"בעידן הביג דאטה – הבנק הוא חנות ממתקים אינסופית"
ראש אגף ביג דאטה בבנק לאומי, אייל ברזילי, הסביר בוועידת Mind the Data 2017 של כלכליסט, כי עם גישה לכל כך הרבה מידע, הבנקים מחוייבים לייצר ערך אמיתי משמעותי ללקוחות. "אנחנו לא מפסיקים לחשוב על דרכים חדשניות כיצד ממנפים את היכולות שלנו"
ראש אגף ביג דאטה בבנק לאומי, אייל ברזילי, סיפר היום בוועידת Mind the Data 2017 של כלכליסט בשיתוף בנק לאומי על השפעתה של מהפכת הביג דאטה על עולם הבנקאות והתהליכים שעוברים על הבנק. "בעידן הביג דאטה אנחנו כאנשי הבנקים מצד אחד והטכנולוגיה מצד שני נמצאים בחנות ממתקים אינסופית".
ברזילי הסביר כי בדומה למשפט הזכור מספיידרמן "שעם כוח גדול באה אחריות גדולה", עם גישה לכל כך הרבה מידע, הבנקים מחוייבים לייצר ערך אמיתי משמעותי ללקוחות. "אנחנו לא מפסיקים לחשוב על דרכים חדשות וחדשניות כיצד ממנפים את היכולות שלנו בתחום יחסית מסורתי המושתת על ארגון מאוד גדול", אמר ברזילי. "כשהמטרה היא להביא את עצמנו למצב שאנחנו מגיבים מהר ומובילים תהליכים חדשניים בזריזות על מנת באמת להיות כמה שיותר יעילים ובחוד החנית".
לדבריו, למעבר של הלקוחות לאמצעים הדיגטליים חשיבות מכרעת בקדמה הפיננסית עליה שוקדים בבנק לאומי. "כיום רוב ההתקשרות עם הלקוחות שלנו נעשית באמצעים דיגיטליים, בניגוד למה שהיה נהוג בעבר בהגעה לסניף או במוקדים הטלפונים".
"יש לנו ים של מידע. אם פעם היה לנו רק את פירוט העמלות עבור הפעולות הבסיסיות, ההכנסות, ההוצאות, וההלוואות שניתנו, כיום יש לנו אינסוף" סיפר ברזילי. "הודות לטכנולוגיות של ניתוח שפה טבעית בטקסט ותיעוד שיחות הבנקאי, רישום הרכישות, ארנק דיגיטלי ועוד – השפע רק הולך וגדל ואיתו גם הקשר בין הלקוח והבנק רק הולך ומתהדק".
ברזילי התייחס לשלבי המעבר ואמר ש"כולם מדברים על זה. ההשקעה במשאבים היא אדירה וגוררת הרבה התחלות והרבה עמימות. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו למציאות הזאת".
כמו כן, ראש האגף בבנק לאומי נתן את דעתו גם לתחרות הטכנולוגית שמתיימרת לאיים על הגופים הבנקאים הגדולים. "בעולם הפיננסי יש הרבה מאוד דאטה ומצד שני יש גם תחרות מענקיות הטכנולוגיה המובילות. עם חלקן אנחנו אף מתחילים להיות בשיתופי פעולה בתחום הפינטק. אבל זה רק ילך וייגבר במיוחד בתחום הקשר בין הבנק לבין הלקוח".
ניצני AI בתחום הפיננסים ניכרים מאוד כבר היום בדמות ייעוץ לניהול סיכונים, מסחר אלגוריתמי וניהול תיקי הון, זיהוי הונאות, נציגי שירות וירטואלים בפלטפורמה של צ'ט בוט ושליחת הצעות מותאמות ללקוח.
ומנגד, פירט ברזילי את האתגרים שעומדים בפני הבנק לפיתוח, הטמעה ושיווק של אותם שירותים חכמים בהם הם שמים את יהבם. כך, הסביר ראש האגף כי תשתיות הטכנולוגיה מרמת החומרה כמו כוננים ועד לרמת התוכנה מהווים מכשול יקר בפני כל פיתוח חדשני. בנוסף הזכיר ברזילי את חסמי השמירה על כוח האדם המהווים תפוח אדמה לוהט בלא מעט דיוני אתיקה שונים בתחום הטכנולוגי.
אתגר נוסף העומד בפני הליכי החדשנות הבנקאים הוא כמובן הרגולציה שמחייבת את הבנק להמשיך ולספק את השירותים המסורתיים לצד החדשים, וגם מונעת מהגופים בתחום להציע שירותים נוספים לאלו שהבנק יועד אליהם. כמו כן, העלה ברזילי את אלמנט השינוי הארגוני ולימוד המערכת כיצד לעבוד עם האמצעים החדשים הוא בפני עצמו אתגר אותו צולחים הגופים הבנקאים בדרך להציע לנו שירות טכנולוגי חדש.
בהצגה שערך על בימת הוועידה הוא העריך כי המוצר המשמעותי ביותר שיציעו הבנקים בעתיד הוא העוזר הבנקאי הממוחשב. "המהפכה הגדולה ביותר בעולם הבנקאות היא הסייעת הפיננסית הפרסונלית", אמר ברזילי. "ליווי צמוד של העוזר הדיגיטלי של הבנק ישנה את אורחות חיינו בכך שידע להפתיע אותנו ולהעניק לנו הרבה יותר ערך בהרבה יותר פשטות ויעילות. לדעת לתת ללקוח את ההצעות, הפרספקטיבה, תמונת המצב והליווי בכל רגע נתון וגם כשזה הכי לא מצפה לזה – זה מה שמגלם בתוכו פיתוח הסייע מתוך הבנה שלנו כבנק שאנחנו צריכים להיות עם הלקוח בכל הצמתים הללו".