כנס המשקיעים 2019
"דאטה הוא הנפט החדש, וישראל הופכת לסעודיה של הדאטה"
בפאנל ההשקעות התאגידיות, שנערך במפגש משקיעים ויזמים של CTech מבית כלכליסט ו-Labs, השתתפו יאיר שוהם מאינטל קפיטל ורותי אדר מסמסונג - שסיפרו כיצד תופסות חברות גדולות את שוק החדשנות הישראלי ואילו סטארט-אפים קוסמים להן
"הייתי יזם בעבר. ואני אומר ליזמים 'ספרו לי את הסיפור שלכם, ספרו מה אתם עושים ונראה איך אפשר לעשות את זה יחד'" - כך אמר יאיר שוהם, מנהל השקעות באינטל קפיטל, במפגש משקיעים ויזמים של CTech מבית כלכליסט ו-Labs, שנערך הבוקר (ב') בתל אביב.
- אדם פישר: "מבחינתנו ההנפקה של פייבר לא היתה אקזיט - אלא אירוע מימון"
- מייקל אייזנברג: "למדתי ממשקיע ותיק, צריך לדעת איך להפסיד כסף"
- אילו סטארט-אפים ישרדו את שלב הצמיחה המסחרר?
שוהם השתתף בפאנל בנושא השקעות תאגידיות בהנחיית ג'סטין זוורלינג, מנהלת שווקים ראשוניים בבורסת לונדון, ורותי אדר, מנהלת פיתוח עסקי, השקעות וחממות טכנולוגיה בסמסונג. אדר ציינה שאנשים יודעים מעט למדי על החברה הקוריאנית.
"כולם מכירים את סמסונג, אבל לא הרבה יודעים שקבוצת סמסונג היא בת 61 חברות, יש לנו פארקי שעשועים, מלונות, מספנה ועוד. אבל כולם מכירים את סמסונג אלקטרוניקס. זו חברה של 200 מיליארד דולר הכנסות בשנה. שלושת עמודי התווך של החברה הם הסמארטפונים, מוצרי החשמל לבית והשבבים. לפני שש שנים הבחנו שבמרבית התחומים האלה נתח השוק של סמסונג הוא הגדול ביותר. ושאלנו את עצמנו לאן עוד אנחנו יכולים לצמוח. לסמסונג יש שלוש זרועות השקעה, ואנחנו משקיעים פעילים מאוד בישראל. השקענו ביותר מ-40 חברות בחמש השנים האחרונות ואני קוראת לחברות להגיע אלינו".
בניגוד לסמסונג, שוהם ציין ש"אינטל עושה רק דבר אחד – היא מפתחת שבבים. אבל סביב השבבים יש אקוסיסטם שלמה. אנחנו משקיעים בעיקר בתחומים שקשורים לאקוסיסטם הזו. למשל, השקעה בבלוקצ'יין, בתחבורה. אנחנו מנסים לבנות אקוסיסטם שלמה כדי שהשבבים שלנו יתאימו למה שאנשים עושים". זוורלינג שאלה את המשתתפים איך הם מרגיעים את היזמים שמגיעים אליהם, שעלולים להיות מפוחדים. "הייתי יזם בעבר. ואני אומר אם אנחנו יכולים לעזור לך להגשים את החלום, נשמח. בדרך נביא אליך את אינטל עם כל המשאבים. לא נשקיע בך אם לא נראה שנוכל לעזור. נתרום לך מהנסיון שלנו כך שלא תחזור על טעויות שעשינו", ענה שוהם.
בנוגע לסוג החברות שהיא מחפשת, אמרה אדר: "אנחנו כרגע בגל של כלכלת הדאטה. בעבר היו גלים אחרים. גל האינטרנט, גל המובייל וכעת אנחנו בגל הדאטה. דאטה הוא הנפט החדש וישראל הופכת לסעודיה של הדאטה. צריך חברות אנליטיקה, בינה מלאכותית, למידת מכונות. כל תחום מושפע מדאטה היום ולחברות יש גישה למידע שיכול להפוך אותן למובילה בקטגוריה".
על עצות ליזמים צעירים אמר שוהם כי "אחת מהעצות הראשונות שלי היא לגייס יותר כסף ממה שחושבים שצריך. אני מצידי אתן לו מה שהוא צריך ואשמור על האינטרסים שלו ושלי. העצה השניה היא לבחור את הפרטנר המתאים לך. אם אני לא מתאים ליזם מסויים, לא אעבוד איתו. עצה שלישית היא להיות גלוי לחלוטין אחד עם השני". אדר הוסיפה כי "אנחנו בעסקי האנשים. לא הטכנולוגיה. אנחנו רוצים שאנשים יבואו אלינו ויבקשו עזרה. אנחנו רוצים להציע להם עזרה. סמסונג יכולה להביא ליזמים הרבה, לא רק כחברה, אלא כאנשים שנמצאים ברכבת ההרים הזו".
על הסיכון בהשקעות אמר שוהם: "אנחנו לא תמיד מצליחים. ואנחנו מנסים לצמצם את הגיאוגרפיה שאנחנו משקיעים בה, ואת מס' המשקיעים בכל החברה. כרגע אנחנו משקיעים בשלוש מדינות. ארה"ב, סין וישראל. לפעמים יש ניגוד עניינים כשהחברה שאנחנו משקיעים בה עשויה להתחרות בנו. ואנחנו אומרים את זה לחברה".
הוא דיבר גם על סוגיית האופן בו מתנהלות חברות בארץ בהשוואה לעולם: "כמובן שישראל היא אתר פעילות חשוב עבורנו. אבל אנחנו חברה גלובלית וישראל היא אחת המדינות. באחת הקרנות שלנו שליש מהחברות הן ישראליות, אבל אנחנו בכל מקום מתבססים על מערכות יחסים כנות. אני תמיד מנסה לענות מהר, להיות זמין. היזמים יודעים בדיוק איפה הם נמצאים מבחינתי בכל רגע נתון, אבל זה תקף גם למקומות אחרים בעולם. אנחנו מנסים להיות בקצב של החברות".