עומר בר יוחאי, מנכ"ל אוויאשן: "המטוס החשמלי שפיתחנו הוא בזכות הכשרונות המובילים שבישראל"
Eviation חשפה בסלון האווירי בפריז מטוס נוסעים חשמלי בשם "אליס" שיכול לטוס לטווח של 1,000 ק"מ, במהירות של 440 קמ"ש. לדברי המנכ"ל בכנס החדשנות של כלכליסט ווירג'ן, "הלקוחות הראשונים שלנו יהיו באמריקה. אני מאמין שהטיסה הארוכה ביותר תהיה בטווח של 400-300 מייל"
- מייסד יצרנית החרגולים לברנסון: "אם אתה רוצה שהנוסעים יהנו מ'מן מהשמיים', יש לנו מה להציע"
- ברנסון: "היה לנו מטוס 747 יד שנייה אחד, ונתנו לנו שנה - אבל שרדנו ושגשגנו"
- מנכ"ל וירג'ין אטלנטיק: "מעולם לא דמיינתי שאגיע לישראל עם סר ברנסון"
וייס: מתי וירג׳ין אטלנטיק תוכל לקנות את אחד המטוסים שלכם?
בר יוחאי: "כשתבינו שזה הדבר הנכון לעשות. תעופה חשמלית אפשרית כבר היום, אבל האם היא תיקח אותך מלונדון לניו יורק? לא בדיוק. אם אתה רוצה לטוס עד 250 מייל, אין בעיה".
האם נוכל לעשות טיסה קרוס-אטלנטית עוד בחיינו?
"בקהל נמצא המייסד המשותף שלי ואם היית שואל אותו הוא היה אומר בקרוב מאוד. אנחנו יכולים לעשות זאת מוקדם משאנשים חושבים".
יו"ר אוויאשן אביב צידון, שנמצא בקהל, העיר: "50% מהאנשים שקונים כרסיטים כל שנה טסים מרחקים קצרים מאוד".
וייס: האם צריך אולי ללכת לכיוון ההיברידי כמנו במכוניות?
בר יוחאי: "זו שאלה מעניית מאוד עבור חובבי תעופה כמוני, לנוסע עצמו לא אכפת איזה מטוס הוא טס. אם הייתי אומר לך למשל שיש לי רעיון מעולה - בוא ניקח את הנוזל הדליק הזה ונשים אותו בכנפיים ואז נשתמש בכלי כדי לטוס בגובה עצום היית צורח עליי, אבל זה מה שאנחנו עושים כל יום וזו צורת התחבורה הבטוחה ביותר בעולם״
היה לנו מקרה שבו סוללה של מכשיר נייד התלקחה בטיסה והיינו צריכים להכריז על מצב חירום, ואלה סוללות גדולות מאוד שאתם משתמשים בהן.
"אם הטלפון שלך היה מוּנע מדלק, אין לי ספק שהיתה לך בעיה גדולה הרבה יותר לקחת אותו למטוס. אבל יש הבדל משמעותי אחד - כשאתה בונה מוצר תעופה מסחרי הבדיקות שהוא עובר הן חסרות תקדים. זו הסיבה שבגללה אנחנו מסתכלים בווידאו של המטוס שלנו ולא טסים בו עדיין. התהליך כולו של פיתוח המטוס אמור לקחת 8 שנים".
מה מפת הדרכים? מתי אוכל לקנות מטוס שלכם?
"המאמצים שלנו היום הם אמריקה תחילה, בדיוק מאותן סיבות ששי הזכיר קודם. הלקוחות הראשונים שלנו יהיו שם ואנחנו רוצים שתהיה להם השקה מוצלחת במיוחד. יהיו 9 נוסעים ו-3 אנשי צוות ואני מאמין שהטיסה הארוכה ביותר תהיה בין 300 ל-400 מייל, משהו שאנחנו יכולים לעשות בקלות. בכנות, יש הרבה סיכונים בהשקת המוצר לשוק. אנחנו רוצים שהמותג שלנו ישרוד הרבה שנים".
אנשים רוצים לעבור למכוניות חשמליות אבל התשתית בעייתית. איך תוודאו שהתשתית שלכם טובה?
"זה נכון, התשתית סביב זה עצומה אבל אנשים שוכחים שכשאני נכנס לטסלה שלי אין מהנדס בעולם שיודע לאן אני נוסע, באיזה מזג אוויר ועובדות נוספות. במטוס זה אחרת, אנחנו יודעים הכל ולפחות בהתחלה נוכל לבחור את המשימות שלנו. אנחנו חולמים בגדול".
אתם מתחרים עם שני שחקנים מבוססים, למה שלא תחברו לבואינג או למישהו אחר?
"הם גדולים וכבדים והם צריכים מישהו שיבעט לתעשייה בתחת. אנחנו רוצים להיות המישהו הזה".
המטוס שלכם מהמם, איך עשיתם את זה בישראל שאין לה היסטוריה בתחום?
"יש הרבה דברים שאנחנו עושים כאן. אנחנו לא מפחדים להיכשל, לכן כשהבאנו מעצבים מוכשרים ואמרנו להם 'אנחנו יודעים שלא עשיתם את זה מעולם, אבל אנחנו רוצים שתעצבו לנו מטוס׳. הם לא ברחו מהחדר, בכל מדינה אחרת הם היו בורחים. יש לנו כאן את הכישרונות המובילים".
מה אנחנו יכולים לעשות עבורכם?
"אנחנו צריכים תמיכה בהליך האישור באירופה, מישהו שיגיד שקיימות חשובה מספיק כדי לתמוך בזה, בסביבה הנפיצה של היום שלפני הברקזיט. הזמנות רכישה יש לנו יותר ממה שאנחנו יכולים להתמודד איתן".