ראיון כלכליסט
"לישראלים יש מנטליות של יזמים סדרתיים"
ג'ים וואנג, מנהל השקעות בכיר בתאגיד הסיני פוסון אומר כי היזמים הישראלים ישירים ולא חוששים מהקמת חברות חדשות; וואנג: "כמשקיע - קל יותר לנהל משא ומתן עם הישראלים"
”הישראלים הם אנשים מאוד ישירים. בניגוד לסינים שרוצים להיות מנומסים ואפילו בניגוד לאמריקאים, בישראל אתה לא צריך לנחש מה אנשים חושבים. הם יגידו לך“, אומר ג‘ים וואנג, מנהל השקעות בכיר בתאגיד ההשקעות הסיני פוסון (Fosun).
- מתחרים על בית האופנה לנווין - קרן מקטאר ופוסון הסינית
- הענקית הסינית פוסון במו"מ להשקיע בפינטק ישראלי
- פוסון הכפילה את השווי של אלמה לייזרס בארבע שנים
”מבחינתי הישירות היא יתרון, כי הזמן של משקיעים רציניים הוא יקר ועדיף לנו לשמוע ישר האם משהו עומד למכירה או לא והאם המחיר שהצעת נכון או לא“.
תאגיד פוסון שנסחר בבורסה של הונג קונג לפי שווי של כ-18 מיליארד דולר הוא אחת מחברות ההשקעה הסיניות האקטיביות ביותר בשוק הבינלאומי.
פוסון רכשה ב-2015 את רשת המלונות קלאב מד ב-1.1 מיליארד דולר ושנה מאוחר יותר הפכה לבעלת המניות המובילה בבנק הפורטוגלי הגדול ביותר הנסחר בבורסה Millennium BCP.
זרוע הפארמה של התאגיד, פוסון פארמה, רכשה בשנה שעברה 74% מהשליטה בחברת גלנד פארמה ההודית תמורת 1.1 מיליארד דולר. אם זה לא מספיק, פוסון גם מחזיקה בקבוצת הכדורגל וולברהמפטון וונדררס (וולבס), שתחזור בעונה הבאה לפרמייר ליג באנגליה.
בישראל עלתה פוסון לכותרות לאחר שסיכמה על קניית השליטה בחברת הביטוח ”הפניקס“ מקבוצת ”דלק“ ב-2015 תמורת 1.8 מיליארד שקל. העסקה לא אושרה על ידי המפקחת על הביטוח בעקבות היעלמותו המסתורית של יו“ר פוסון, המליארדר גואו גואנג‘צאנג, לשלושה ימים לאחר החתימה.
גם ללא רכישה זו, פוסון ביצעה מספר עסקאות משמעותיות בשוק הישראלי. בהן רכישת אלמה לייזרס (כיום סיסרם מדיקל) תמורת 240 מיליון דולר ב-2013, רכישת חברת הקוסמטיקה אהבה ב-2016 תמורת כ-80 מיליון דולר והשקעת עשרות מיליוני דולרים בחברת הפינטק בונדאיט. אשתקד גם הובילה פוסון השקעה של 30 מיליון דולר במיטראסיסט - סטארט-אפ ישראלי בתחום מסתמי לב.
וואנג הגיע לפוסון לפני כשנה והוא אחראי על ההשקעות בתחומי תחבורה, לוגיסטיקה ומסחר אלקטרוני. מאז שנכנס לתפקיד הוא עדיין לא ביצע עסקה בישראל. ”ניסיתי אבל לא הצליח“, הוא צוחק.
למרות זאת, את השוק הישראלי הוא מכיר היטב, גם הודות לתפקידו הקודם כסגן נשיא בבנק ההשקעות האמריקאי H.C. Wainwright & Co, שם עסק בגיוסים ובהנפקות של חברות ישראליות וביקר פעמיים בארץ.
וואנג יהיה אחד הדוברים בוועידת החדשנות וההשקעות ישראל-סין הרביעית Innonation שתערך ב-4-2 ביולי בעיר ג‘וחאי במחוז גוואנגדונג בדרום סין. בוועידה יפגשו חברות טכנולוגיה ישראליות עם משקיעים ומקבלי החלטות סינים.
”הישראלים רוצים למכור את כל האחזקות“
מלבד הישירות, מוצא וואנג עוד יתרון ישראלי. ”ליזמים הישראלים יש מנטליות של יזמים סדרתיים וברגע שיש להם רעיונות חדשים הם לא יהססו להקים חברות חדשות“, הוא אומר. ”המשמעות היא שאם מציעים להם את המחיר הנכון, הישראלים נכונים יותר למכור את החברה שהקימו בהשוואה ליזמים סינים. כמשקיע קל יותר לנהל משא ומתן עם הישראלים“.
לדברי וואנג, ”בגלל שבסין אין הרבה חדשנות ופיתוח, אז השווי של חברות טכנולוגיה יהיה גם הרבה יותר גבוה מאשר של חברות מקבילות ישראליות“.
אילו חסרונות יש לעבודה מול יזמים ישראלים?
”הרבה פעמים היזמים הישראלים רוצים למכור את כל האחזקות ולא להמשיך לנהל את החברה. כיוון שיש להם מנטליות של יזמים סדרתיים, ברגע שהמחיר שמציעים להם עולה על הציפיות, הם רוצים למכור ולעבור לפרויקט הבא.
"הסינים מעדיפים יזמים שישארו מעורבים ויעזרו להם לנהל את החברה או לעשות אינטגרציה של הטכנולוגיה. לחברות סיניות לא קל לנהל עובדים בחברות ישראליות ומערביות בגלל פערי השפה והתרבות, והן חוששות מזה. מהניסיון שלנו גילינו שהמפתח להצלחה הוא לרכוש חברות עם הנהלה חזקה שנשארת במקומה. אם קנינו בנק בפורטוגל אנחנו רוצים שפורטוגלים ימשיכו לנהל אותו ולא סינים“.
הולכים בעקבות עליבאבא
ההשקעות והרכישות שמחפש כרגע וואנג קשורות בעיקר לחברת הלוגיסטיקה הענקית של קבוצת עליבאבא, צ‘איניאו (Cainiao), שגם בה לפוסון יש אחזקות. ”מייסד עליבאבא ג‘ק מא הצהיר שהוא רוצה להגיע למצב שכל חבילה בתוך סין תגיע ליעדה בתוך 24 שעות, וכל חבילה שנשלחת מסין או לסין תגיע תוך 72 שעות“, מסביר וואנג.
”כדי להגשים את החזון הזה, צ‘איניאו בונה עכשיו רשת של מחסנים ומערך שליחויות מסביב לעולם, וג‘ק מא הצהיר שהוא ישקיע בכך 100 מיליון יואן. אנחנו מנסים להקדים את הגל הענק הזה ולהשקיע בטכנולוגיות שצ‘איניאו תשתמש בהן כמו רובוטים שיחליפו עובדי מחסנים או משאיות אוטונומיות. אנחנו מחפשים גם השקעות במוצרים חקלאיים, כי אם ניתן יהיה לקבל חבילה כל כך מהר הסינים יאכלו הרבה מוצרים מיובאים“.
מה מקבלות חברות ישראליות או מערביות אחרות שאתם משקיעים בהן מלבד הכסף עצמו?
”בוא תראה מה קרה לחברות שפוסון קנתה עד היום. אלמה לייזרס הפכה לחברה הישראלית הראשונה שהונפקה בהונג קונג, ודרכנו קיבלה גישה לכל השוק הסיני. אנחנו מחזיקים בפוסון פארמה, שהיא אחת מחברות ההפצה הגדולות של מוצרי פארמה סין, ולכן הכנסנו אותה למערכת ההפצה שלנו. אותו דבר עשינו עם חברת הפארמה ההודית שקנינו. זה טוב לכולם כי כך החולים הסינים מקבלים גישה לתרופות חדשות.
"כשרכשנו את קלאב מד לא היו לה בכלל מועדונים בסין, והיום המספר שלהם רק הולך וגדל. האסטרטגיה שלנו היא לקחת חברות זרות ולעשות להן מיתוג בסין, זה משהו שחברות ישראליות צריכות לקחת בחשבון. בסוף של דבר אתם לא מדינה גדולה וזה יתרון אדיר עבורן להעביר את הטכנולוגיה משוק קטן של 8-7 מיליון בני אדם ל-1.4 מיליארד“.
אתה רואה הזדמנות לחברות ישראליות בתחום המתפתח של בינה מלאכותית (AI) בסין?
”לסין יש היום אוכלוסיה מזדקנת, והיא כבר לא המקור לעבודה זולה שהיתה פעם. אלו שינויים גדולים שקרו בחמש השנים האחרונות. אנחנו משקיעים ב-AI כדי להאיץ את הפרודוקטיביות ולדעתי לישראלים יכולה להיות הזדמנות לקצור פירות בשוק הסיני“