"שיאי החיפוש בגוגל מגיעים בשעות 7:00 ו-23:00, צריכת החדשות בגוגל וביוטיוב עלתה ב-10 אחוזים וצריכת המדיה היומית הממוצעת לאדם עומדת על 12 שעות", כך מספרת ענת הורוביץ, סמנכ"לית פעילות גלובלית וסטארטאפים בגוגל ישראל בשיחה עם אליחי וידל מ"כלכליסט", השיחה התקיימה במסגרת שבוע הסטרטאפים של גוגל ו"כלכליסט" בה השתתף גם אורן חפץ, סמנכ"ל פעילות גלובלית וסטרטאפים בגוגל ישראל.
"גם במנוע החיפוש וגם ביוטיוב אנחנו רואים חיפושים רבים סביב הקורונה, גם ביחס לחיפושים מובילים שיש בדרך כלל במנוע החיפוש כמו מזג האוויר" מספרת הורוביץ. "אנשים קמים בבוקר לתוך חיפושים כדי לראות מה השתנה בלילה וגם לפני שהם הולכים לישון הם פותחים גוגל כדי לראות מה השתנה. גם ביוטיוב אנחנו רואים מגמות דומות".
הורוביץ מספרת כי נושאי החיפוש השתנו לאורך תקופת המגפה "בהתחלה אנשים חיפשו מידע על הקורונה ועל התסמינים וככל שהזמן עבר ראינו יותר חיפושים של סטטיסטיקות לגבי המחלה לפי איזורים גיאוגרפיים במדינות שונות או באיזורים בתך המדינה. עכשיו אנחנו רואים הרבה חיפושים שקשורים לריחוק חברתי ואיך להישמע להוראות החזרה לשגרה".
מימין: ענת הורוביץ ואורן חפץ, סמנכ״לי פעילות גלובלית וסטרטאפים ב-Google
"אנחנו רואים שינויים בחיפושים גם בעולמות התוכן שלא קשורים למחלה" אומר חפץ. "חיפושי עשה זאת בעצמך מרקעים שחקים - איך עושים לחם, איך עושים חומוס, טיפים לעבודות בגינה. כל תחום הwell being מתפתח מאוד, אנשים סגורים בד' אמותיהם וצריכים להזיז את עצמם ולשמור על בריאות פיזית ונפשית. במקביל אנחנו רואים גם עליה מטאורית בחיפושים שקשורים למדיטציה, ספורט בבית מדריכי כושר או כל מיני דברים שאפשר לעשות בבית".
"השיא של חיפושי 'עשה זאת בעצמך' מגיע ב-1 לפנות בוקר", מספרת הורוביץ. "אפשר לראות שכל צורת החיים שלנו השתנתה והדברים שעוברים לאנשים בראש לפני השינה זה הכנה ליום המחר ומה יעשו בו אז הסרטונים האלה נצרכים בשעות מאחרות".
חפץ מוסיף כי מגמה זו נראית גם בצריכת הפודקאסטים, שעד כה היו נצרכים בעיקר בשעות של נהיגה הביתה חזרה מהעבודה. "אנשים לא מצליחים לישון וצורכים פודקאסטים אחרי חצות וזה משהו שהתשנה לחלוטין בחודשיים האחרונים".
איך סטארטאפים או חברות טכנולוגיה יכולות להשתמש בדאטה הזה כדי למנף את המוצר שלהן?
חפץ: "אחד מהדברים המעניינים שאנחנו רואים זו ההתפתחות בתחום המסחר המקוון. במהלך מרץ ראינו ירידה די משמעותית בחיפושים אונליין. אבל לקראת סוף מרץ, ובמיוחד במהלך אפריל, ראינו שינוי מגמה משוגע שבו הצרכנים הסתערו על המדפים הוירטואלים. זה התחיל בצריכה של דברים בסיסיים כמו מזון כדי לחסוך את הביקור בסופר, והמשיך כשהממשלות באירופה וארה"ב התחילו להעביר כסף כדמי חל"ת או מענקים שונים. ברגע שהכסף הגיע לצרכנים ראינו אותו חוזר חזרה לשוק, ובמהלך חודש אפריל נרשמו שיאי מסחר יותר גבוהים מהימים של סייבר מאנדי או בלאק פריידי".
תחום צמוד לאי-קומרס הוא הפינטק, איזה שינויים נראו שם?
הורוביץ: "אפשר לחלק את הפינטק לשני תחומים מרכזיים: מכירת ביטוחים, הלוואות ללקוחות פרטיים ותחום של פתרונות עסקיים - מתן פתרונות
פיננסיים דיגיטליים לחברות ולקוחות יותר גדולים. בשני התחומים ראינו טרנדים מעניינים למשל חיפושים בנושא אבטלה הגיעו לשיאים שלא ראינו מעולם, ויחד עם זאת, עליה בחיפושים סביב חיסכון כלכלי, הלוואות, עבודה מהבית, עבודה עם אמזון מהבית ועוד. גם בתחום העסקי אנחנו רואים עליה בתחום של הלוואות לעסקים, ביטוחים לעסקים וביטוח אסונות".
גוגל נדרשה להתמודד עם משבר הקורונה גם כחברה שתומכת ומלווה הרבה סטרטאפים ישראלים, וגם כמי שבעצמה מעסיקה המון עובדים.
"גוגל הייתה אחת החברות הראשונות שהעבירה את עובדיה לעבוד מהבית. לפני פורים בעצם זו הייתה הפעם האחרונה שכולנו ביקרנו במשרדים", סיפרה הורוביץ. "זה היה מעבר מאוד מהיר וכמעט בלתי אמצעי מעבודה מאוד פיזית במשרד פגישות עסקיות ועבודה צמודה עם הצוות עברנו לעבודה אונליין, פגישות וידאו. המעבר היה קל ונעים באופן יחסי".
משרדי גוגל
אתם עובדים יותר או פחות ביחס לתקופה שלפני המשבר?
הורוביץ: "אני חושבת שאנחנו עובדים את אותה כמות של זמן, אבל הגבולות בהפרדה המסורתית בין עבודה לבין זמן פרטי של משפחה וחברים מאוד הטשטשו. הגבולות המטשטשים האלה דורשים חשיבה מחודשת להבין מתי העבודה נגמרת ומתחיל הזמן של הפנאי והדברים הפרטיים. הקרבה של הדברים אחד לשני לפעמים מבלבלת".
תקחו משהו לעתיד מההרגלים שנרכשו בחודשים האחרונים?
חפץ: "אין ספק שזה יקרה, כבר עכשיו ישנה קבוצות חשיבה בגוגל שמנסה לבחון את הפרודוקטיביות של עבודה מהבית וה-well-being של העובדים כתוצאה מהמצב. אני בטוח שיהיה לזה אפקט אבל עוד מוקדם לדעת איך יראה.
כיצד ממשיכים לשמור על קשר עם סטארטאפים שאתם מלווים?
חפץ: "אנחנו ממשיכים לשמור על קשר עמוק והדוק ברמה יומיומית. גם האקסלרטור שלנו ממשיך את הפעילות שלו בשיחות וידאו, אנחנו עושים כנסים, מנסים בכל מיני דרכים לשמור על קשר גם כשאנחנו לא יכולים להיפגש פנים אל פנים ונמשיך לעשות את זה עד שהתקפוה בה נכפה עלינו מרחק פיזי תגמר".
הורוביץ: "דווקא בתקופה הזו זה עוד יותר חשוב לנו להיות בקרש עם הסטרטאפים בזמן שהם מנווטים בתוך אי הוודאות הזו. הקשר והיכולת שלנו לספק תובנות באמצעות כלי החיפוש שלנו, ההיכורת שלנו עם התעשיה ועם חבורת אחרות מאוד משמעותיות. אנחנו מנסים לעשות הרבה כדי לראות איך אפשר לעזור להם בכל הסערה שנכפתה על כולנו".