ועידת התחזיות
מתניהו אנגלמן: "אנחנו לא מצנזרים ולא מטייחים"
מבקר המדינה אמר את הדברים בוועידת תחזיות 2020 של כלכליסט; לדבריו, פעולות משרדו "מבוססות על רצון להגדיל אפקטיביות, ועל דרך של גיוון סוגי הביקורות. אני מגיש כ-25 דוחות שהושלמו בימים אלו על ידי צוותי הביקורת, ואני מציע לציבור להתאזר בסבלנות ולשפוט את המבקר לפי דוחותיו"
"מבחינתי כמבקר המדינה מדובר ביום חג - אני מגיש כ-25 דוחות שהושלמו בימים אלו על ידי צוותי הביקורת, ואני מציע לציבור להתאזר בסבלנות. הדוחות מומצאים לראש הממשלה ולאחר מכן מוגשים לציבור, ואני מציע לשפוט את המבקר לפי דוחותיו"; כך אמר היום (ג') מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, בוועידת תחזיות 2020 של כלכליסט. אנגלמן שוחח בוועידה עם כתב כלכליסט עמיר קורץ.
לדברי אנגלמן, "ב-15 בפברואר נגיש עוד כ-35 דוחות, ובמהלך השנה הקרובה יוגשו כ-100 דוחות, במשרדי יש 530 עובדים מסורים וחדורי מוטיבציה, ואני ממליץ לציבור להתאז בסבלנות. לפי החוק, כאשר טיוטות הדוחות נשלחות למבוקרים הן חסויות; המבוקר יכול להגיב ולהתייחס, על המבקר לשקול זאת, ורק לאחר מכן לכתוב את דבריו".
- ריבלין: "צריך להגן על נבחרי העם מהדחה בניגוד לרצון העם"
- שי ניצן: "שקר הוא שקר, גם אם אומרים אותו גדולים ורמים וגם אם חוזרים עליו”
- היום: ועידת תחזיות 2020 של כלכליסט
אנגלמן פירט את עברו בסקטור הציבורי, וטען כי הוא סבור שניתן לתת לו קרדיט על כך שעסק בביקורת. "החוק קובע כי לצד ביקורת ציות יש גם ביקורת תהליכים. האם הביקורת היא רק ציותית ונוגעת לטוהר המידות? כשאני נכנסתי לתפקידי קיבלתי דו"ח בנושא ניהול מכרזים בתאגיד מים, והחלטתי להתייחס גם לליבת העשייה של התאגיד. עלינו לטייב את עבודת הביקורת באמצעות התייחסות לעצם העשייה של המבוקר. בדקנו לאחרונה פרויקטים ציבוריים למשל. האם פרויקטים כאלה עמדו בכללים? זו ביקורת חשובה, וכאן אני מצטיין".
"אפשר לבקר את המבקר"
"אנחנו לא מצנזרים ולא מטייחים", טען בתוקף אנגלמן. "אני כן מדגיש שדבר שאני חתום עליו, אני מגבש לגביו דעה בצורה מיטבית. אני מבין שאפשר לבקר את המבקר, גם אני יזמתי ביקורת על משרד מבקר המדינה - אבל בדרך מכבדת. יש להתאזר בסבלנות, הדו"ח שלי יפורסם היום והוא כולל המלצות מרכזיות. לאחר מכן יוכל הציבור להביע עמדה לכאן או לכאן".
אנגלמן הסביר כי פעולות המשרד "מבוססות על רצון להגדיל אפקטיביות, ועל דרך של גיוון סוגי הביקורות", והדגים את דבריו באמצעות תחום הסייבר: "ראינו שיש בישראל מספר מאגרים ביומטריים; אני רוצה לדעת בנוגע לכל מאגר כזה - האם המידע חשוף? אנחנו לא מבקרים רק את המאגר, אלא גם בודקים האם צריך בכלל מאגר כזה. חלק מהביקורת היא גם בחינה של היכולת לפרוץ למאגרי המידע, וגם ביקורת פיננסית, תחום שנעבה".
אנגלמן המשיך והסביר כי "לפי חוק המבקר צריך לסקר את הדו"ח הכספי של מדינת ישראל: לבדוק התחייבויות, נכסים וחובות. השנה נפרסם דו"ח מבקר בנושא, ובנוסף אני אני מתכנן לבחון את תקציב ועדת הבחירות בשלוש מערכות הבחירות האחרונות - האם נוהל נכון ובצורה יעילה".
בנושא ביטול האגף לתפקידים מיוחדים הסביר אנגלמן כי "אין אגף למלחמה בשחיתות, אלא אגף לתפקידים מיוחדים שמונה 13 עובדים מתוך 530. מה שאנחנו בוחנים הוא סוגיות צופות פני עתיד. נחזק את הנושא של ביקורת מערכות מידע ונבדוק האם ניתן לבצע זאת כרגיל אצל כלל צוותי הביקורת. זו שאלה ניהולית: כיצד מתנהלים ואיך נותנים דגשים. זה לא מעיד על הביקורת. מי שיבדוק את פרסומי הדוחות יגלה שהם לא שונים מכל דו"ח אחר שעומד לפתחנו, אנו עוסקים בכלל הדברים שמוטלים עלינו בחוק כדי לטייב ולהגיע לביקורת אפקטיבית ומשמעותית יותר”.
אנגלמן הסביר כיצד הוא תופס את תפקיד מוסד המבקר: "לדעתי, ביקורת צריכה להיות ביקורת בונה. כשמבקר המדינה נוגע בנושא פלילי הוא מעביר את זה ליועמ"ש. הביקורת צריכה לדחוף את הגופים להשתפר ולהפיק לקחים, ובזה אנחנו ממוקדים. העובדה הפשוטה היא שהמבקר הוא מבקר, אך הפעולות מבוצעות על ידי מקבלי ההחלטות. הביקורת היא ביקורת, אבל מקבלי ההחלטות צריכים לפעול, בגוף עסקי או ציבורי. מקבלי ההחלטות נשפטים על פעולה".