"אחד האלמנטים החשובים ביותר להשבחת חברות הוא איתור וניהול נכון של מנועי הצמיחה"
גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי בכנס שוק ההון של כלכליסט בשיתוף קסם קרנות ו-etf: "כשנכנסנו למנועי בית שמש היו לחברה הסכמים ארוכי טווח על כ-200 מיליון דולר, כיום עברנו את ה-2.3 מיליארד דולר"
"יש חמישה אלמנטים להשבחת חברות, אחד החשובים בהם, אם לא החשוב ביותר, הוא איתור וניהול נכון של מנועי הצמיחה", כך אמר גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי בכנס "שוק ההון - זירת ההשקעות" של כלכליסט בשיתוף קסם קרנות ו-etf . "ניקח כדוגמה את מנועי בית שמש, חברה שקיימת לא מעט שנים, עוד מימי גולדה מאיר ומנחם בגין, ללא ספק חברה ותיקה שמחזור המכירות שלה הוא עשרות מיליוני דולר. אנו מחפשים היכן מנועי הצמיחה של מנועי בית שמש - התשובה נמצאת בשוק התעופה".
לדבריו, "מטוסים נמצאים בביקוש תמידי והמוצרים שאנו מייצרים כיום יגיעו למטוסים עוד כמה שנים. מנועי בית שמש צריכה במצב כזה להשקיע כ-150 מיליון דולר כדי לייצר מוצרים שנכנסים לתוך המנוע, זהו מוצר מורכב ועמיד בחום וכשאנו נכנסנו לחברה היו לה הסכמים ארוכי טווח על כ-200 מיליון דולר, כיום עברנו את ה-2.3 מיליארד דולר”, הסביר.
עוד אמר, "יש מוצרים שמוזמנים מחברת מנועי בית שמש במאות מיליוני דולרים, אנו עובדים עם חברות ענק כמו פראט אנד וויטני העוסקת ביצור של מנועים תעופתיים. בשביל זה צריך להשקיע, הוקם מפעל חדש בעלות של עשרות מיליוני דולרים מתוך כוונה לצמוח”.
בק מסמן עוד תחום כחשוב להשבחת חברות. "גם רכישות הן מנוע צמיחה, עסקה אסטרטגית חשובה למנועי בית שמש היתה רכישת חישולי כרמל, רכישה מאוד משתלמת עבורנו. ומעבר לכך יש לנו גם אחריות חברתית, כלפי עובדים, מנועי בית שמש הוציאה מיליון שקל מכיסה למרכז הכשרה שאליו מגיעים עובדים ממגזרים שונים. אנו הכשרנו אותם בתחומים שונים וחלק גדול מהם מועסק אצלנו בחברה. אנו מרוויחים עובדים מוכשרים”.
לדבריו, "מעבר לרמת העובד, ההיבט הטכנולוגי חשוב מאוד ומורכב מהיכולת לזהות צרכים. ישבתי עם בכירי רולס רויס, חברה שמייצרת מנועים תעופתיים שמותקנים במטוסים בכל רחבי העולם ושאלתי אילו להבים שלהם דורשים טכנולוגיה חד גבישית - זוהי טכנולוגיית יציקה מורכבת שמנועי בית שמש אינה מתמחה בה. קיבלתי תשובה ששבעים אחוז מהלהבים שרולס רויס מייצרת הם להבים שאנחנו לא מייצרים, זהו נתון שאינו מתאים לנו, אנחנו כמובן משקיעים במנועי צמיחה, לכן אנו נכנסים לתחום של הלהבים שמיוצרים בטכנולוגיה החד גבישית, גם כאשר זהו מהלך שדורש השקעה ניכרת”.
לדברי בק, "מעבר לכך נדרשת יכולת להסתכל לכיוון שווקים נוספים. אנו השקענו בחברה בסרביה שנקראת - LPO. בפועל, למרות ההיסטוריה והעובדה שמדובר בחברה ותיקה מאוד - כיום מנועי בית שמש מבוססת על השקעות, טכנולוגיה, חדשנות, והתוצאות בשטח".
בשנת 2012 רכשה פימי 22.5% ממניות אורמת תעשיות. בק היה האחראי להשבחת החברה. לדבריו, "באורמת, כששמים אסטרטגיה על השולחן צריך לקבוע היכן אנחנו טובים, לאן ניתן ללכת מכאן, אנחנו בוררים מה יתרונות החברה ומה נותן לשוק דרייב - מבחינתנו מדובר בחיסרון באנרגיה ויתרונות חקיקה. התמקדנו בטכנולוגיות ובשווקים וכיום אורמת מצטיינת".
בק הוסיף, “בגילת, חברה נוספת שהשבחנו, עשינו שינוי אסטרטגי מתחום הטלפוניה המסורתי לתחום הקישוריות והסלולאר. מעבר לכך יש דוגמה נוספת לצמיחה -ביוניטרוניקס, שם השקענו בתחום החניות בארה"ב ופיצלנו את החברה ליוניטרוניקס ולחברת יו טרון שעוסקת רק בתחום החניה”.