"צפוי מאבק עד מוות בין יצרניות הרכב לחברות הטכנולוגיה"
למייסד RAD זוהר זיסאפל ברור שלא ייתכן שיתוף פעולה בשוק הרכב, על אף שהדבר נדרש. מייסד ונשיא מניב מוביליטי מייקל גראנוף: "פריצת האינטרנט היא האירוע ההיסטורי היחיד שדומה לכניסת המכונית האוטונומית לכביש"
"אלפבית, חברת־האם של גוגל, רוצה לשלוט במכונית, כפי שהיא חולשת על תחום הסמארטפונים באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד, וכפי שמיקרוסופט עשתה לתחום המחשבים האישיים בעשורים קודמים", אמר אתמול מייסד משותף של RAD Data Communications זוהר זיסאפל בוועידת "כלכליסט" בפריז.
עוד השתתפו בפאנל לצדו של זיסאפל ראש מחלקת תעשיית הרכב ב־KPMG צרפת לורן דה פלאס, ומייסד ונשיא חברת ההון סיכון הישראלית מניב מוביליטי מייקל גראנוף. את הפאנל הנחתה כתבת "כלכליסט" הגר רבט.
- ליאור סיטון, סמנכ"ל אפטרמרקט, מובילאיי: "הרכב לומד לנהל משא ומתן"
- דרור ירושלמי, מנכ"ל ואלנס: "רכב העתיד זקוק לתכנון מידע"
- פנחס בוכריס: "השתלטות על מערך האיתות ברכבת תוביל לאסון"
"גוגל רוצה להכנס לתחום הרכב בגלל כמה סיבות טובות. החברה רוצה מערכת אנדרואיד במכונית וגוגל מאפס – יש להם כלים רבים והם רוצים שליטה במכונית. הם רוצים שתגיד למכונית 'הלו, גוגל' ושיצרניות הרכב יהיו יצרניות של פח ופלסטיק. תעשיית הרכב מבינה את זה ורואים את חוסר הנכונות שלה לעבוד עם גוגל. התחרות העתידית בין יצרניות הרכב לחברות הטכנולוגיה תהיה מאבק עד מוות".
לדברי זיסאפל, "חברות טכנולוגיה דוגמת גוגל ואפל ירצו לשים את המותג שלהן על מכוניות שייוצרו על ידי יצרנים קיימים, אך אלו כיום מסתייעים במותג כדי למכור רכבים במחיר גבוה יותר. אם יצליחו חברות הטכנולוגיה, חברות הרכב ייצרו הרבה רכבים בשביל פחות רווחים".
לדברי גראנוף, "בשעה שחברות הרכב עשויות להפוך לשחקניות משמעותיות בניהול תחבורה, מכונית העתיד תקטין בוודאות את צריכת הנפט. מאה השנים האחרונות היו טובות לתעשיית הנפט, אבל התחבורה החדש לא תפעל על מנוע הבעירה".
דה פלאס מסביר ששיתופי פעולה קיימים של חברות הרכב וחברות הטכנולוגיה ושיתופי פעולה עתידיים נדרשים לחברות הרכב בשל המורכבות של פיתוח הרכב האוטונומי. "חברות הרכב צריכות לשתף פעולה עם חברות הטכנולוגיה, עם חברות AI, בגלל שתכנון הרכב האוטונומי הוא כל כך מסובך", אמר.
מה יהיו השינויים שיגיעו אחרי שהמכונית האוטונומית תעלה על הכביש?
"השינויים הולכים להיות גדולים מאוד ולכל רוחב המפה", אומר זיסאפל. "בארה"ב יש ארבע חניות על כל מכונית, והמצב דומה במדינות אחרות. הרכב האוטונומי יאפשר שימוש בפחות חניה משום שהמכונית תיסע יותר ותחנה פחות. מבחינת תעשיית הביטוח – לפי התחזיות, מכוניות אוטונומיות צפויות להוריד את כמות התאונות פי 10. אם זה אכן יהיה כך, גם ההכנסות של תעשיית הביטוח ירדו פי 10. זהו שינוי גדול עבור תעשייה".
זיסאפל מוסיף ומסביר שהמכונית האוטונומית תשפיע גם על תחומים לא צפויים, כמו מלונאות. "תחום המלונאות יושפע בגלל שאנשים יוכלו לישון במכוניות שלהם, אפילו בזמן נסיעה, ולהשתמש בזמן טוב יותר. בתחום אספקת המזון – המכונית תוביל אוכל עד הבית. יהיה גם פחות צורך בנהגים – המקצוע השכיח ביותר ארה"ב. זה ייקח עוד הרבה זמן עד שכל המכוניות יהיו אוטונומיות, אבל אם נסתכל 70 שנה קדימה מעכשיו לא נצטרך נהגים בכלל".
לדברי גראנוף, "האנלוגיה ההיסטורית היחידה שאפשר לחשוב עליה היא האינטרנט. אם היינו יושבים כאן ב־1995 והיינו מנסים לחשוב מה יהיו השינויים – לא היינו יכולים לחזות שכל המפה תשתנה.
"איש ההון סיכון בנדיקט אוונס דיבר על ההשפעות שיהיו לרכבים האוטונומיים על הסביבה, והזכיר משהו מאוד מעניין: האם ייתכן שרכבים אוטונומיים יצילו יותר אנשים מעישון מאשר מתאונות ‑ יותר מחצי מהמכירות של סיגריות הן בתחנות דלק. לפני עשרים שנה לא ידענו איך ייראה העולם היום, ואף אחד מאיתנו לא יצליח לחזות איך ייראה העולם עוד עשרים שנה, אבל אני חושב שבטוח אפשר לומר שיהיה די שונה".
למי יהיו שייכות המוניות האוטונומיות?
"מוניות אוטונומיות יהוו אתגר עבור התחבורה הציבורית כפי שאנו מכירים אותה כיום. אפילו ייתכן שקווי אוטובוס מסוימים יוחלפו בידיהן. השאלה מי יהיה הבעלים של הצי היא שאלה פתוחה", אומר דה פלאס. לדבריו, "המעורבות הגוברת של רגולטורים במטרה להקטין זיהום מרכבים מגבילה את היכולת לבעלות על רכב. יצרני הרכב כבר לא קובעים את האג'נדה הפוליטית, לפחות באירופה. יש לכך הרבה השלכות ‑ רגולציה מאיצה שינוי בתעשייה. הפוליטיקה יותר ויותר משפיעה על החלטות טכנולוגיות. המעבר לרכבים חשמליים נדרש. הדיזל מת - פוליטית וחברתית. זה ודאי סיכון לרווחיות של יצרניות רכב וסיכוי חשוב לשחקנים חדשים".