בנעיון: הטכנולוגיות שיעשו מהפכה בצפייה הביתית בספורט - כבר פה
מנהל הפיתוח הראשי של קבוצת הספורט של אינטל ישראל: "הצופים רוצים להיות עם השחקן והקבוצה שהם אוהדים. לראות את המשחק כמו אמבפה, לפרוץ איתו לשער, להרגיש את האדרנלין ולשמוע את הדופק באוזניים. הטכנולוגיות האלו קיימות, המשחק נגיש ומחכה לדיסרפטור הבא. זה יתחיל בספורט וכשהמחיר יירד והטכנולוגיה תתבגר - זה יעבור לתחומים אחרים"
"אנחנו צופים בספורט כפי שצפו בו לפני 40 שנה, כשמאז רק הרזולוציה והשמע השתפרו. אבל זה תחום עם המון כסף שמצפה לדיסרפשן, שיבוש שישנה את השוק, והטכנולוגיות שיעשו מהפכה בחוויית הצפייה כבר נמצאות פה ובקרוב מאוד הן יהיו בבתים של כולנו. השמיים הם הגבול". רגע לפני שהאורחים באירוע "כשספורט וטכנולוגיה נפגשים" של כלכליסט החלו לצפות בחצי גמר גביע העולם בין צרפת לבלגיה על גבי מסך, העניק להם דודי בנעיון, מנהל הפיתוח הראשי של קבוצת הספורט של אינטל ישראל, תחזית לעתיד הקרוב של חוויית הצפייה הביתית.
אינטל הפתיעה בתחילת 2016 כאשר רכשה ב-175 מיליון דולר את הסטארט-אפ הישראלי ריפליי (Replay), שפיתח יכולת להציג אירוע ספורט ב-360 מעלות ואף זכה בפרס אמי על השימוש במערכת בשידור משחקי בייסבול. ברכישת החברה הצהירה אינטל שהיא רואה בתחום הספורט-טק מנוע צמיחה ומאז רכשה עוד חברות בתחום וכן יצאה לשיתופי פעולה עם חברות הלבשת ספורט וציוד ספורט. הצוות הישראלי בניהולו של בנעיון שותף לפיתוחים המרכזיים של החברה.
"לפני כשנה וחצי הייתי בדרכי החוצה מאינטל כשמנהל מרכזי הפיתוח, רן סנדרוביץ', תפס אותי ואמר שיש לו אתגר בשבילי: לפתח תחום שלא קיים, שמשלב ספורט וישנה את החיים של מיליוני בני אדם. כשהוא אמר לי שמדובר במציאות מוגברת ווירטואלית, חשבתי שזה עולם בדיוני מתוך סרטים ומשחקי מחשב. אבל הטכנולוגיה כאן כדי לשנות את החיים כמו המהפכה שעשה הטלפון הסלולרי", אמר בנעיון.
"ב-2007 התחילו לאסוף נתונים סטטיסטיים על השחקנים והמאמנים התלהבו - הם קיבלו טכנולוגיה שאפשרה להם ליצור טכניקות אימון שהותאמו באופן אישי לשחקן. זאת היתה מהפכה של מקסום יכולת השחקנים תוך שמירה על בריאותם. ומבחינת מנהלי הקבוצות - זה העניק יתרון שהביא אותם לניצחון", אמר בנעיון.
בנעיון הסביר כיצד הטכנולוגיה משפיעה על הספורט והופכת אותו לחכם ומרתק יותר. "ב-1965 קבוצת הפוטבול האמריקאי הקולטס עשתה מהפכה כשהכניסה לשימוש שרוול על זרועו של רכז המשחק, הקוורטרבק, שבתוכו היו רשומים תרגילי המשחק. זה איפשר לו לקבוע מהר יותר את המהלך הבא, והם זכו באליפות. כעבור זמן קצר כל הקבוצות אימצו את השרוול, הספורט הפך למהיר יותר ומשך יותר צופים", סיפר בנעיון. "ב-1994 הכניסו את ערכות התקשורת לקסדות שנתנו קשר ישיר בין הרכז למאמן, מה שנתן יותר עוצמה למשחק. עכשיו דמיינו את שנת 2023, כשכמויות נתונים עצומות מוזרות לקסדה של השחקן ומקרינות לו נתונים תוך כדי המשחק, כמו סוג של טייס במלחמה".
אך לא רק הספורטאים, המאמנים והמנהלים ייהנו מהטכנולוגיה, גם הצופים יעברו מהפכה. "כמות המידע שתזרום לצופים תהיה מדהימה. נקבל זוויות צילום שלא היו כמותן. מערכת ייחודית תאפשר לצופה לביים את השידור שבו הוא צופה, כשהוא יחליט היכן להציב את המצלמה באצטדיון ולאן לכוון אותה. אם לפני עשר שנים משחקי המחשב ניסו להיות ריאליסטים, כיום זה הפוך: שידורי הספורט רוצים להפוך למשחק".
בנעיון הציג סרט שצולם מתוך הקסדה של הקוורטרבק. "הקהל משווע לכך שיוכל לראות, לשמוע ולהרגיש מה שהשחקן רואה, לחוות את המשחק כמוהו. הטכנולוגיה הזאת תגיע לבתים בקרוב". הבטיח בנעיון. "השלב הבא הוא לעבור לתלת-מימד במערכות אינטראקטיביות שבהן הצופה יוכל להזיז את הראש ולצפות בסביבה ב-360 מעלות. זאת תהיה מהפכה שתיתן את התחושה הכי אמיתית".
"הצופים רוצים להיות עם השחקן והקבוצה שהם אוהדים. לראות את המשחק כמו אמבפה, לפרוץ איתו לשער, להרגיש את האדרנלין ולשמוע את הדופק באוזניים. הטכנולוגיות האלו קיימות, המשחק נגיש ומחכה לדיסרפטור הבא. זה יתחיל בספורט וכשהמחיר יירד והטכנולוגיה תתבגר - זה יעבור לתחומים אחרים".