"כמו שישראל מצטיינת בסייבר, כך תצטיין גם בטכנולוגיות ספורט"
יזמי ספורט-טק, אנשי הון סיכון ומומחי פיתוח עסקי דנו בעתידו של הספורט בעידן הטכנולוגיה החכמה. בין היתר, ניתן לשפר ביצועי ספורטאים באמצעות טכנולוגיות ענן, לשדרג צפייה במשחקים עם הולוגרמות ולהוסיף חיישנים למגרשים
כיצד ישנו טכנולוגיות חדשות את הדרכים בהן אנו צופים בספורט ומשתתפים במשחקים? במושב הטכנולוגיות החדשות בספורט בכנס המובייל והדיגיטל של כלכליסט, דיברו רם שלו, מנכ"ל PhysiMax , דני דנקנר, מנכ"ל Intelligym , יוסי מולדבסקי, שותף מייסד, Plus Ventures חן שחר, מנכ"ל ומייסד Playsight ויונתן לוין, מנכ"ל פיתוח עסקי אינטל ספורט אירופה על עתיד טכנולוגיות הספורט בתחומי שיפור הביצועים, שידורים, ומיקסום ההכנסות של הקבוצות.
- כיצד משתלבות תעשיות מסורתיות במהפכת אינטרנט הדברים?
- מנהל בכיר בפייפאל: "ישראלים פוחדים פחות ממלחמה או פיטורין מאשר איבוד הסלולרי"
- הבנק יגיד לכם אם כדאי לקנות מוצר בתשלומים - ואיך קנו אותו אחרים
"עכשיו זכיתי בלוטו והחלטתי לקנות קבוצה מקצוענית", פתח מנחה הפאנל, אוריאל דסקל. "מה אתם מציעים לי?"
חן שחר, מנכ"ל ומייסד Playsight: "אני אספר קודם טיפה לאן עולם הספורט הולך - וזו המגמה של מגרשים חכמים. דבר ראשון כאלה שמחוברי לאינטרנט. כל הפעילות הפיזית מתחברת לעולם הדיגיטלי, מצלמות שמצלמות, מנטרות ומדברות עם כל מה שקיים במגרש ומה השחקנים לובשים, כולל לבוש חכם שמנטר את פעילות השחקן. כל התוכן הזה מרוכז בענן בפלטפורמה שמרכזת את כל הנתונים. אתה צריך את זה לשיפור יכולות השחקנים. שחקנים שמשתמשים בטכנולוגיה נהיים טובים יותר, הבאנו את זה מקונספט של חיל האוויר. שנית, כל מגרש כזה ניתן לשדר בלייב סטרימיניג. למאמנים שנמצאים בחוץ, הורים שיכולים לראות את הילדים משחקים. ולבסוף, היום לקבוצה מקצוענית כל הקשר עם האוהדים מחפשים תוכן ייחודי. הבאנו טכנולוגיות שהיו יקרות וזמינות רק לאחוז קטן מהקבוצות, לכל הרמות של הספורט".
יוסי מולדבסקי, שותף מייסד, Plus Ventures: "הייתי ממליץ לך להמר על תחום הספורט-טק הישראלי שעתידו עוד לפניו. כמו שישראל טובה בסייבר וברכב האוטונומי, היא תהיה טובה בזה. במקרה אני גם מקים קרן שתשקיע בתחום הזה. יותר אנשים עושים ספורט וצופים בספורט. לקח לטכנולוגיה הרבה זמן להגיע לעולם הזה, גם כי הטכנולוגיה לא הייתה שם וגם כי מדובר בעולם די שמרני. פיפא למשל, רצתה לשמור על "רוח הספורט". אבל הספורט הבין לאט לאט שהוא חייב טכנולוגיה, אם זה כדי לשפר ביצועים או כדי להביא יותר הכנסות. מועדוני ספורט רוצים למקסם את ההכנסות שלהם ובשביל זה צריך טכנולוגיה".
"אני אציין שני תחומים: תחום שיפור הביצועים הוא תחום די אטרקטיבי, שמעניין קבוצות כמו מנצ'סטר יונייטד, בארסה וגם מכבי ת"א שלנו. תחום אחר הוא מעורבות האוהדים ושיפור החוויה שלהם. 97% מהמשתמשים של האפליקציה של ריאל מדריד למשל אינם ספרדים, עכשיו הקבוצה שואלת איך היא עושה מהם כסף".
רם שלו, מנכ"ל PhysiMax: "פיזימקס פתיחה טכנולוגיית ענן לניתוח תנועת הגוף של הספורטאי, המערכת מזהה את הפרמטרים על ידי צילום וידיאו פשוט. מנתחת את פעילות השרירים הדינמית ונותנת תרגולים מתאימים אישית. בספורט המקצועני אני יכול לחסוך מיליארדי דולרים בערך לקבוצה".
יונתן לוין, מנכ"ל פיתוח עסקי אירופה, אינטל ספורט: "המהפכה הולכת להגיע בחוויות שאתם תקבלו הביתה. בעתיד נוכל לשדר לכם גם הולגרמה של משחק תלת ממדי או שתוכלו להיכנס לתוך המגרש ולראות את מה שמסי רואה. ביום שנדע לעשות זאת לסופר קלאסיקו נוכל לגבות פיי פר וויו, זה משהו שיכול לייצר הכנסות של עוד 80 מיליון דולר למשחק".
דני דנקנר, מנכ"ל Intelligym "אנחנו מתמחים בתחום של שיפור יכולות. אנחנו לוקחים יכולות ועושים אימוני מוח ואימונים קוגניטיביים שמאפשר לשחקנים לראות את המגרש בצורה יותר טובה. גם אנחנו לקחנו את הטכנולויות שלנו מהצבא. אנחנו לא מתעסקים בצד הפיזיולוגי, אלא ביכולת של שחקן להבין מה קורה במגרש ודברים נוספים שקורים מתחת לסף המודעות שלו, כל מה שפרשנים אוהבים לקרוא לו אינטליגנציית משחק. דברים שמשפרים בצורה דרמטית את היכולות. מתברר שכשאתם מסתכלים על שחקני כדורגל, לרבים מהם יש "טאנל ויז'ן" מה שאומר שהם רואים שחקן אחד או שניים, וככל שעולים ביכולות של השחקנים הם מסוגלים לראות הרבה יותר ממה שקורה סביבם, לעשות מיפוי מהיר ולהגיב ולתכנן בהתאם. אנחנו עובדים עם נבחרת ההוקי קרח של ארה"ב ועם 10 מועדונים באירופה ובכל מקום התוצאות מרשימות שיפורים של עשרות אחוזים".
היכולות המוחיות האלה הן שהופכות אותם לשחקנים פנטסטיים. אז אם נפיץ את הטכנולוגיה בליגות הנמוכות ובליגות הילדים והנוער בארץ האם נוכל לייצר שחקנים חכמים כמו צ'בי?
דנקנר: "התשובה היא כן, רואים את זה בכל רמה. אפשר להשוות את זה למה שקרה לפני 20 שנה נניח, כשהתחילה המהפכה של מכוני כושר. תסתכלו בסרטונים ותראו כמה רזים נראים לשחקני ה-NBA מאז. והיו לא מעט מאמנים שהתנגדו בזמנו לאימוני הרמת משקולות, שהיום הם חלק אינטגלי מהספורט. המהפכה הבאה תהיה בתחום של אימון המוח. כל השחקנים הגיעו לרמה פיזיולוגית גבוהה מאד אבל באימון המוח יש הרבה מה לשפר".
איך מייבאים את רוח המחקר והידע לתוך הספורט הישראלי?
שלו: "יש נקודת מפגש מעניינת. פיזימקס משרתת את המועדונים המובילים ואנחנו עובדים צמוד עם מכון וינגייט וגם בתהליכים עם צה"ל. יש כאן הזדמנות כי כל טכנולוגיה הופכת להיות זמינה וזולה ובהישג ידם של מועדונים עשירים פחות אפשר לגדל כאן דור חדש של ספורטאים שעומד בסטנדרט העולמי".
שחר: "צריך להתחיל עם הדור הבא. המהפכה של טכנולוגיות הספורט שהופכת אותן זמינות מאפשרת לרתום את הטכנולוגיה לעודד ילדים לעסוק בספורט ולשפר את הרמה בכל העולם היום נאבקים להוציא את הילד מהמסך כדי לעסוק בספורט. ברגע שרותמים את הטכנולוגיה והוא יכול למשל להתסכל אח"כ בבית על הביצועים שלו קל הרבה יותר".
מולדבסקי: "בישראל יש טכנולוגיית ספורט טובה שנובעת לא מעצם העובדה שאנחנו ספורטאים טובים אלא מזה שיש כאן את הידע הרלוונטי. נותר מצב משונה, יש יזמים טובים ונוצרים מיזמים. בשלב הראשון הם חייבים לעשות פיילוט אז הם הולכים למועדונים המקומיים אבל מהר מאוד הם עוברי לחו"ל כי שם יש את הכסף. המועדונים הישראלים עדיין מוגבלים מאוד מבחינת הכסף שלהם ומשמשים רק כנסיין ראשון. המוצר יחזור לכאן רק כשהוא יהפוך למוצר צריכה"
יכול להיות שיש כאן גם יותר שמרנות?
מולדבסקי: "היום חצי מהבעלים של קבוצות ה-NBA למשל הגיעו מהייטק ועשו את הונם כיזמים. הם יותר טובים בלחפש ולזהות טכנולוגיות. בישראל זה כן קורה בתחום של מניעת פציעות כי שם מבינים את הערך, פחות בתחום של אוהדים כי יש פחות אוהדים, מספרית".
לוין: "מנקודת המבט של אינטל כשאתה מציג אפשרות לעבוד מול לה ליגה או מול ההתאחדות בארץ, אז זה no brainer. הטכנולוגיה חוזרת לפה אחרי שהיא הופכת לקומודטי באירופה".
האם הספורט הישראלי לא רוצה להיות שפני הניסוי של הטכנולוגיות הללו?
לוין: "הם רוצים מאוד, אבל היום כולם הבינו שתחרות היא זרז להצלחה אז המועדוים בארץ מתחרים מול גופים ענקיים".
לאן הולך התחום זה?
שלו: "אין ספק שזה הולך לניתוח אנליטי של הרבה מאוד נתונים שאנחנו אפילו לא יודעים לשאול את השאלות הנכונות והם יציפו וישפרו את היכולות".
שחר: "מה שהיום מתחיל בתור משהו שהוא nice to have יהפוך להיות הסנטדרט. כמו שלפני עשור היית שואל אותי למה צריך מצלמה בטלפון".
מולדובסקי: "לא דיברנו על אי-ספורט - תחום שגדל המון ומערב כבר היום מיליוני אנשים בעולם. כאן לישראל אין את התירוץ שאין קבוצות כי התחום כולו דיגיטלי והוא הולך כנראה להיכנס לאולימפיאדה הבאה. מאמין שכאן נתפוס נתח גדול מאוד".
לוין: "כשאני נכנס לפגישות נמצאים מימיני ומשמאלי אמזון ופייסבוק. טנסנט בסין זכתה בזכויות השידור לפריימר ליג. אני מאמין שכבר בשנים הקרבות נראה VR והולוגרמות בשידורי הספורט".