Mind the Tech NYC
קודם ניקח את מנהטן: מדלן משיק בניו יורק פלטפורמה לחיפוש נכסים
אתר מידע הנדל"ן מדלן משיק בניו יורק את פלטפורמת Localize.city המבוססת על בינה מלאכותית ומספקת עשרות פריטי מידע רלבנטי למעוניינים בנכס בעיר. "אנחנו נשתמש בטכנולוגיה כדי להבין הכי טוב את הערים הגדולות בעולם, ולחלוק את ההבנה הזו עם הציבור", אומר לכלכליסט אסף רובין, מנכ"ל החברה
רכישת דירה היא העסקה הפיננסית הגדולה ביותר בחייהם של מרבית האנשים. אבל כמה באמת אנשים יודעים על הדירה שהם קונים? אולי הם בודקים את הדירה עצמה, אפילו הזמינו שמאי, דיברו עם השכנים והסתובבו קצת בשכונה. אבל האם מישהו חותם לפניהם שמול הנוף המדהים שנשקף מהדירה לא יבנו בשנים הקרובות מגדלים רבי קומות? ואולי המיקום עם הגישה הנוחה לתחבורה ציבורית עתיד להיעלם בעקבות הזזת קווים? ומה אנשים יודעים בכלל על איכות האוויר בסביבת מגוריהם?
- "הקרנות אגרסיביות והזמן טוב להיות יזם"
- סיליקון ואלי של החוף המזרחי: "נהפוך את ניו יורק לבירת הסייבר העולמית"
- הקץ לחרדות האם המניקה: לא בוכים על חלב שנשפך, בודקים אותו
"אנשים לא יכולים לדעת איך זה יהיה לגור בבית שהם מתלבטים בנוגע אליו", אומר מייסד ומנכ"ל מדלן, אסף רובין, "אי אפשר לעשות את זה ולקבל תשובה מושכלת, מלאה ומעשית. אנשים נאלצים לבצע את העסקה הכי גדולה של החיים שלהם בלי לדעת איך זה יהיה שם שנתיים שאחרי. זו הבעיה הצרכנית הכי גדולה שהאינטרנט טרם פתר. אנחנו מקבלים עזרה בבחירת מסעדה או סמארטפון, אבל בבחירת דירה אנחנו צרכנים מוחלשים שאין להם מידע מלא וחשופים לשגיאות איומות".
מאז הקמת מדלן ב־2012, מנסה החברה להתמודד עם בעיה זו באמצעות מתן מידע רלוונטי על סביבת המגורים בישראל, עם פרמטרים כמו מגמת המחירים באזור שהם מתעניינים בו ודירות אחרונות שנמכרו שם, דירוג בית הספר בשכונה לפי מדד ארצי, הצגת המדד החברתי של השכונה ושילוב ביקורות של דיירים.
שורה תחתונה ברורה
עתה נכנסת החברה לפעילות בארצות הברית, כשהיעד הראשון הוא ניו יורק, עם פלטפורמה חדשה לגמרי המבוססת על ביג־דאטה ובינה מלאכותית שמבצעת קפיצה משמעותית במידע למשתמש: "פיתחנו מנוע מידע שחולש על אלפי מאגרים בחו"ל", מספר רובין. "אנחנו סורקים אלפי מאגרים ציבוריים, מסחריים, פרטיים ורשתות חבריות. יש לנו מערך של למידת מכונה שמפיק ידע מתוך המידע הגולמי. שמתוך המידע הגס יכול לספק לכל כתובת את התובנות הכי חשובות, והשורה התחתונה שרלבנטית לקבל החלטה".
המערכת מייצרת מידע על כתובות בכל חמשת הרבעים בעיר, תחת מותג חדש בשם Localize.city. לדברי רובין, היא מסוגלת לספק בין 20 ל־30 תובנות רלבנטיות. למשל, שנוף מרהיב למנהטן מדירה בברוקלין עלול להיחסם בעתיד על ידי מגדלים שייבנו באמצע. "תראה כמה ערך סיפקנו בתובנה כזו, וזה משהו שאי אפשר לראות אפילו כשמגיעים למקום", הוא מוסיף. "כל תובנה כזו מנוסחת בלשון בני אדם, זה לא ציטוט של מידע גולמי אלא מסקנות. אין מאגר קיים שאומר את זה על הכתובת הזו, אנחנו יצרנו מודל שלוקח בחשבון מה נחשב נוף, ומה ההיתרים ותוכניות הבנייה שהוצאו למקום, ומתריע שיכול להיות בו שינוי משמעותי. את כל זה אנחנוו מספקים במשפט אחד נקי ונגיש, כאשר כל תובנה גם ניתנת להרחבה שמפרטת על מה בדיוק היא מבוססת".
תובנות נוספות לדוגמה יכולות להיות מידע כמו שבמרחק חצי בלוק יבנה מגדל שיוסיף עוד 682 יחידות דיור, או שזהו אזור שמאוד חם להשכרה ב־airbnb. "המידע הוא לא רק שלילי. יש תובנות כמו תוכנית להקים פארק או טיילת באזור, או שקו G של הסאבוויי יהפוך לאמין יותר בעתיד, או שיש מעגן קרוב של אופניים עירוניים. אנחנו מציגים תמונה שלמה. חשוב לנו להציג את היתרונות ואת החסרונות".
המערכת זוכה לחשיפה משמעותית ראשונה רק עתה, אך הושקה לפני כמה שבועות בהשקה רכה. לדברי סטיבן קליפוביץ, בכיר לשעבר בטוויטר שעזב את החברה כדי לנהל את פעילות מדלן בארצות הברית ולהוביל את החדירה שלה למדינה, לחברה יש כבר אינדיקציות לכך שתושבי ניו יורק מתלהבים מאוד מהמערכת. "דרך פייסבוק הצענו לאנשים ללמוד על הבית שלהם", הוא מספר. "80% ממי שנכנסו ונחשפו לפרט מידע אחד רצו לראות עוד פרטים, ובין 20%-30% ראו את כל הפרטים. זה נתן לנו תחושה שהצלחנו לייצר תוכן מאוד מעניין ונגיש לאנשים".
יוצאים מהעיר
רובין ציין שהמטרה בשנה הקרובה היא להוכיח את המודל בניו יורק, כאשר במקביל צפויה החברה להפעיל את המערכת גם בישראל ואז להתרחב לשבע עד עשר ערים נוספות בארצות הברית, דוגמת בוסטון, מיאמי ושיקגו. "כל הטכנולוגיה פותחה מראש במחשבה על קנה מידה גדול. אנחנו יודעים איך לייצר את התשתית לכל עיר — ובסוף השנה המטרה היא להתקדם למגוון מטרופולינים".
הוא הוסיף: "אנחנו נותנים הצעת ערך משמעותית. גם בשוק קטן כמו ישראל הצלחנו להגיע להכנסות של מיליוני דולרים בשנה, כי הצלחנו ליצור פתרון משמעותי למחפשי הדירות. את אותם עקרונות ניישם בניו יורק. היום לא קיימת שאמרה: 'אנחנו נשתמש בטכנולוגיה וב־AI כדי להבין הכי טוב את המטרופולינים הגדולים בעולם, ולחלוק את ההבנה הזו עם הציבור הרחב'. שם אנחנו ממצבים את עצמנו. זה המקום שלנו והוא כרגע ייחודי".