ולחץ פננסי. איך התמודדתם מבחינת כוח אדם קיצוצים וצמצומים?
גיא ניצן: "כשהחל המשבר קיבלנו שתי החלטות מיידיות - הראשונה היא לעשות פריז של הוצאות שנחסכות כמו מרקטינג וטראבלינג. והשניה היא לא לעשות הגנה חזקה מידי. גם בעולם הגנת הסייבר ראינו שהרבה דברים, אפילו מערכת החינוך עוברים לאונליין. הסיכונים והסכנות של אתרים מזוייפים הפכו להיות יותר משמעותיים וקיבלנו החלטה לא לרוץ מהר מדי ולקצץ בכוח האדם שלנו. התחלנו לבחון את ההזדמנויות החדשות שנוצרות בשוק ולהוריד את תכניות היוסים שלנו אבל בטח לא לקצץ אחור. ההזדמנויות בשוק עלו על הקשיים וההאטה. עכשיו אנחנו בנקודה טובה ואפילו החלטנו להחזיר גיוסים".
עדי, אתם חברה קצת שונה, והתגובה שלכם גם הייתה קצת שונה
"מגוון תגובות. ראינו את זה כשזה התחיל בסין. אני חושב שהאירוע הזה הוא אירוע מאוד חיובי לכל חברות ההייטק בכל העולם מבחינת הערכות השווי והשכר. התוכנית שלנו הייתה לבדוק קודם כל איפה נשרף רוב הכסף. אנחנו חברה בינלאומית ועברנו לפוזיציית הגנה שאומרת בוא נחתוך במרקטינג שני שליש ממה שאנחנו עושים היום כי אנחנו צומחים נורא מהר ובגלל שחותכים במרקטינג צריך לחתוך גם במכירות. אני יכול להגיד בדיעבד שזה עשה נורא טוב לחברה. ההחלטה להיפרד מאנשים זו החלטה מאוד קשה. לא נפרדים מהטובים זה ברור, אבל נפרדים מהבינוניים ומטה ולצערי זה מה שעושים. חתכנו בשכר של כולם באופן גורף, ההנהלה כמובן עשתה חיתוך יותר גדול אבל בסופו של דבר בשביל חברה כמו שלנו המטרה היא למשוך כמה שיותר זמן של אורך נשימה לפני הגיוס הבא כי לא יודעים מתי זה יקרה.
"העולם שלנו זה עולם של שרברבים, חשמלאים אנשים שמפנים זבל. כל הדיגיטציה שלהם השתנתה. אסור לגעת בניירות עכשיו אז שיחקנו על זה, שינינו את המסרים של החברה ועשינו אינטגרציה עם זום ואנחנו נותנים להם לדבר עם אנשים לייעץ מרחוק אני שמח להגיד שהחברה גדלה אז כנראה שהתהליכים שעוברים על העולם לא כל כך גרועים".
יכול להיות שיש כאן תיקון לטובה מבחינת המשכורות הגבוהות, לפעמים מדי, בהייטק?
דוד דריי: "אני לא מאמין בתיקון אני לא חושב שקורונה צריכה לעשות תיקון לשכר. יש היצע וביקוש, אלו החיים, אם עכשיו יש אדם טוב שצריך לשלם לו אז צריך לשלם. יש גם אלטרנטיבות. אנחנו לדוגמא הגדרנו מראש מדרגת שכר מסויימת לאנשים שאנחנו לא חורגים ממנה. אין תמיד התאמה בין שכר לאיכות האנשים. מי שחושב שלהביא מתכנת ב-25 אלף שקל לעומת 35 אלף והוא יקבל עבודה פחות טובה אני לא מסכים איתו. כל נושא הזום הזה הביא לעבודה הרבה יותר יעילה מהבית. יש שכר גבוה אבל יש גם גיוסים הרבה יותר גבוהים אז הכל מתאזן".
מיכל צור: "האימפקט של העולם הטכנולוגי זה לא משהו שישתנה. הרבה מגזרים הופכים להיות טכנולוגיים למשל עולם הרפואה, הריטייל, אנחנו גם מסגלים דרכי התנהלות חדשות ושיטות עבודה חדשות. זה לא משנה את ההשפעה ולכן לתווך רחוק זה לא צריך להשפיע. כרגע המגזר הטכנולוגי דוחף לצמיחה ושינוי בכל המגזרים ולכן אני לא חושבת שמוצדק שהשכר ישתנה".