יו"ר ענקית הנדל"ן Aroundtown: "שאננות היא תחילת הסוף"
ד"ר גרהרד קרומה בוועידת ברלין של כלכליסט: "אפשר ללמוד מישראל – הגישה שלכם לכישלון היא שונה מהגישה כאן בגרמניה, שבה רווחת ההירתעות מלקיחת סיכונים"
"אסור לקחת שום דבר כמובן מאליו, במיוחד ככל שנתח השוק שלך גדול יותר, ומרווחי הרווח שלך גדולים יותר. אסור להיות שאנן. שאננות היא תחילת הסוף. וכשמסתכלים על חברות הרכב, על סימנס בעבר, הסיכון היה תמיד שהאנשים בהנהלה חושבים ש'זה מספיק'. זו אחת הסכנות הראשיות: חברות גדולות שלא מזהות את הנקודה שבה הן צריכות לעבור לטכנולוגיה חדשה". כך אמר היום ד"ר גרהרד קרומה בפתח ועידת WeTechBerlin של "כלכליסט", שנערכת בברלין.
קרומה, המכהן היום כיו"ר ענקית הנדל"ן Aroundtown, כיהן בעבר כיו"ר סימנס, ובשלל תפקידים בכירים במשק הגרמני. "יש שיאמרו שאני מייצג את הכלכלה הישנה, ואני אומר שאני הכלכלה הריאלית", אמר בדבריו. "עבדתי ברבות מהחברות החשובות בכלכלה הגרמנית, בתפקידי תפעול ולאחר מכן בהנהלה. וב-2003 כשהצטרפתי לדירקטוריון של סימנס היינו חייבים לפטר אלפי אנשים במחלקת הטלקום. ולמה? כי לא הבנו את המעבר מעולם הטלקום הישן לחדש. בהמשך למדתי שבשנות התשעים שלושה בחורים צעירים מקליפורניה הגיעו לסימנס ולחברות ענק אחרות, והסבירו שעולם התקשורת הולך להשתנות באופן יסודי. הקולגות שלי צחקו להם בפנים. הם חשבו שהקתדרלות הישנות של עולם התקשורת ימשיכו להתקיים. אבל הצעירים חזרו לקליפורניה וייסדו את סיסקו" – ענקית התקשורת.
התוצאה, מספר קרומה, היא שסימנס נאלצה לפטר 35 אלף עובדים בתחילת העשור הקודם. ובשנת 2006-2007, אחרי שהפך ליו"ר החברה, הוא דאג להקמת צוות שינתח את האירוע, על מנת שלא יחזור על עצמו. התובנה שהגיעו אליה בסימנס, מספר קרומה, הוא שכל המתחרות החדשות, ממיקרוסופט ועד אובר, מעוניינות בנתונים, על מנת לעבד אותם ולהציע פתרונות ללקוחות – ואילו החומרה תבוא מהספק הזול ביותר, בין אם היא מגיעה מסין, ארה"ב או גרמניה. "זה היה איום, ושאלנו את עצמנו איך אנחנו יכולים לוודא שאנחנו מעבדים את הנתונים שלנו בעצמנו". התובנה הזאת הביאה את סימנס לרכישת חברות תוכנה ב-50 מיליארד יורו, וכיום היא מנהלת עת ענן המחשוב שלה באופן עצמאי – וגם מספקת שירותים לחברות אחרות.
ההכרה בסכנה שבשאננות, מספר קרומה, הובילה אותו להשתתף בוועידות טכנולוגיה, ובסופו של דבר לחיבור עם הקאן קוץ', מנכ"ל ענקית הרכב אוטו 1, ודרכו גם לחברת ההשקעות טרגט גלובל ולאראונד טאון, שאותה ייסד יקיר גבאי, "שהיא כיום חברת הנדל"ן המסחרי הגדולה והמצליחה בברלין ובאירופה". כיום קרומה משמש כיו"ר חבר המנהלים של שלוש החברות.
לקינוח דיבר קרומה על אקו-סיסטסם החדשנות הגרמני, שעבר שינוי גדול בעשור האחרון. בברלין לבדה, הוא סיפר יש 7-9 חברות 'חד קרן' (סטארט-אפים ששוויים מוערך ביותר ממיליארד דולר) "ויש עוד בהתהוות. כמות הכסף ההולכת לסטארט-אפים הולכת וגדלה. זה החיובי. אבל המקום לשיפור, הוא שזה לא מספיק. החברות הקיימות זזות מהר אבל לא מספיק מהר, ואין תמיד מספיק כסף".
"אני אתן דוגמה", אומר קרומה. "לפני עשור, כאשר 8 סטודנטים סיימו תואר בהנדסה. אחד הלך לסימנס, אחד הלך לבוס, אחד לדיימלר, וכן הלאה. ואחד מהם הקים חברה, כשהשאר שואלים אותו 'למה אתה לא מצטרף לחברה ענקית'. היום כאשר 8 סטודנטים כאלה יושבים כולם מקימים סטארט-אפ חוץ מאחד שמספר שהוא מצטרף לחברה ענקית. והשאלה ששאולים אותו 'מה, אין לך רעיון משלך?'.
"אפשר ללמוד מישראל – הגישה שלכם לכישלון היא שונה מהגישה כאן בגרמניה, שבה רווחת ההירתעות מלקיחת סיכונים. אבל אתה לא יכול להצליח מהפעם הראשונה. אתה צריך להתמיד, ולא להחליט אחרי הטעות הראשונה שאתה צריך להשתנות לגמרי ולעבוד בחברה גדולה. בגרמניה יש דרך עבודה מתודולוגית. כך שאם מערבבים את הדנ"א והתרבות הגרמנית עם הדנ"א והתרבות הישראלית אפשר להצליח באמת".