"כמעט כל סטארט-אפ מבין שאם יש לו רק אפליקציה יהיה לו קשה למצוא מימון"
נטהלי רפואה, שותפה בויולה צמיחה: "אנו מחפשים חברות שיש להן תשובה כלשהי למצב הפרסום היום שתלוי בדואופול פייסבוק וגוגל". בן אנוש, מייסד משותף, ב-AudioBurst: "אם רוצים להסתכל על התחרות יש צורך לבזר את הדאטה, כך שגם חברות קטנות יצליחו להתמודד מול החברות הגדולות"
״בשנים האחרונות לא נעשות השקעות בחברות אפליקציות. כמעט כל סטארט-אפ מבין שאם יש לו רק אפליקציה יהיה לו קשה למצוא מימון. עם השנים יזנחו את עולם האפיקלציות. העדכונים וכמות הפעולות כדי שאפליקציה תעבוד בצורה טובה – מקשה על השימוש. לאחרונה השקענו בחברת פלייבז ומבחינת המוציאים לאור אנו רואים שעובדים יותר תוכן בנוי לאתרים. החברה נותנת כלים לאותם מפרסמים לעזוב את המודעות הקופצות באתרים ומעבר לפרסומות מותאמות לסמארטפונים", כך אמרה נטהלי רפואה, שותפה בויולה צמיחה בוועידת הדיגיטל והמובייל של "כלכליסט" בשיתוף בנק הפועלים ומכון היצוא.
רפואה הוסיפה ״אנחנו בויולה מסתכלים על חברות בתחום ההייטק ואחת השאלות היא האם יש מקום לעוד חברות בתחום הפרסום כאשר יש מונופול כמו גוגל. אנו לא חוששים שאין מספיק מקום לחברות אחרות, אלא הדגש הוא השליטה של החברות הגדולות וכל משב רוח קטן יכול להשפיע באופן דרמטי בחברות בהן אנו משקיעים וזאת מבלי יכולת לצפות זאת או שליטה בכך. נתון מדאיג נוסף הוא שחלק גדול מהצמיחה בשוק ההייטק מתרכז בפייסבוק או גוגל. אנו מתמקדים בחברות בנושאים ייחודים כמו בדאטה, ניתוח דאטה, טכנולוגיות איכותיות וייחודיות שהדואופול לא יודע או לא נמצא שם. אנו מחפשים חברות שיש להן תשובה כלשהי למצב הפרסום היום שתלוי בדואופול וחברות אלה. אלה אחת הפעמים הבודדות בהיסטוריה ששוק עצום של פרסום נסמך על שתי חברות ועולה השאלה עד מתי הרגולטור יתערב ויפעל בנושא״.
בן אנוש, מייסד משותף, ב-AudioBurst ״בנושא של אודיו ושמע חברות "נותנות בראש" לגוגל. באופן כללי אנו בעידן שלמי שיש סרבר מרכזי וחזק כמו גוגל יש יכולת. אם רוצים להסתכל על התחרות יש צורך לבזר את הדאטה, כך שגם חברות קטנות יצליחו להתמודד מול החברות הגדולות. אנו מקבלים מייל בחינם וכמה מפות ובתמורה אנו במצב בו כל הנתונים מתרכזים בסרבר אחד״.
אור עופר, מייסד ומנכ"ל Similarweb הסביר את פעילות המודיעין ברשת. "אנו עוסקים בבחינות השוק ושירותי מודיעין תחרותי לעולם הדיגיטלי. רבים דנים לאן ילך עולם המובייל ויש מלחמות רבות בעולם הזה. אפל רוצים שכולם ילכו לכיוון אפליקציות בגלל האייטיונס ואילו גוגל מעדיפה mobile web. אך נוצר מצב שיש כמו ׳בית קברות לאפליקציות׳ כי רבים לא משתמשים בהמון אפליקציות שבטלפון. הן יושבות בטלפון אבל כמעט ולא משתמשים בהם. פעם לכל דבר היה צורך בתוכנה – כמו למשל למייל היה צריך אאוטלוק. כיום הכל זמין במייל – ג׳ימייל למשל. עולם המובייל הולך גם לאותו כיוון וכל אפליקציה זה המון מקום וגם יש עדכונים. נניח יש 100 אפליקציות יש צורך לעדכן זאת כל הזמן״.
אנוש הוסיף על הדאטה בשמע: "אנחנו עושים הכל במרחב האודיו ו מקליטים כל אודיו ברדיו או בטלוויזיה האמריקאית, מקטלגים אותו ומשגרים כתשובות לשאלות מכל מיני אאוטלטים כמו למשל יצרני מכוניות במצב של ריקול. התשובות שמגיעות הן הקלטות שיצאו "מהתנור". במקביל בחרנו לוותר על פיתוח אפליקציה. בהתחשב בעובדה ששלושה מיליארד איש מצטרפים לאינטרנט ולאחר שלא עברו אבולוציה, נראה טבעי שיחידת קצה תהיה יותר פשוטה ולכן – זאת נעשה באתרים (WEB)״.
פיני יקואל, מנכ"ל Optimove הוסיף לכך כי "ה-WEB עדיין לא ב-100% איפה שהמשתמשים נמצאים. בעתיד נראה כי 90% מהאפליקציות יהיו גם בבראוזר של גוגל כרום. ויהיו 10% של אפליקציות שלא יעשו זאת – אך עדיין יתקינו אותם. היום כל השיווק שאני עושה הוא ללקוחות קיימים. בעצם מתוקף הזווית הזו אנו בחברה מאמינים בתחזית שהמידע אודות לקוחות יהפוך לתשומה. אם בקרב מוציאים לאור או במערכות שלנו, המידע אודות הצרכנים הוא המידע של העולם״.
אנוש ציין כי יש חשיבות רבה לאודיו במצב בו העולם השלישי נכנס לרשת: "אנשים היום עושים מספר רב של פעולות יחדיו כמו בישול וצפייה בטלוויזיה. אודיו הוא מולטיטסקר אולטימטיבי ומסוף שנת 2013 יש התבגרות של הטכנולוגיה והגיעו לאיכות מספיק טובה בשירותי הקול בעולם. מתוך כך נגזרו תהליכים רבים של יכולת לייצר אינטראקציה קולית ותוכן. התקשורת הראשונית של אנשים היא באמצעות השמע. יש יכולת ככה לפנות לאוכלוסיות במדינות מתפתחות ושם רואים ממש אדפטציה של האודיו. למשל בסין במפעלים אסור לגעת במכשיר או להתעסק בו אך מותר להם לשמוע אודיו באוזניות״. עופר הוסיף כי ״פודקאסט הפך לרדיו על פי דרישה״.