The Big e
משה רוזנבלום: "גברים קונים חולצות ברשת - אבל אשה לעולם לא תקנה בגד באינטרנט"
מנכ"ל קניוני עופר בוועידת e-Commerce של כלכליסט: "אין ספק שהמסחר המקוון משנה את דפוסי הקנייה. אבל נשים ככל שתתבגרנה ומבנה הגוף ישתנה, לא יכולות לקנות בגדים באינטרנט". מנכ"ל גרופון, תומי שיינפלד: "אחת הסיבות שהקניונים הוירטואלים בארץ עוד מצליחים זה שהצד הלוגיסטי לא מספיק מפותח"
שוק הקמעונאות האמריקאי עובר טלטלה. עשרות קניונים נסגרים ומאות חנויות קמעונאות נעלמות. בישראל, יש מי שטומן ראשו באדמה ומסרב להאמין שקניונים יסגרו.
"אתם רואים רק חצי מהתמונה", טען משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר בוועידת e-Commerce של "כלכליסט".
"בארה"ב יש תנופת בנייה של קניונים וזה שינוי אורבני שקורה. אם תשאלו את בעלי רשת הקניונים ווסטפילד הוא יספר לכם איך הוא קונה עכשיו קניונים בזול. עולם הקניונים ישתנה ויתחזק. החזק יהיה יותר חזק. לפני 20 שנה אמרנו שלא יהיו בתי קולנוע ונראה סרטים בבית והיום תראו איפה בתי הקולנוע נמצאים בעולם ובישראל. אין ספק שה-e-Commerce משנה את דפוסי הקנייה. אבל נשים ככל שתתבגרנה ומבנה הגוף ישתנה, לא יכולות לקנות בגדים באינטרנט. גברים לובשים אותה חולצה וקונים אותה באינטרנט אבל אשה לא תקנה לעולם בגד באינטרנט", אמר רוזנבלום.
בעוד עזריאלי וביג, המתחרות של מליסרון, פותחות קניונים וירטואלים, בקבוצת עופר חוזרים וטוענים שלא ייפתחו קניון מקוון. "עזריאלי וביג עושים עבודה טובה ואני לא יכול להתחרות בסוחרים שלי", אמר רוזנבלום. "אני לא אתחרה בהראל ויזל, בגבי רוטר או בזארה. התפקיד שלי הוא להגביר מכירות שלהם בקניונים שלי ואני עושה את זה בכל האפליקציות הדיגיטליות. הנדל"ן בישראל תמיד יעלה ואם טעיתי, ואני די בטוח שאני לא טועה לפחות לגבי ה-10 או ה-15 השנים הקרובות, להכנס לעולם הזה יעלה הרבה פחות ויותר זול".
דניאל כהן, שותף בכרמל ונצ'רס, לא הסכים עם הקביעה של רוזנבלום שהקניונים ממשיכים להתחזק בגלל שהצרכנים רוצים להמשיך ולקנות בחנויות. לדבריו, "אחד הדברים המצערים ב-e-Commerce בישראל הוא שכרגע החויה של הצרכן הישראלי בקנייה באינטרנט היא חוויה לא טובה. וזו הסיבה שהקניונים עדיין חזקים ולא העובדה שהצרכנים רוצים לקנות בחנויות כמו שמשה אמר. בארה"ב נשים קונות באינטרנט בכמויות גדולות מאד. הרבה מאד מוצרים אנשים מעדיפים לקנות ולקבל אותם הביתה. חווית הקנייה בבית היא הרבה יותר טובה. אם ישראל היתה מאפשרת על ידי הקלות רגולטוריות ושילוח חבילות הביתה, הביקור בחנויות בישראל היה משהו אחר לגמרי והיה נחלש".
אחד הקניונים הוירטואלים הוותיקים בישראל הוא מרמלדה מרקט. כעת, לקניון הותיק צפויה תחרות לא פשוטה מצד הקניונים המקוונים של קבוצת עזריאלי, קבוצת פוקס וחברת הנדל"ן ביג. "תחום ה-e-Commerce עף לשמיים", טוען עופר שני מנכ"ל מרמלדה מרקט. "ליזמים יש נטיה להתאהב במוצרים שלהם ולעסוק בהם, וזו טעות גדולה. צריך להתאהב בלקוחות ולראות מה עובר עליהם ולהתאים עצמך אליהם. דור המילניום מתגבר ומתחזק. הם יודעים מה הם עושים. אין להם קניה אימפולסיבית. הם לא מתביישים לבוא לחנות, למדוד בגד וללכת לקנות אותו באיביי. הדאטה משחק תפקיד חשוב. הרכישות בעתיד יהיו אגנוסטיות לאיפה שהן מתרחשות. בעתיד אני אתרכז בדור המילניום ואתן להם כלים להתמודד".
רוזנבלום הגיב לדבריו של שני ואמר כי גם בקניוני עופר מתאימים עצמם לטכנולוגיות המתקדמות. "היום כשלקוח נכנס לקניון רמת אביב וחונה בפנגו אני יודע לזהות לאיזה חנויות הוא נכנס ואיזה מבצע להציע לו. אין ספק שטכנולוגית הטלפונים עוזרת לקדם מסחר. אנחנו יותר ממוקדים בלקוח, צריכים לפנק יותר את הלקוח. לא נראה לי שאנשים יעשו את כל הקניות שלהם באינטרנט. קניון הוא מקום של מפגש של נשים וילדים ורק אחר כך מכירת אופנה. לא נראה לי שנשאיר אתכם בבית לראות עצמכם במראה".
תומי שיינפלד, מנכ"ל גרופון אמר שהקניות בחו"ל מתחזקות בגלל המחירים התחרותיים. "אני מסכים שאחת מהסיבות שהקניונים בארץ עוד מצליחים זה שהצד הלוגיסטי לא מספיק מפותח. המחירים בישראל לא יכולים להתחרות עם מה שקורה באתרים בחו"ל והיום נקסט ואסוס מציעות מחירים זולים וזה לא מפתיע שיש קניות מאתרים בחו"ל. אבל אנחנו בעיצומו של ניסוי ענק שנעשה על ידי עזריאלי וביג. המטרה להביא טראפיק לקניונים ולקנות און ליין".
שיינפלד אמר שהטעות של הגופים בארץ שכל אחד מהם מקים קניון וירטואלי משלו והם לא משתפים פעולה אחד עם השני. "אנחנו חושבים שכדי לפתור את בעיית הלוגיסטיקה ולהגיע ליעד שכל דבר שאתה קונה יגיע תוך שלושה ימים בחינם, זה מצריך ווליום. יש לוגיסטיקה טובה בישראל רק שהיא מאד מאד יקרה. בישראל כל אחד פותח את הגן עדן שלו, עזריאלי, פוקס.. וככה העלויות ישארו גבוהות. אנחנו יכולים ביחד לפתוח חברה לוגיסטית שמשלחת מאה אלף חבילות ביום ולא רק אלף חבילות. רק כך נוכל להגיע ליתרונות איכותיים ולהתחרות מול חו"ל".
"המסחר באופליין ישרוד תמיד כי אנחנו רוצים לצאת מהבתים. אולי את מוצרי הסופרמרקט נזמין מהאינטרנט ויתר המוצרים ירכשו בקניון", סיכם רוזנבלום. "בעתיד אני אקח את הבלוגר הכיתתי לחנות שלי בקניון והוא יציג את החולצה בבלוג שלו ותראו איך כל הכיתה באה להתלבש. הקניון לא יראה אותו דבר כמו היום. יהיו בו יותר חניה, יותר הסעדה, יותר בתי קולנוע, אין ספק שהוא יעבור שינוי ורואים את השינוי הזה כבר היום בארה"ב. והתפקיד שלי לשמור על הקניונים ולהביא אותם למקום מבטחים".