הוועידה הלאומית
מבקר המדינה: הטענה שהביקורת אינה אפקטיבית - היא "אגדה אורבנית"
יוסף שפירא, שדיבר בוועידת כלכליסט אמר כי בזכות הערכת שווי מחודשת של האוצר בעקבות עבודת משרד המבקר בסוגיית מכירת תעש מערכות לאלביט נכנסו לקופת המדינה עוד 900 מיליון שקל
900 מיליון שקל נוספים נכנסו לקופת המדינה במסגרת עסקת מכירת תעש מערכות לאלביט, בזכות הערכת שווי מחודשת שקיים האוצר במקביל לעבודת משרד מבקר המדינה על דו"ח בנושא. כך אמר היום (ד') מבקר המדינה יוסף שפירא, במהלך הוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט. שפירא אמר כי זו אחת ההוכחות לכך שהטענה שהביקורת אינה אפקטיבית היא "אגדה אורבנית".
"לבקשתי הליכי המכרז עוכבו עד לקבלת הטיוטה והדבר והביא לביצוע הערכת שווי חדשה ולמחיר המחודש שגבוה ב-900 מיליון שקל", אמר שפירא. עסקת רכישת תעש ע"י אלביט מערכות הושלמה בחודש יוני האחרון בכפוף לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים. במסגרתה אלביט תעביר לקופת המדינה 1.4 מיליארד שקל בימים הקרובים ו-200 מיליון שקל בדצמבר 2020 ו-200 מיליון נוספים בדצמבר 2022. 100 מיליון שקל נוספים יהיו מותנים בביצועים.
"יש הטוענים כי רגולציה היא גורם מעכב ומשבש וכי אם רק תהיה קצת פחות רגולציה כלכלית ישראל תצמח ותגדל באופן ניכר. מטבע הדברים, לטענה זו ראוי שתהיה התייחסות והתמקדות הן בצורה של חקיקה והן במחקר האקדמי לאור מורכבות הנושא, ואולי מכנס זה עיצא קול קורא", אמר שפירא.
מה ההבדל בין יתר רגוציה לבין יתר ביורוקרטיה? לדבריו של שפירא, "ביתר רגולציה מדובר בתהליכים המופנים לגופים המאסדרים ואילו מיתר ביורוקרטיה סובל כל הציבור". שפירא הוסיף כי משרד המבקר מקבל "מאות תלונות על אי קבלת מענה בתוך התקופה הקצובה בדין. רובן של תלונות אלה באות על פתרונן כשהתלונה מגיעה אלינו ובאותו היום בודק התלונה במשרד מתקשר לנילון והעניין נסגר. המסקנה מכך היא שיתר רגולציה ניתנת לשינוי על ידי הגוף המאסדר ואילו ביורוקרטיה היא התנהגותית או התנהלותית במקרה הטוב, או מתעמרת במקרה הפחות טוב".
"לא אחת מגיעים אלי לשימועים ראשי גופים מבוקרים וטוענים כי "מרוב ביקורת לא ניתן לעבוד" או "כל הזמן אנחנו רק עסוקים בלהשיב לביקורת" ועוד פנינים נוספות", תיאר שפירא. "לטעמי לא זו בלבד שהטענה אינה ראויה, אולי מטרתה לדחות את הקץ. אולם המציאות מלמדת אחרת, ומיום ליום יותר ויותר מבוקרים מבינים שביקורת יכולה להיות בונה ומועילה והם מכינים את עצמם לביקורות. המציאות מלמדת שהביקורת מסייעת להתייעלות ולמניעת בזבוז כספי ציבור ומונעת שחיתות ציבורית. בתיקון לחוק החל משנת 2014 חושפי שחיתות יכולים להתלונן גם בענין של מנהל לא תקין. עולה שהביקורת איננה אבן נגף אלא אבן דרך חשובה בקידומו של שירות ציבורי יעיל חסכוני ונקי כפיים וגם זרז משמעותי לכלכלה נבונה וצודקת".
עוד סיפר שפירא, כי הדוח השנתי האחרון שהונח על שולחנו של ראש הממשלה שלושה חודשים טרם פרסומו כדי לקבל את הערותיו, שב עם הקדמה מטעם ראש הממשלה בזו הלשון: "הממשלה רואה בדוח מבקר המדינה כלי ניהולי חשוב לשיפור עבודתה ולייעול השירות לאזרח. גישה זו כבר מניבה פירות ובחלק ניכר מפרקי הביקורת התקבלו החלטות מעשיות לתיקון הליקויים".
שפירא אמר: "כימות נזק שנגרם עקב הליקוי שנמצא בביקורת או חיסכון שנוצר בעקבות הביקורת, הינם נתונים שיש לציין במפורש בדוחות הביקורת שכן לגישתי הציבור צריך להבין לא רק את מהותו של הליקוי אלא גם את השלכותיו הכלכליות". וסיכם, "אין ספק שהביקורת תורמת רבות להתגבר על הבירוקרטיה".