שמוליק ארבל: "החיבור בין סטארט-אפים לתעשייה מסורתית הוא מצב של ווין ווין"
ראש המערך המסחרי בבנק לאומי, אמר בוועידת התעשייה של "כלכליסט" בשיתוף בנק לאומי ובזן, כי האג'נדה של בנק לאומי היא לסייע למפעלים קטנים לאמץ חדשנות. "יצאנו ביוזמת 'סטארט-אפ לתעשייה' ואנו מלווים מפעלים קטנים ובינוניים וגם מובילים בנושא הדיגיטלי", הוסיף
"החיבור בין סטארט-אפים חדשניים ותעשייה מסורתית הוא מצב של ווין ווין. חדשנות היא תנאי הכרחי לצמיחה של תעשייה ותיקה, שבכל מקרה יש לה בעיות משלה בפריון ושכר. צריך רק לדעת כיצד מייצרים חיבור", כך אמר שמוליק ארבל, ראש המערך המסחרי בבנק לאומי, בוועידת התעשייה הישראלית של "כלכליסט" בשיתוף בנק לאומי ובזן.
"ביקרתי לאחרונה בחברה ליד חיפה שמייצרת אריזות למוצרי מזון", סיפר ארבל. "בביקורי שם מצאתי מדפסת דיגיטלית שסטארט-אפ ישראלי פיתח. הסטארט-אפ רק חיפש סביבת ייצור לבדוק את המדפסת ומצא חברה תעשייתית מסורתית וותיקה. כך נוצר ערך גדול למרכז ההעתקות שנפגש לראשונה עם מדפסת דיגיטלית, שמאפשרת שינוי של אריזות. החדשנות נתנה לעסק הוותיק קפיצת מדרגה בפעילות. יש להבין שסטארט-אפים צמאים לסביבה אמיתית בה הם יוכלו לבדוק את המוצר שלהם.
"יש במשק חברות ענק כמו פרוטרום ושטראוס, שיכולות להביא את הטכנולוגיות אליהן, בין השאר ע"י הקמת חממות טכנולוגיה. אך יש בישראל גם מפעלים קטנים או בינוניים שלא יכולים להשקיע כספים כאלה בחדשנות. כשאנו בודקים את רמת הריכוזיות במשק הישראלי אנו מגלים כי 2.3% מהמפעלים בישראל מייצרים 80% מהפידיון. זו רמת ריכוזיות גבוהה ולכן יש כאן אג'נדה כפולה: לסייע לתעשייה הישראלית ולהפחית ריכוזיות.
"האג'נדה שלנו היא לסייע למפעלים קטנים לאמץ חדשנות. יש הרבה גופים שיכולים לסייע כמו משרד הכלכלה והתאחדות התעשיינים. בנק לאומי עצמו לוקח חלק בתהליך הזה: יצאנו ביוזמת 'סטארט-אפ לתעשייה' ואנו מלווים מפעלים קטנים ובינוניים וגם מובילים בנושא הדיגיטלי. אנחנו מנהלים חשבון של 5,000 סטארט-אפים מהמרכז שלנו בהרצליה. העסקים הקטנים והבינוניים זקוקים לתמיכה משום שאין להם תמיד גישה לחדשנות. ביוזמה מיוחדת שלנו עם האיחוד האירופי הקמנו קרן המלווה עד 9 מיליון דולר למפעלים שישקיעו בחדשנות".