מנכ"ל מאסטרקארד ישראל: "פלסטיק לא יעלם ביום אחד, אך הוא יוחלף לאט ע"י אפליקציות"
בפאנל בכנס מהפכת התשלומים של ישראל של כלכליסט ובנק הפועלים אמר ניב פולני, מנהל הפיתוח העסקי בבנק הפועלים, כי אין לו ספק שחברות פינטק "יחברו לבנקים ובסוף הצרכן ירוויח".
האם כרטיסי האשראי מפלסטיק יעלמו? שאלה זו עמדה בבסיסו של פאנל בנושא "מבט גלובאלי על מהפכת התשלומים", בכנס מהפכת התשלומים של ישראל של כלכליסט ובנק הפועלים. בפאנל השתתפו ניב פולני, מנהל הפיתוח העסקי בבנק הפועלים, עומר אונגר מנכ"ל מאסטרקארד ישראל, ניר קלר מייסד משותף ב-BlueVine וחן עמית מייסד ומנכ"ל Tipalti. את הפאנל הנחתה כתבת כלכליסט רחלי בינדמן.
"בשנים הקרובות יצטרכו כרטיסי אשראי", אמר אונגר מנכ"ל מאסטרקארד ישראל. "שוק התשלומים הוא כמו גרף 100 שהחלקים בו משתנים. פלסטיק לא יעלם ביום אחד, אך הוא יוחלף לאט על ידי אפליקציות. לקחת כרטיס, לשלם בו, זו שיטה שעובדת. אנשים רוצים תשלום פשוט וזול, ובישראל עלינו ליישר קו מול העולם.
"אפל למשל הוציאה את 'אפל קארד', כלומר יש מקום לפלסטיק. מי שמכיר את מאסטרקארד יודע שאיננו מייצרים את הפלסטיק. בעתיד יהיה אפשר לשמור את פרטי התשלום בתוך המכשיר הסלולרי, זו שיטה גלובאלית שמתאימה לענקיות הטכנולוגיה ומדובר בשיטה שגם עונה על תקנים. זו מהפכה ואנו נמצאים בעיצומה".
פולני, מנהל הפיתוח העסקי בבנק הפועלים: "יש משהו בסיסי ביותר וחשוב מאוד: אמון. מאסטרקארד עוסקת בסכוני עתק ויש לה אנשי סייבר שאמונים על המשימה. החלפת גופים כאלה לוקחת זמן כי לרכוש אמון לוקח זמן. בנק הפועלים משקיע משאבי עתק ביצירת אמון. האם הייתם קונים חברת ביטוח מחברה שאינכם סומכים עליה? זה יקח זמן".
בנושא bit ציין פולני: "בישראל כשרוצים חוויית לקוח, כשלקוח שיגיע לחנות בניו יורק צריך שזה יעבוד. בנקים בישראל מתחרים בחברות כרטיסי האשראי, כולם עובדים על אותה תשתית והתשתית עדיין לא מוכנה במלואה".
קלר, מייסד משותף ב-BlueVine סיפר כי בחברה בנו לפני 6 שנים פלטפורמה שמעניקה הלוואות לעסקים קטנים בארה”ב. "הבעיה הכי גדולה של עסקים הוא אשראי, והבנקים בארה"ב לא נותנים אשראי לעסקים קטנים. אני שומע שכך זה גם בישראל. הפלטפורמה שלנו היא לסוגים נוספים של הלוואות וב-6 השנים האחרונות הבאנו והחזרנו מעל 6 מיליארד דולר. כעת מבחינתנו הגיע הזמן לשלב הבא: אנחנו מחוברים לעשרות מקורות מידע, רשתות חברתיות, רשם חברות, בנקים, אפילו אפליקציית יילפ (Yelp). יילפ ארה"ב מאפשרת לנו למשל לדעת מה מצבו של עסק באמצעות הביקורות על העסק וזה מאפשר לנו לנתח עד כמה עסק יצליח. ארה"ב מאוד מתקדמת בכל הקשור בזמינות של מידע. יש בה חברות שמאפשרות חיבור לאלפי סוגים של בנקים ומשם ניתן לקבל מידע בהרשאת הלקוח. השנה אנחנו מתקדמים - נציע לעסקים קדמיים לנהל אצלנו פקדונות עסקיים - בעל עסק יוכל לפתוח אצלנו חשבון עובר ושב עסקי, הודות לשיתוף פעולה שיהיה בינינו לבין בנק. נבנה את מה שעסקים מתקשים לקבל מבנקים אמריקאים שממוקדים בביג ביזנס, או בצרכנים".
לגבי אמון הצרכנים ציין קלר: "אני סומך על פייפאל (PayPal), אני סומך על גוגל, אולי יותר משאני סומך על בנקים שעובדים עם מערכות מיושנות. כשאין לך אפשרות לקבל שירות מסוים מהבנק, אתה הולך למישהו אחר".
פולני: "באירופה רק 3% מהיקף העסקאות עובדות עם אמאזון פיי, גוגל פיי ואפל פיי. פייפאל מחזיקה 33% מנפח העסקאות. אנחנו מעדיפים לתת פרטי תשלום לפייפאל ולא לעסקים".
חן עמית, מייסד ומנכ"ל Tipalti, אמר בנושא פתרונות תשלומים מבתי עסק לספקים: "את טוויטר פגשנו בשנת 2015. חטיבה שלהם היתה צריכה לשלם לבעלי אתרים וביקורת פנימית של טוויטר גילתה שהם לא מבצעים את הבדיקות הנדרשטות. הביזנס של טוויטר הוא רשת פרסום, אפליקציות מובייל שאנשים יצרכו ויגרמו לתשלום בסוף החודש מטוויטר. מדובר בעשרות אלפי אנשים ברחבי העולם שטוויטר צריכה לשלם להם. אם יש תחום נטוש שלא רוצים להתעסק בו, הרי שזה ניהול ספקים ותשלומים וכך זה נראה גם בטוויטר הענקית. בפועל פתרנו לטוויטר בעיות. לאמאזון יש את טוויץ’, שירות שבו צריך להצטיין לגיימרים מצטיינים - ואנחנו פונים בדיוק לתחום הזה - הטיפול בצרכנים הקטנים. באמאזון טויץ’ היתה בעיית שירותים, הם התנהלו כמו גוף בינוני ולא היה מי שיסייע להם, ואנחנו הנגשנו יכולות שניתנות לחברות גדולות. כיום מדובר בחברה בצמיחה אדירה כמובן".
פולני: "חדשנות ופירוטכניקה לא משנים כלכלה. אם נלך לפי צרכים בסיסיים של אנשים - כולם צריכים ביטחון, וזה לא הולך להשתנות, כל המערכת צריכה להסתדר סביב הדבר הזה. אין לי ספק שחברות פינטק יחברו לבנקים ובסוף הצרכן ירוויח".
בשאלה האם בעתיד ישתמשו במזומן, אמר אונגר: "גופים עסקיים הם מתחרים, זה בסדר והצרכן מרוויח מכך. אני לא חושב שהצרכן יתלבט באיזו טכנולוגיה לשלם. הצרכן רוצה מוצר סופי, לא דרך לשלם. ספק מצליח יבצע שילוב מוצלח של טכנולוגיות".
פולני: "בנק הפועלים מתעניין חדשות לבקרים בעסקים קטנים ובינוניים. העסקים הקטנים והבינוניים הם לחם חוקנו. אחד הדברים הבסיסיים באירגונים הוא להבין במה הם חלשים. בארגונים גדולים לוקח זמן להריץ תהליכים ואנו יודעים היכן החסרונות שלנו. היכולת לבצע מיקור חוץ לטובת עסקים חשובה, אם אין לעסק לקוחות שיקנו בו, לעסק אין תוחלת".
בשאלה כיצד יראה השוק בעוד כחמש שנים אמר פולני: "בארה"ב עשו בעבר ג’וגינג ואנחנו לא קלטנו מה הם עושים. זה בסדר. אנחנו מסתכלים כיום על מה שקורה בארה"ב, חברות כמו BlueVine - זה מה שיהיה כאן בקרוב".