"צריך לשמור על צניעות בכל הקשור לקורונה, זה אירוע טרי ורב הנסתר על הגלוי"
כך אמר רונן מנחם מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה במזרחי טפחות, בפאנל כנס שורק ההון של כלכליסט בשיתוף פעולה עם קסם קרנות ו-etf. רבקה אלגריסי-יפה מבנק הפועלים: "יועץ השקעות הוא גורם ממתן אבל הוא לא יכול לומר ללקוח אתה טועה בגדול ואתה לא יכול לצאת"
כיצד גובה הריבית ישפיע על סביבת ההשקעות בעשור הבא? בשאלה זו דנו חברי הפנאל בכנס שורק ההון של כלכליסט בשיתוף פעולה עם קסם קרנות ו-etf.
בפאנל השתתפו אריאל כהן, מנהל ייעוץ השקעות ופנסיה בבנק לאומי, רבקה אלגריסי-יפה מנהלת אגף יעוץ ומחקר בחטיבה הפיננסית בבנק הפועלים, דן אליס מנהל תחום המחקר בבנק הבינלאומי, רונן מנחם מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה במזרחי טפחות ומשה אלמוג סמנכ"ל פיתוח עסקי והפצה בנקאית בקסם קרנות ו-etf. את הפאנל הינחתה כתבת כלכליסט רחלי בינדמן.
לשאלה האם יועצי ההשקעות של הבנקים מכניסים את הציבור לנכסי הסיכון אחרי שהם עלו מאוד, ענתה אלגריסי-יפה: "ייעוץ השקעות זה לא ניהול השקעות. יועץ השקעות הוא גורם ממתן אבל הוא לא יכול לומר ללקוח אתה טועה בגדול ואתה לא יכול לצאת. אף אחד מאיתנו לא יודע לאן תוביל, לדוגמה, הקורונה את השווקים. המסר שלנו הוא הרגעה אבל הלקוח מקבל את ההחלטה. צריך גם לזכור שללא יועצי השקעות בבנקים לא היינו רואים את הציבור בהמוניו בהשקעות. 2019 תיק ההשקעות בניירות ערך זרים גדל בשל יועצי ההשקעות שלוקחים יד ביד את הלקוחות לנישות האלה של טכנולוגיה ועוד, שהלקוחות פחות מכירים. ללא יועצי ההשקעות הציבור לא היה בבורסה באופן בו הוא נמצא".
לשאלה אם הציבור לא מובל בדרך הבטוחה להפסד, אמר כהן: "אפשר לאמר שמי שפועל באמצעות יועץ השקעות או מומחה אחר אמור לפעול תוך כדי משמעת שבו בונים תיק לצרכי הלקוח לאורך זמן בהתאם לפרמטרים השונים. אבל רואים שונות מובהקת בין תיקי לקוחות שמקבלים ייעוץ בין אלה לבד".
מנחם אמר כי "אתמול ראינו דוגמה טובה איך ברבור שחור הופך לשוק אדום. לא חשבנו על זה בשנה שעברה, אבל מי זוכר ברקזיט או מלחמת סחר, או תקיפה של איראן למתקפי נפט בסעודיה? אנו חיים בעולם דינמי וצריך להתנהל בהתאם. צריך לשמור על צניעות בכל הקשור לקורונה זה אירוע טרי ורב הנסתר על הגלוי. צריכים לתת הנחת עבודה שתאפשר עבודה מושכלת, והנחת העבודה היא שזה אירוע מוגבל בזמן שיש להכיל אותו. תחת הגדרת טובת הלקוח בודקים את אופי הסיכון של הלקוח ותמהיל הסיכון שלו ובהתאם לכך נותנים לו את ההמלצות. מי שיש לו רמה נמוכה של טולרנטיות לסיכון לוקחים אותו צעד אחורה, ומי שיש לו רמה גבוהה יותר של טולרנטיות, אז זה מייצר לו הזדמנויות".
"מבחינה כלכלית", המשיך מנחם, "כל עוד הריביות בעולם נמוכות ואפסיות ונתוני הצמיחה ברחבי העולם חיוביים, אז אנו מאמינים שנהיה במניות כדי לשמור על יציבות. לקראת הבחירות בארה"ב תהיה עלייה, ואז אני מעריך שתהיה תנודתיות של השווקים. השווקים ערים לארבע השנים האחרות ורוצים יציבות. אם טראמפ ינצח תהיה המשכיות ואם תהיה תוצאה אחרת תהיה בחינה מחודשת".
אליס אמר, כי "צריך לעשות תיאום ציפיות מול הלקוח, התשואות מאוד נמוכות לשנים עברו, שוקי המניות עשו מהלך אדיר בשנים האחרונות, וכאן יש חשיבות לתיאום ציפיות מול הלקוח. צריך להסביר ללקוח שתשואה של 5% לא ניתן להשיג ללא סיכון. 2019 היתה שנה מאוד מוצלחת ומהפך בריבית בארה"ב - מעלייה לירידה. לא בהכרח מה שהיה ב-2019 הולך ללוות אותנו ב-2020.
"ההתנהלות הבסיסית של היועץ היא שנאת או אהבת הסיכון, ולתפור ללקוח תיק שיותאם לסיכון שלו. המבחן האמיתי הוא כשיש ירידות והשוק הופך לאדום. יועץ ההשקעות הוא המבוגר האחראי ותפקידו להרגיע את הלקוח ואנו ממליצים ללקוחות לא לעשות שינויים בתיקים, כי לאורך שנים ראינו שמי שמנסה לתזמן את השוק יוצא כשידו על התחתונה. חלק גדול מהלקוחות מקשיבים מאוד למה שהיועץ אומר להם ויש לו משקל גדול להתנהגות הלקוח".
אלמוג אמר כי "יש מגמה בשנים האחרונות בישראל, בעיקר בקרב יועצי השקעות למעבר מקרנות סל (קרנות מחקות מדד נסחרות) לקרנות מחקות (קרנות מחקות מדד שאינן נסחרות). ציבור היועצים מעדיף כרגע את הקרנות המחקות, בעיקר בשל עיקרון התפעול. בטוח שלקוחות הפסידו משום שהחזיקו קרנות מחקות (Tracking Fund) ולא קרנות סל. בסל המשימות שיש ליועצים היום יותר נוח להם לקנות קרנות מחקות והם מאבדים את עיקרון הסחירות. אסור לבטל אותו בהינף יד כי שוק ההון מבוסס על מסחר יומי. בסוף נגיע לשיווי משקל".
כהן הגיב לאלמוג ואמר כי "צריך לזכור שנושא הסחירות היומית הוא מרכיב פחות מעניין ליועץ ההשקעות כשטווח ההשקעה שהוא רואה לנגד עיניו הוא טווח השקעה ארוך. התפקיד של היועץ לשמור על הלקוח ולתת לו את האינפורמציה הנדרשת על מנת שיקבל החלטה מושכלת. יש לקוחות שנכנסים לפאניקה במצבי שוק כאלה ומוטרדים מהסיטואציה שנכנסו אליה. הם עדיין לומדים את המוצר ובסופו של דבר הלקוח הוא זה שמחליט".
על בריחת כסף ממוצרי הבנקים למוצרי השקעה אחרים אמרה אלגריסי-יפה: "אנו נמצאים בשני יקומים מקבילים: ביקום הראשון עולם הייעוץ מתאים ללקוח את המוצר. וביקום המקביל יש מוצרים שנהנים מהטבת מס מתמשכת והלקוחות חווים שיווק מאסיבי מבלי שנערך לימוד על המוצרים והסיכון הכרוך בהם וכו'. הטבת המס חשובה, אבל צריך לזכור שמכירת תיק ניירות ערך לטובת מעבר למוצר השקעה אחר בגלל הטבת מס, גם כך יגרור תשלום מס. אנחנו כן צריכים להיות במגרש של המוצרים הנוספים ואנחנו כל הזמן משוחחים עם הרגולטורים בעניין הזה. הרי כיום אנו כבר נותנים ייעוץ פנסיוני ללקוחות".