תחזיות 2018
מנכ"ל לובינסקי: "נכדינו כבר לא יצטרכו רישיון נהיגה"
דני שביט סיפר בוועידת התחזיות השנתית של "כלכליסט" על עתיד התחבורה בעידן הרכב האוטונומי, שמושפע מהזינוק במספר המכוניות ומטכנולוגיות בקרה חדשות. לדבריו, בעתיד הלא-רחוק כבר לא יהיה צורך בהגה במכוניות
- הראל לוקר: הקרב על הטכנולוגיה הישראלית חיוני לעתיד הכלכלה
- הסכמה בפאנל בכירי המשק: מדינת ישראל לא צריכה לסייע לטבע
- בואו נדמיין לכמה דקות שבשנה הבאה נתניהו יסיים את כהונתו, כך או אחרת
"ענף הרכב החל לפני שנים רבות, בשלהי המאה ה-19", אמר. "מאז גודל האוכלוסיה העולמי צמח פי ארבע. עולם הרכב צמח בהרבה: בשנת 2000 היו 100 מכוניות לאלף נפש. כיום יש 155. ב-2050 יהיו 300 לאלף. המשמעות היא שאנו עלולים להיות תקועים".
ענף הרכב עצמו עבר שינויים רבים, אך במידה מסוימת גם נותר במקום. לפי שביט, מצב זה עתיד להשתנות: "האזור בו נהג יושב נראה כמו קוקפיט של מטוס, אך העיקר לא השתנה, קונים באותה צורה, נוהגים ברכב באותה צורה", הסביר. "כל זה ישתנה. קארלוס טווארס, מנכל PSA טוען שישנם 3 עוגנים מרכזיים שיובילו את עולם הרכב בעתיד: חישמול, אוטומטיזציה – כלומר להפוך את הנהג לנוסע בעולם בו כלי רכב יהיו מעין חלל שבו הנוסעים ישהו. אך עם זאת, יש חמישה שלבי אוטונומיה".
"בשלב ראשון מערכות הרכב צריכות לתמוך בנהג. בשלב הבא יש אוטונומיה חלקית - הרכב מסייע בבלימת חירום. בשלב השלישי הרכב עושה את רוב הפעולות לבד, אך הוא מתריע כאשר הנהג לא יודע כיצד להתנהג. בשלב הרביעי - שם הנהג לא צריך לגעת בהגה. והשלב החמישי הוא המעניין ביותר: בו הנהג לא יצטרך כלל להיות ברכב והשליטה במערך כלי הרכב יהיה מתוך ענן. ולשם העולם הולך: השלב החמישי אמור להתרחש בשנת 2030. כיום אנו נמצאים אי שם בין השלב השני והשלב השלישי. כיום יש כלי רכב שהם מעטפת המגן של הנהג מפני הסביבה. כיום יש מערכות בטיחות אקטיביות חשובות. אך בשלב 4 ו-5 ההגה אינו קיים - הוא יתקפל לתוך לוח המחוונים ולא צריך לאחוז בו".
עוד ציין שביט: "מעבר לכך ישנו חישמול כלי הרכב, בעולם יש כיום כשני מיליון כלי רכב חשמליים, ב2025 אחד משישה כלים שיעלו על הכביש יהיו חשמליים. והמדינה המובילה בתחום היא סין. כיום שני אחוז מכלי הרכב שם חשמליים - והיעד של הסינים הוא שכולם יהיו חשמליים בשנת 2030. נושא הטעינה חשוב: כיום הוא באמצעות כבל אך בעתיד הוא יבוצע באופן אל חוטי".
לדברי שביט, השלב האחרון במהפכה הוא FREE TO MOVE - עולם בו יש שימוש לזמן שברכב. "אם נשתמש ברכב משותף נוכל לצמצם מספר מכוניות בכביש- מעבר מבעלות על מוצר - לשימוש משותף. הבעלות על הרכב כבר אינה העניין, אלא הפלטפורמה. PSA רוצה להוביל את פלטפורמת השיתוף עד שנת 2030. למעשה, ב-2038 לא בטוח שילדינו ונכדינו יזדקקו לרישיון נהיגה".