"העובדים בכלכלה השיתופית רוצים להיות פרילנסרים"
יועצת משאבי האנוש ג'ודית נלסון, שהיתה אחראית ל־300 אלף עובדים בטסקו, מסבירה כי כוח האדם השתנה והחוקים נותרו מיושנים
כשמדברים עם יועצת משאבי האנוש ג'ודית נלסון קשה להתעלם מהמילים שהיא בוחרת להשתמש בהן. היא לא מדברת על עובדים ומעבידים, אלא על קולגות ומנהיגים. בהתאם לזה היא מגדירה את עבודתה כיועצת אנשים ולא כיועצת משאבי אנוש, וכך היא מסבירה את הבחירה: "עבדתי הרבה שנים בטסקו, וזה עסק שמתמקד בלקוחות, ובעצם באנשים. אם מישהו מתאר עצמו כיועץ משאבי אנוש אנשים חושבים שעיסוקו בעובדים בחברה, אבל אני מתעסקת גם בלקוחות".
- "הרשתות צריכות להתמקד בחווית לקוח לצד מחירים הוגנים”
- ג'ודית נלסון, סמנכ"לית בכירה ב-TESCO העולמית תגיע לכנס השירות וחווית לקוח של "כלכליסט"
להרשמה לכנס ולפרטים נוספים – לחץ כאן
נלסון עבדה ברשת המרכולים הבריטית טסקו 22 שנה. היא עזבה אותה ב־2015, בתפקיד מנהלת כוח אדם בבריטניה וצפון אירלנד, האחראית ליותר מ־300 אלף עובדים. לאחר שהתפטרה, היא יצאה לדרך עצמאית כיועצת משאבי אנוש. לישראל היא תגיע כאורחת בכנס השירות של "כלכליסט" שיתקיים מחר.
ענף הקמעונאות הוא חלק משמעותי מעבודתה של נלסון בתקופה שבה הוא עובר הרבה שינויים. המסחר המקוון מתפתח על חשבון החנויות המסורתיות, ותהליכי אוטומטיזציה מפחיתים את הצורך של החנויות בידיים עובדות. "אחד האתגרים שלי הוא לגרום לקולגות להרגיש בנוח עם שינויים", היא אומרת, "המנהיגים צריכים להבהיר מה המטרות של העסק, להסביר למה הוא קיים בכלל ומה מכוון אותו. אנשים, במיוחד צעירים, צריכים שקיפות. הדבר היחיד שבטוח בעתיד הוא שיהיו בו שינויים. האתגר כיום הוא איך לגרום לאנשים להרגיש בנוח לרכוש מיומנויות שונות וחדשות".
נלסון מגלה אופטימיות באשר לנכונות של עסקים ועובדיהם להיות פתוחים לגישה שהיא דוגלת בה. "הניסיון שלי מלמד שמי שיש לו יחסים פתוחים עם קולגות, והוא מקשיב ומגיב — יהיה חלק מהמסע של העסק ומהפתרון לבעיות שלו. אם לפני כמה שנים שינויים בעסק היו נעשים בלי לשתף את העובדים, היום דברים נעשים באופן גלוי יותר ובשיתוף העובדים. אני חושב שהדבר נכון במיוחד בקמעונאות, שם העובדים במגע יומיומי עם הלקוחות".
נלסון מעריכה שבעתיד התכונות שיידרשו ממנהלים בענף הקמעונאות יהיו שונות מאוד מאלה שנדרשות מהם כיום. "הם יידרשו לאינטליגנציה רגשית רבה ויכולת ליצור שייכות ותחושת משמעות אצל מי שעובד איתם. הם יהיו חייבים להיות יותר סקרנים באשר לעולם סביבם ומודעים הרבה יותר למה שקורה בעסק שלהם וגם מחוצה לו", היא מסבירה.
נלסון ייעצה לאחרונה לחברת משלוחי המזון דליברו, שבשבוע שעבר ניצחה במאבק משפטי מול איגוד העובדים הבריטי IWGB. האיגוד דרש ממנה להכיר בשליחים שלו כעובדים לכל דבר. ועדת הגישור המרכזית, הגרסה הבריטית לבית דין לעבודה, פסקה כי מעמדם של שליחי דליברו הוא של קבלני משנה, ולכן היא לא חייבת להעניק להם זכויות סוציאליות.
כשהיא נשאלת על העובדים בענף הצומח של הכלכלה השיתופית שמכונה "כלכלת החלטורה", נלסון מסבירה ש"כוח האדם השתנה מאוד, והחוקים צריכים להשתנות בהתאם. רוב מי שעובד בכלכלת החלטורה מעדיף להיות במעמד של פרילנסר, וצריך לכבד את זה". לדברי נלסון, בסופו של דבר יתגבש מודל שייתן לעובדים המעוניינים להיקלט כקבועים. "זה משהו שהחוק צריך לאפשר".