ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן כנס האנרגיה Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות גיימינג 2024 PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup בטיחות במקומות עבודה +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

ועידת הכלכלה והתעשייה

"עם רגולציה נכונה אפשר לקיים תעשייה עם סביבה"

כך אמרה עו"ד לי-היא גולדנברג מאדם טבע ודין בפאנל בוועידת הכלכלה והתעשייה של כלכליסט בשיתוף בזן. מנכ"ל נשר: "צריך להסתכל באופן שונה על המתח בין תעשייה לבין פרמטרים שקשורים באקלים - צריך להכניס את המילה איזון"

בילי פרנקל 16:1305.02.20

 

 

"נראה שהמדינה לא מקדמת הרבה פתרונות במסגרת השאיפה לתעשייה יותר נקיה. מפתחים תעשייה מזהמת במישור רותם של פצלי שמן ולא תעשייה שהיינו רוצים לראות". כך אמרה עו"ד לי-היא גולדנברג, ראש תחום כלכלה ומשאבי טבע, אדם טבע ודין, פאנל בוועידת הכלכלה והתעשייה של כלכליסט בשיתוף בזן.

 

בפאנל שכותרתו "המאבק בין פיתוח תעשייה לבין השמירה על הטבע ואוצרותיו", השתתפו גם אלדד בן משה המנכ"ל הנכנס של נשר, עדיאל שמרון מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, דורית בנט מנכ"לית אילת-אילות. את הפאנל הינחה ליאור גוטמן, כתב כלכליסט.

 

גולדנברג נשאלה בפתח הדברים, האם ייתכן שהם מכוונים כארגון למשהו שלא קיים, בחיבור שבין התעשייה לסביבה והשיבה: "אני רוצה לשאוף שהוא קיים והדיבור במהלך היום מראה על שאיפה לזה. בסופו של דבר השאלה היא בין הדיבור למעשים. פרסמנו דו"ח על כימות הזיהום - כימתנו זיהום של מעל מיליארד שקל רק מזיהום אוויר".

 

הממשלה מתחלפת פה כל חצי שנה ואין יציבות. האם במציאות הזו, אנו מצפים מעצמנו ליותר מדי?

גולדנברג: "אני גם צינית וגם אופטימית. עם רגולציה נכונה אפשר. שומעים לא מעט מהתאחדות התעשיינים והתעשייה בכלל שהרגולציה מכבידה, אבל בסוף היא נועדה לשפר. אם הרגולציה נכונה ויש שאיפה ורצון של התעשייה, אפשר להגיע לזה".

 

בנט, נשאלה כיצד הצליחו לפצח את הנוסחה של קיימות, תעשייה וייצור חשמל - הכל מהשמש. בנט: "אנחנו בחבל אילות ואילת כמהים לתעשייה ופיתוח כבר הרבה שנים וכל ראשי הרשויות התקשו לפצח את הסוגיה של תעשייה. התמזל מזלי והייתי במקום הנכון ברגע הנכון כדי לזהות את הפוטנציאל ב-2004 של אנרגיה סולארית. הסתכלתי וראיתי את המרחבים שיש לנו, את היותנו בקצה הרשת, כמהים לפרנסה וכלכלה חדשה, ואמרתי 'בוא ננסה'. ניגשתי לראשי הרשויות ואנחנו כבר 14 שנה רצים עם הסיפור הזה. בנינו תוכנית אסטרטגית ב-2007, עדכנו אותה בהתאם למציאות הכלכלית המשתנה, ויצרנו פלטפורמה לפיתוח אזורי סביב אנרגיות מתחדשות. הדבר הראשון שעשינו זה לייצר אנרגיה - 100% מההספק השנתי של אילת עד צומת הערבה. את כל ההספק השנתי אנחנו מייצרים מאנרגיות מתחדשות, 160 מגוואט לשעה.

 

מימין: ליאור גוטמן (המנחה), אלדד בן משה, לי-היא גולדנברג, דורית בנט ועדיאל שמרון מימין: ליאור גוטמן (המנחה), אלדד בן משה, לי-היא גולדנברג, דורית בנט ועדיאל שמרון צילום: יריב כץ

 

 

"יש לנו גם חממה טכנולוגיות וטכנולוגיות מאוד מעניינות ואנחנו מטמיעים אותם כבר בימים אלה בקנה מידה קטן ונטמין בקנה גדול יותר. אנחנו נעשה גם בחינה כלכלית של הרשת. אני רוצה לתת לכם מונחים שהכלכלה לא מדברת בהם היום. יש סביבה ויש כלכלה. מעטים יודעים לחבר את שני הדברים האלה במונחים כמותיים".

 

עדיאל שמרון, עסקתם בפיתוח הסכמי גג והוצאת ענף הבנייה מהבוץ שהיה בו. יש המון טענות אליכם ששפכתם את התינוק עם המים.

"רשות מקרקעי ישראל מוזכרת בעיקר בהקשרים של דיור אבל התחומים שלנו נמתחים על הרבה דברים, כולל הקצאת קרקע לתעשייה. איזון זו המילה הנכונה והרגולציה בעצמה, בתור פקיד ציבור שמתעסק לפעמים בסוגיות של רגולציה, היא לא מילת גנאי. לפעמים היא נחוצה לאיזון הנדרש בין הפיתוח של אותן ערים במסגרת הסכמי הגג לבין שמירה על הטבע, הקיים והשטחים הפתוחים.

 

"המערכת בישראל עובדת בצורה מסודרת. יש מסדרות תכנון עם תוכניות מתאר ארציות, אחר כך מחוזיות ואחר כך מפורטות. כשאנחנו בונים שכונה חדשה בראש העין, היא עברה הליך תכנוני מתאים, כולל שיתוף ציבור והתנגדויות. אף אחד לא מקים מפעל, שכונת מגורים, תחנת דלק ולא שום פעילות אחרת - סתם כי בא לו. לרוב זה אחרי הליך ארוך טווח. בסוף היחס שאנחנו מקבלים הוא כמו כל יזם. נכון, אנחנו המדינה והיחס יותר נחמד אבל בסוף צריכים לשכנע את מוסדות התכנון ופעמים רבות מקבלים תשובות שלא מוצאים חן בעיננו. כשתוכנית עוברת היא צריכה להתקדם. לא יכול להיות מצב שתוקפים תוכניות שאנחנו אישרנו. זה יוצר בסוף זיג זג".

 

בהתייחסו לפגיעה הנופית הנגרמת ממחצבות אמר שמרון: "יש מעט מחצבות פרטיות ולכן הרוב על קרקע מדינה והן פועלות מכוח הרשאות שרובן היסטוריות, מטעם רשות מקרקעי ישראל. בבדיקות שאנחנו עושים עם משרד האנרגיה, אין מחסור כרגע, ואנחנו רואים את זה בפעילות בשטח. צריך להבין שעולם המחצבות בעיקר עובד בתשתיות וסביבה, ופחות משפיע על מחירי הדיור הבעיה הקשה היא לפתוח מחצבות חדשות או להרחיב קיימות. אנחנו מעדיפים תמיד להרחיב".

 

צומת גולני עוד מעט יהיה מכתש גולני.

"נכון, אבל אף אחד לא מבצע חציבה במקומות שלא ראויים לכך. מחצבת רמלה ליד נשר - שני מטר מכביש 1 - תהווה בסוף פתרון לבעיות הניקוז של נחל אילון. אבל מחצבות זה לא דבר יפה וצריך להקימן בצורה חכמה והגיונית. אנחנו משקיעים גם בפעילות שיקום מחצבות, יש פה תמיד כוחות כלכליים עם כוחות סביבתיים. צריך לייצר תמונה מאוזנת.

 

גולדברג ציינה בהקשר זה, כי "השאלה לגבי מחצבים היא מי משלם על הזיהום. אני עוסקת בים המלח, שהפך למחצבה ענקית. מי שמגיע לים המלח רואה את המצב בשטח. מה שאנחנו מרגישים לגבי מחצבות באופן כללי, שלא משלמים על התוצרת הזו כי הרבה מיוצא לחו"ל. בפועל, כמה פוספטים לעומת הבריאות של תושבי ערד. אנחנו רואים כל הזמן עדכוני מדיניות של משרד האנרגיה ויש הרבה בעיות בתחום הזה. למרות שהרחבת מחצבות עדיפה על (מחצבה) חדשה,לא רואים קוהרנטיות במה שקורה במחצבות ומחצבים בכלל".

 

אלדד בן משה, רק נכנסת לתפקידך כמנכ"ל נשר. במבט מאקרו, השינויים, הרגולציה והזיגזגים, גם שיש מוכנות. זה בורח לצד השני.

"צריך להסתכל באופן שונה על המתח בין תעשייה לבין פרמטרים שקשורים באקלים, פליטות ואיכות סביבה. צריך להכניס את המילה איזון. בנוסף, לא צריך לדבר על מתח. בעולם מודרני צריך לדבר על קיום התעשייה ליד איכות הסביבה, לא רק כיצד פחות פוגעים בסביבה אלא כיצד, בפן רחב, גם תורמים, ולמפעלי התעשייה יש יכולת שמתגבשת ומתפתחת גם למנוע פגיעה.

 

"רגולציה היא חשובה. ככל שמתקדם הדור מדברים על פרמטרים של איכות ולא רק כמות, וטוב שכך. כשאני מסתכל על הפרמטר הסביבתי ועל גרף השקעות של חברות בענפי התעשייה ובכלל, נראה על ציר השנים התפתחות אדירה של השקעות חברות בעולם איכות הסביבה. זה גם משקף רצון פנימי של לעשות את הדבר הנכון וגם משקף רגולציה מפתחת. קשה מאוד לעבוד על פי סדר יומי, חודשי, ואפילו שנתי. כשנכנסים להשקעה אדירה של מאות מיליוני שקלים, כשבאים להפעיל את ההשקעה הזו אין יכולת לעצור. לא על כל דבר צריך לבחון אותנו. יש חברות שמקיימות תרבות נכונה ורמת מוסר אמתית וכנה. אי אפשר לבחון חברות על כל תו ותו, תרבות מעידה יותר מכל על מה שאנחנו עושים, עמלים וחפצים".

 

דורית בנט, האם נשב פה עוד שנה ונדבר על אותם דברים, או שיעתיקו את המודל שלכם לכל מיני אזורים אחרים במדינה?

"בעוד שנה נדבר על אותם דברים, ההתקדמות היא בצעדים קטנים מאוד. יש פרדיגמה שצריך לשנות. הגיע עידן הגז, כולם חשבו שניכנס לרווחים של 30 שנה, אנחנו טענו שזו עונת מעבר קצרה ממה שחשבו. המחירים של הגז ב-2025 יהיו יותר מסולר. אנחנו צריכים שינוי מחשבתי עמוק, יש תעשיית מחצבים ומעט תעשייה כבדה, אבל צריכים ללכת לחשיבה אחרת של תעשייה, תעשייה מקיימת של טכנולוגיות חדשות ודברים שהעולם צריך. אנחנו באקדמיה לא מספיק מלמדים את המהנדסים החדשים. צריך לעשות שינוי ברגולציה ובאכיפה. צריך לעשות שינוי מהותי במה שיהיה עתיד התעשייה העולמית ולשם להביא את עצמנו עם חדשנות אחרת לגמרי".

x