Mind the Data
אילן בוגנים: "הלקוחות שגדלו במהפכת האינטרנט רוצים שהבנק יספק להם תובנות בזמן אמת"
לדברי CTO בנק לאומי בוועידת Mind the Data 2017 של "כלכליסט", "הבנק סובל מסנטימנט שלילי, יש לו מערכות ישנות והוא צריך לעשות את הקפיצה בזמן קצר; 90% מהדאטה נוצרים בשנתיים האחרונות ואנחנו צריכים לחשוב מה לעשות עם זה"
"מה קרה בשנים האחרונות בבנקאות ובעולם הבינה המלאכותית, אם אנחנו מסתכלים על מהפכת האינטרנט, זו בהחלט מהפכה, בדומה לשינוי שחוללה המהפכה התעשייתית, יש לכך השלכה על השירותים שאנחנו מקבלים וגם על המקצועות שמשתנים כתוצאה מכך. מהפכת האינטרנט היא כבר מהפכה של שני עשורים, ויש דורות שכבר נולדו לתוך זה והם לא מכירים משהו אחר", כך אמר הבוקר אילן בוגנים, CTO בנק לאומי בוועידת Mind the Data 2017 של "כלכליסט" בשיתוף בנק לאומי.
בוגנים תיאר את תחילתה של המהפכה ואמר, "המהפכה התחילה בכך שיאהו וגוגל שינו את הצורה שבה אנחנו ניגשים מהר למידע ולאחר מכן כל הקמעונאיות כמו אמזון הגיעו. המהפכה שהגיעה לאחר מכן היא מהפכת הרשתות החברתיות, האינטרנט הפך לעובדה ואנחנו רואים שחברות וגם בנקים חייבים לדעת בכל רגע נתון מה הלקוח רוצה, מי המתחרים שלנו וכו'. אנחנו מכירים את הדוגמאות של נוקיה וחברות דומות שנעלמו בגלל שלא שמו לב למהפך והמשיכו לעשות את הדברים באותה הצורה.
"אפילו אם אנחנו מסתכלים על אפל המהפכנית, אנחנו רואים שהיא פספסה מהפכה אחת, הם יצרו את סיריל ועצרו, הם לא ממש האמינו בזה. אמזון כן האמינה בזה ולקחה את זה ממש לקצה. בארה"ב יש רמקול שאפשר לבקש ממנו להגביר, לדעת מה המבצעים באותו היום ועוד, אפל יודעים שפספסו ומנסים לפתח עכשיו מוצרים דומים אבל לא בטוח שהם יצליחו כי לראשוניות יש משמעות. כל הרמקולים בארה"ב הופכים להיות כאלה שניתן לדבר אליהם אבל יש גם ציפייה שהמערכת תבין אותנו ותסייע לנו להתנהל. מהפכת הדאטה כבר כאן, יש גידול בכל סוגי הדאטה, במובייל כבר אין אדם בלי סמארטפון ואינטרנט", אמר בוגנים.
CTO בנק לאומי התייחס לדרכים שבהן עולם הבנקאות מנסה להשתלב במהפכת הדאטה, "היום אנחנו צריכים להסתכל על הלקוחות שגדלו במהפכה, הם רוצים למשל שהבנק יספק להם תובנות בזמן אמת. הלקוח מוכן שידעו עליו יותר פרטים בתנאי שיעשו שימוש נכון במידע הזה ויעזרו לו להתנהל נכון, ולפעמים הוא מוכן לשלם יותר עבור השירות הזה. לאיזה כיוון הולכת הבנקאות? מבנקים שהיו מוכוונים רק לסניפים, אנחנו רואים שהבנקאות הולכת לכיוון שיש בו פחות חיכוך עם הלקוח שרוצה לעשות דברים בעצמו אבל עדיין רוצה שיעזרו לו. הוא רוצה בנקאות אחרת ולשם צריך לכוון".
בוגנים הוסיף ואמר, "הלקוח רוצה גם שקיפות ושהבנק יהיה פרקטי. גם הסביבה היא לא מה שהיה פעם יש חברות פינטק שנוגסות בנתח ההלוואות, הבנק סובל מסנטימנט שלילי יש לו מערכות ישנות והוא צריך לעשות את הקפיצה הזו מהר. 90% מהדאטה בעולם נוצר בשנתיים האחרונות וזה מדבר בפני עצמו על המהפכה שכבר כאן, ברור שהעולם הולך ליותר ויותר מידע, יותר אנשים שמחוברים לאינטרנט ואנחנו צריכים לחשוב מה לעשות עם זה.
"יש היום הרבה מקורות מידע ואנחנו צריכים לספק את זה ללקוח בזמן אמת וזה כבר הופך להיות יותר מורכב. אני קורא לזה המירוץ לביג דאטה, אני רוצה להשתמש במידע לטובת אינטראקציה עם הלקוח ושירות, בנק לאומי כבר הולך לכיוון הזה, אין לנו סגמנטים של לקוחות כמו VIP, אם תקחו אנשים שיש להם פפר תראו שלכל אחד מהם יש פרופיל שונה. אם תקחו פיקדון בפפר כשיש לכם מינוס אז הוא יגיד לכם שלא כדאי לכם וזו הבנקאות החדשה, כזו שלומדת אתכם", סיכם בוגנים.