אמיר אסרף: "ב-2021 נוסע ישלם באוטובוס עם ידיים בכיסים"
מנכ"ל הרשות לתחבורה ציבורית אמר בכנס מהפכת התשלומים של ישראל של כלכליסט ובנק הפועלים: "אין הגיון לשלם בכרטיס אשראי אם השאיפה שלי שתחילה נשלם באפליקציה ובהמשך עם ידיים בכיסים"
"היום מסיעים 900 מיליון נסיעות בשנה. כולם רוצים תחנה מרכזית בעיר השכנה ותחנת אוטובוס ליד השכן, רוצה אוטובוס חשמלי בישראל ואין איפה להחנות אותו ולטעון אותו וזה מקשה על הקידום של המוצר. לכן אנשים משתמשים בעיקר ברכב פרטי. כדי לצאת מזה חייבים צעדים של הממשלה", כך אמר אמיר אסרף, מנכ"ל הרשות לתחבורה ציבורית, בשיחה עם כתב כלכליסט ליאור גוטמן בכנס מהפכת התשלומים של ישראל של כלכליסט ובנק הפועלים.
אסרף התייחס למהפכת התשלומים בתחבורה הציבורית ואפליקציית התשלומים שמשרד התחבורה מפתח ואמר: "יצאנו במכרז שבו זכו 3 חברות מובילות בשוק, בחודש הבא נתחיל עם נסיינים לתשלום באפליקציה בתחבורה הציבורית. כחודש וחצי אחר כך ניישם את זה על כל התחבורה הציבורית למעט הרכבת הקלה בירושלים, שם יש זכיין פרטי והעסק מורכב יותר.
"האפליקציה תחשב לבד ללקוח את המחיר הכי זול שיכול היה לשלם. לא צריך לשלם מראש. למשל אדם נוסע על בסיס יומי בתחבורה הציבורית, אז יחושב לו תעריף חופשי-חודשי. האפליקציה עושה אופטימיזציה ברמה יומית וחודשית. מי שישתמש יותר בתחבורה הציבורית יהנה מהנחה גדולה יותר.
"אחד החסמים לשימוש בתחבורה הציבורית זה הקושי לטעון את הרב-קו. אלמנט התשלום יהפוך לשקוף. בהתחלה זה יהיה מבוסס ברקוד ואחר כך הטכנולוגיה תהיה יותר חכמה. יש היום מטריצה ממש מורכבת לחישוב מחיר הנסיעה, אני בקושי מבין אותה, נפשט את זה מאד".
אסרף ניסה לחזות מה יקרה שנה קדימה: "עוד שבועיים אני סוגר שנה בתפקיד. צחקו עלי בראשית הדרך שתוך שנה אנחנו עם אפליקציה, והנה זה קורה. אני מקווה שב-2021 נצליח להטמיע 'אמצעים לבישים', שאנשים יעלו עם ידיים בכיסים. עצם זה שהאדם יעלה לרכב, יזהו את זה, דרך זיהוי הסלולר שלו. יש תקווה".
אסרף התייחס לחשיפות הסייבר סביב זה וציין כי "הכל מאובטח היום. יש כמובן אתגרי סייבר אבל זה לא קריטי".
אסרף התייחס להטמעת תשלום בתחבורה הציבורית דרך כרטיס אשראי: "היו ניסויים להכניס כרטיס אשראי לאוטובוסים אבל זה מאד יקר, בטח להטמיע בפנים את המטריצה הסבוכה של התעריף העירוני מול הבינערוני, זה מאד מורכב. אנחנו פשוט מדלגים שלב. אין הגיון לשלם בכרטיס אשראי אם השאיפה שלי שתחילה נשלם באפליקציה ובהמשך עם ידיים בכיסים. זה גם ימנע הונאות וכניסה לתחבצ ללא תשלום. אנחנו רואים במקומות שאיפשרנו לפתוח דלת אחורית רואים ירידה לכאורה בנוסעים. השימוש בביקונים יפחית את זה".
לסיכום אמר אסרף, "אתגר מורכב לעודד שימוש בתחבורה הציבורית. בסוף נהיה חייבים לעשות מהלכים שיעודדו שימוש בתחבורה הציבורית כמו נתיבים יעודיים. נדרשת התגייסות ממשלתית. מסיימים הכנת תכנית אסטרטגית לחמש שנים לפתח את זה אבל בסוף צריכים מדיניות ממשלתית שמעדיפה בתחבורה הציבורית על רכב פרטי. אין גם וגם".