כנס מהפכת התשלומים
תוך מספר שבועות: לקוחות רמי לוי יוכלו לשלם על הזמנות באמצעות אפליקציית ביט
המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, גולן שרמן, הכריז על שיתוף פעולה חדש בין אפליקציית התשלומים לבין רשת הקמעונאות בכנס מהפכת התשלומים של כלכליסט. שרמן: "לאחר שהפכנו את התשלום בין פרטים לטריוויאלי, התחלנו להתפתח לזירות חשובות נוספות בתחום התשלומים שעדיין מוצפות בנקודות כאב"
גולן שרמן, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על חטיבת החדשנות, הכריז הבוקר (ב') בכנס מהפכת התשלומים של כלכליסט על שיתוף פעולה בין אפליקציית ביט לבין רשת הקמעונאות רמי לוי. "זה הזמן לחשוף שיתוף פעולה חדש, גדול ומשמעותי עבורנו עם רשת רמי לוי שיווק השקמה, שתאפשר תוך מספר שבועות לשלם בביט בקניות באתר האינטרנט ובאפליקציה, בנוחות, בקלות ובפשטות", אמר שרמן והזמין את לוי לבמה.
"אפליקציית ביט מחברת בין אנשים. אני רוצה לחבר אנשים לרשת שלי לכן הסכמתי להתחבר לביט", אמר לוי. "הבנתי שאם אני רוצה להקל על הלקוחות שלי אז כמו שאני נותן להם להשתמש באמצעי תשלום מסויימים אני צריך לתת להם גם את האפשרות להשתמש בביט. אנחנו רואים שיותר ויותר אנשים משלמים בארנק דיגיטלי, אמנם אני עם הטלפון הנייד שלי לא אוכל להשתמש באפליקציה אבל אני מקווה שהלקוחות יהנו מכך".
- העסקת עובדי קבלן מנעה את הקפצת שכר בכירי הפועלים
- אפליקציות התשלומים – לא רק לצעירים
- עובדי בנק הפועלים מגדרים את עצמם מתשואה נמוכה
"במשך עשרות שנים ניסו קמעונאים רבים להתמודד ללא הצלחה עם בעיית התור בקופה, בעיה שלעיתים פגעה כל כך בשביעות רצון הלקוחות עד אפילו שהרתיעה את חלקם מלהיכנס", אמר שרמן. "גם היום נראה שהבעיה עדיין לא נפתרה למרות הקופות לשירות עצמי, התור למוצרים בודדים ועוד. Amazon Go נראה כפתרון המתקדם ביותר, אבל ייקח עוד זמן עד שיהיה נרחב מספיק.
"עם השנים, יותר ויותר קניות עוברות לאונליין והיה הגיוני שנקודת הכאב בקופות תעלם סוף סוף מחיינו. איזה כיף שאפשר לעשות קניות וליהנות מבלי להמתין בתור לקופה. אבל... ושוב אבל... לצערנו הרב, נקודת הכאב עברה לדיגיטל יחד עם הקניות, רק מכיוון מעט שונה".
שרמן דיבר על אחת התופעות הכי מתסכלות בעולם המסחר האלקטרוני: תופעת "נטישת העגלה". "מסתבר שתהליך הצ'ק אאוט בסוף הקנייה באונליין הוא כל כך מורכב, שהוא מייצר תסכול צרכני ומסחרי יחדיו ופוגע קשות בכלכלת המסחר האלקטרוני. בשנת 2019, עשרות אחוזים מהצרכנים חוו קושי במהלך פעולת התשלום באתר וחברות ייעוץ מעריכות כי אתרי הקניות מפסידים בממוצע כ-70% מהקניות בשל תופעת נטישת העגלה. זה יכול אפילו להגיע ל-85% באתרים שלא בנויים נכון", אמר והוסיף כי בישראל "סך הפעילות במסחר האלקטרוני היה 16 מיליארד שקלים בשנה שנסתיימה, כלומר כל אחוז שיפור שווה למשק 160 מיליון שקל. בהחלט כואב".
"הילדים אומרים: אבא תביט לי"
"אפליקציית ביט נולדה לפני רק שלוש שנים עם חזון מאוד ברור: להפוך את חווית התשלום לפשוטה, בטוחה ואינטואיטיבית להפעלה ועל ידי כך לחסל סופית את נקודת הכאב החדשה במסחר", אמר שרמן. "בכדי לבנות פלטפורמה מצוינת יש להקפיד על שלושה עקרונות חשובים: הראשון, הפלטפורמה חייבת לפגוש צרכים או רצונות חשובים של אנשים שלא מקבלים ביטוי בשום פלטפורמה אחרת. השני, היא חייבת להיות הכי פשוטה שאפשר ולספק חווית לקוח אינטואיטיבית לשימוש, בייחוד בעידן בו הצרכן הוא חסר סבלנות וכל סרבול קטן בתהליך גורם לו לנטוש. השלישי והמאתגר ביותר טמון ביכולת של הפלטפורמה לספק ללקוח חוויה רגשית חיובית משמעותית".
מה זה לספק חוויה רגשית? שרמן הסביר כי ביט היא אפליקציית תשלומים שלקחה תהליך מורכב של העברת כספים ותשלומים והפכה אותו לקל ופשוט, אפילו מהנה. "אם בעבר חוב לחבר או התחשבנות בין חברים היו כרוכים בלא מעט אי נעימות וסרבול, ביט פשוט צמצמה את אי הנעימות הכרוכה ויצרה חיבור הרבה יותר טוב בין אנשים. אגב, אולי תתפלאו לשמוע, אבל שיא העברות כספים בביט מתרחש בימי ראשון ב-10 בבוקר כשמתחשבנים על הוצאות הסופ"ש בין חברים".
שרמן הדגיש כי השלב הראשון היה לבנות את מערכת התשלומים בין אנשים פרטיים. "זו הייתה ההתחלה לא רק כי היה צורך לבנות במהירות בסיס משתמשים רחב, אלא גם כי סכומים קטנים הם השכיחים ביותר ונקודת הכאב הגדולה ביותר אצל פרטיים. ממדינות אחרות למדנו כי בשוק התשלומים יש משמעות ענקית למי יוצא ראשון ומוביל ולכן היה כל כך חשוב לנו לצאת ראשונים".
"שלוש שנים אחרי, ביט היא אפליקציית התשלומים המובילה בישראל. היא מככבת כשיאנית הורדות בחנויות האפליקציות ומשתמשים בה מידי יום, כל יום, עשרות אלפים, פי כמה מהמתחרים. כשלושה מיליון לקוחות הורידו אותה עד כה והמילה ביט הפכה להיות שם גנרי להעברת כספים בקלות. אבא, תביט לי, הילדים אומרים".
שרמן ביקש להתייחס לשאיפות העתידיות של ביט ואמר: "לאחר שהפכנו את התשלום בין פרטיים לטריוויאלי, התחלנו להתפתח לזירות חשובות נוספות בתחום התשלומים שעדיין מוצפות בנקודות כאב. ראשונים היו הזיכויים. תחום כאוב צרכנית. לקבל זיכוי מבית עסק יכול להיות מסע ארוך ומתיש. כשהזיכוי בצ'קים, זה בכלל מסורבל ועולה לא מעט לשני הצדדים. באמצעות ביט, קבלת זיכוי הפכה להיות לחיצת כפתור", אמר שרמן. "תחום נוסף אליו נכנסה ביט הוא תרומות לעמותות. ביט מאפשרת תרומה קלה ונוחה וזה מתורגם מיידית ליותר תרומות. במספר מבצעי התרמה גדולים בהם השתתפה ביט כגון ורייאטי, עלם, פתחון לב ושלווה, הסכום שגויס בביט היה כבר גדול יותר מזה שגויס במוקדים הטלפוניים. בהתרמה האחרונה לשלווה לפני מספר שבועות הגיע מספר המשתמשים בביט בו זמנית ל-180 אלף".
תחום נוסף שאליו נכנסה ביט הוא תשלום חשבונות. "זה אפיק פעילות חדש מעניין ביותר ועוד כאב ראש צרכני. בישראל יש קרוב ל-100 מיליון חשבונות לתשלום בשנה, מחציתם אינם משולמים בהוראות קבע, אלא בטלפון, באינטרנט, בבנקים ועוד".
"התחום האחרון הוא המסחר האלקטרוני והפתרון שביט נותנת לתופעת נטישת העגלה", סיכם שרמן. "מאות עסקים גדולים כקטנים מבקשים לאמץ את ביט כאמצעי תשלום מהיר ונוח שיסייע להם לשפר את השורה התחתונה. התחלנו בשיתוף פעולה נהדר עם דומינוס פיצה ונתוני השימוש הגבוהים בביט אפילו הצליחו להפתיע לטובה את שני הצדדים וחתמנו על עשרות שיתופי פעולה נוספים".