סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נדב שובל על רקע לוגו OpenWeb
נדב שובל על רקע לוגו OpenWeb (צילום: OpenWeb)

ניתוח
ילד הפלא של OpenWeb לומד בדרך הקשה: היזם אולי כוכב, אבל המשקיעים שולטים

פרשת ההדחה של מייסד ומנכ"ל אופן ווב נדב שובל, שמתגלגלת כעת במסדרונות בתי המשפט, חושפת את מאזן הכוחות האמיתי היום ביוניקורנים. בעולם הצפוף של אינטרסים צולבים בקרב משקיעים ודירקטורים, גם מייסדים מוכשרים חייבים לפתח יכולות פוליטיות ועסקיות

קשה לדעת מי מהצדדים צודק בדרמה שמתחוללת בחודש האחרון בחד הקרן הישראלי אופן ווב (OpenWeb). בתחילת ספטמבר התקיימה בחברה שמפתחת מערכות להגברת נוכחות ברשתות חברתיות ישיבת דירקטוריון טלפונית שלא מן המניין, שבה הוחלט על הדחתו של נדב שובל, מייסד ומנכ"ל החברה מאז הקמתה. מאז פרץ ויכוח סוער בינו לבין החברה על חוקיות ההדחה, חלקו כבר זלג לרשתות החברתיות ונחשף במלוא פרטיו בתביעה שהגיש שובל נגד החברה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. הוויכוח, שיוכרע בסופו של דבר בין עורכי הדין, חושף את מאחורי הקלעים של תעשיית היוניקורנים שנוצצת רק לכאורה.
על פני 200 עמודים כולל נספחים נפרסת מערכת היחסים בין שובל, שהקים את אופן ווב ב־2012 ונחשב לעוד אחד מילדי הפלא של ההייטק הישראלי, עם השועלים הוותיקים והחזקים של תעשיית הון הסיכון ובראשם ג'ף הורינג, שהקים ומנהל את קרן אינסייט. אינסייט, שמנהלת עשרות מיליארדי דולרים, היא הסנדקית המרכזית של תעשיית חדי הקרן הישראלית והיא הייתה הראשונה שיצרה כאן חברות הייטק פרטיות בשווי של מיליארד דולר. גם היום היא מושקעת ברוב החברות האלה וכמו במקרה של אופן ווב, הורינג משמש כדירקטור דומיננטי בחברה.


המשקיעים מחפשים מימוש

הרומן התחיל בתקופת הגאות, אך נראה שבשנה האחרונה הורינג ומשקיעים נוספים חשבו על מימוש אחזקתם בעתיד הנראה לעין ואילו שובל המשיך לחלום על הנפקה בעתיד הרחוק יותר. ברמה הארגונית המלה האחרונה נאמרה על ידי הורינג, שעם יתר חברי הדירקטוריון חתום על המכתב הבא לשובל: "העסקתך בחברה מופסקת באופן מיידי עם קיום 'עילה' כפי שמפורט בחוזה שלך, שכוללת אי ציות והתנהלות לא תקינה. אתה מתבקש לא לשוב למשרדי החברה החל מהיום. החברה תשלח אלייך הביתה את כל החפצים האישיים שנותרו במשרד". המכתב הזה נשלח ב־11 בספטמבר וביום ב' האחרון, לאחר ניסיונות הידברות, כפי שמתאר זאת עורך דינו של שובל נתי חיים ממשרד אגמון עם טולצ'ינסקי, הוא הגיש בקשה לצו מניעה במעמד צד אחד. המטרה היא לעצור את הפיטורין עם עילה, ובניסיון לעצור ישיבת דירקטוריון נוספת שנקבעה להיום. משרד עורכי הדין הרצוג, שמייצג את אופן ווב, דוחה את כל הטענות וסבור כי כל ההחלטות התקבלו כדין. השופט שלח את הצדדים לבית הדין לעבודה ודחה את הבקשה להוציא צו מניעה.
לפי הדירקטוריון "העילה" נוצרה לאחר ששובל לא קיבל את עצם החלפתו ושלח מייל לכלל עובדי החברה כי למרות שהודיעו להם על מינוי מנכ"ל זמני, בפועל הוא זה שעדיין מנהל את החברה. המייל נשלח בתחילת ספטמבר, אחרי שהתקיימה ישיבת בורד טלפונית אליה לא הוזמנו שובל וגם חיים ששון, דירקטור וסמנכ"ל כספים של אופן ווב, ובה הוחלט "לקבל את התפטרותו של שובל".
שובל טוען כי הוא כלל לא התפטר, אלא רק שלח מכתב לפני כן לבורד ובו הביע חוסר הסכמה להחלטה קודמת, שמכפיפה אותו ליו"ר דירקטוריון פעיל במקום כפיפות כללי לדירקטוריון. נראה כי הורינג ודירקטורים נוספים, ובהם מרגרט וו מקרן ג'ורג'יאן, החליטו לנצל את המצב ולשלוח את שובל הביתה.

ההקמה – סיפור סינדרלה

ההתחלה היתה מדהימה, שובל, משוחרר טרי מיחידת מגלן, מקים סטארט־אפ עם ישי גרין ורועי גולדנברג, ששניהם כבר לא בחברה. שובל הוא סיפור סינדרלה. כילד שסבל מדיסלקציה ולא קיבל תעודת בגרות, התגייס לשירות קרבי ביחידת מובחרת ומיד אחרי השחרור הקים את אופן ווב. החוזה הראשון שלו כמנכ"ל חושף כי קיבל שכר של 8,000 שקל בלבד עם הבטחה להעלאה ל־20 אלף שקל אם הסטארט־אפ יצליח לגייס יותר מחצי מיליון דולר. מאז הצליחה אופן ווב בהובלתו של שובל לגייס כמעט 400 מיליון דולר והסכם העסקתו שופר. בפעם האחרונה לשכר שנתי של 350 אלף דולר עם בונוס לפי שיקול דעת הדירקטוריון. כעבור שנה יצאה החברה לגיוס נוסף, הפעם לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, וגייסה 170 מיליון דולר נוספים בהובלת קרן ג'ורג'יאן, שהובילה את הדחתו יחד עם אינסייט.
אלא שבלהט הגיוסים, שובל לא שם לב או לא נתן מספיק את הדעת על כך שהנתח שלו בחברה שהקים מתכווץ. לפי כתב התביעה הוא מחזיק היום ב־7% מהחברה, אלא שהרוב המכריע של האחזקה הוא באופציות, ובמניות נותר לו פחות מ־1%. לפי מקורבים לשובל, הוא ויתר על המניות בסבבי הגיוס בתמורה לכך שנותרו לו ארבעה דירקטורים מתוך הרכב של תשעה או שמונה, וזאת כדי לשמר את אחיזתו באופן ווב. שובל ניצל את הרוב שלו והוביל לפיטורי טים הארווי מתפקיד היו"ר ביוני האחרון, מה שכנראה עיצבן את הורינג, שכעת מינה את הארווי למנכ"ל הזמני של החברה. במקומו של הארווי מונה ליו"ר עומר ציגלר, שכעת פועל עם הורינג ותמך בפיטורי שובל. בעוד ישיבה סוערת ב־30 בספטמבר, פוטרו עומר ציגלר וסקוט גאלוואי, וכעת שובל מינה לכאורה שני דירקטורים במקומם, אלא שאופן ווב לא מקבלת את זה, לפי סדר היום שנקבע לישיבה האמורה להתקיים היום.

לשובל יש בעיה פיננסית

אירועי החודש האחרון המחישו לשובל גם כי מצבו הפיננסי פחות טוב ממה שחשב וגם אין לו את השליטה בבורד אחרי שהורינג ודירקטורים נוספים הפעילו את מלוא משקלם. עצם העובדה שבמכתב הפיטורין של שובל מופיעה המלה "עילה" (cause) אינה מקרית ופוגעת בו גם כלכלית. קודם כל הוא לא זכאי לחצי מהשכר השנתי, אך חשוב מכך הוא חייב לקנות את האופציות שלו בתוך 90 יום. בהתחשב בשווי הגבוה יחסית של אופן ווב ובעובדה שמדובר בכ־6% מהחברה, על שובל לשלם מיליוני דולרים. הוא אמנם קיבל עבור 2023 בונוס נאה של 157 אלף דולר, שאושר על ידי הבורד, אך זה כמובן לא יספיק למימון שימור האחזקה שלו בחברה.
כיצד הגיעה מערכת היחסים הנהדרת בין שובל להורינג לפסים כאלה? מכתב התביעה נראה כי לשובל (34) בכל זאת היה חסר ניסיון חיים וגם ניסיון עסקי ברמה שיכולה להיראות ילדותית. לכתב התביעה מצורפות תכתובות מייל בין שובל לחברי הדירקטוריון ובראשם הורינג והארווי, כדוגמה לשבחים שקצר. אלא שהמיילים מראים כי מדובר בסך הכל ב"אמריקאית מדוברת", כגון Fantastic, well done chaps או Really well done. יתרה מכך, באותם המיילים מפורטים שמות של עובדי אופן ווב שהביאו את העסקאות, ולא שובל עצמו.
רמז עבה יותר ולמעשה הכדור שהתחיל לגלגל את האירוע הוא רצון החברה למנות יו"ר פעיל לאופן ווב. התכתבות מיולי האחרון בין שובל לגאלוואי חושפת, כי אחד המועמדים שנשקל היה נועם ברדין, לשעבר מנכ"ל ווייז, שעבד בתפקידים בכירים בגוגל. שובל מסביר לגאלווי, כי לדעתו לברדין אין מספיק ניסיון בהנפקות וכי התדמית שלו אינה טובה מספיק. גאלוואי עונה, כי יקרא בעניין את חוות דעתו על ברדין אבל באותה נשימה מציין כי ההחלטה תתקבל ללא מעורבות ההנהלה. רמז ששובל היה צריך להבין כבר ביולי, אז נערכה התכתבות.
שובל הופתע ונראה שאף נעלב, אבל זה לא באמת מפתיע שגאלוואי מיישר קו עם הורינג, משקיע ותיק שבוודאי יפגוש בו שוב בדירקטוריונים בארה"ב. מה שיותר מפתיע היא התנהלותו של אבישי אברהמי, מנכ"ל WIX ומי שמונה כדירקטור מומחה, ואשר נתן תצהיר שמצורף לתביעה. מהתצהיר של אברהמי עולה כי קיבל הזמנה בהולה להשתתף בשיחת טלפון בין חלק מחברי הדירקטוריון ב־6 בספטמבר, אך לא יכול היה להצטרף לשיחה. אברהמי ידע כי שובל לא זומן לשיחה, כי נאמר שהוא בניגוד עניינים. לאברהמי נמסר כי בשיחה הוחלט לקבל את התפטרותו של שובל בעקבות המכתב ששיגר על שינוי בסמכויות שלו יום לפני כן.
"אני מניח שאם הייתי נוכח בשיחה כנראה שהייתי מנסה להרגיע את הרוחות ולחשוב על העניין בקור רוח ובשיקול דעת", אומר אברהמי. עם זאת, בישיבת בורד נוספת שהתקיימה ובה הוא היה נוכח, הוחלט שגם אם שובל לא התפטר – הוא מפוטר. "שאלתי את עורך הדין אם ניתן לקבל מבחינה חוקית את ההחלטה ועורך הדין השיב שכן. לאחר הבורד התבקשתי לחתום בדחיפות על ההחלטה להוציא את מכתב הפיטורין לשובל ב־11 בספטמבר. למרות שחתמתי, לא התעמקתי במכתב בשל הדחיפות הנטענת ובדיעבד הסתבר, לי כי חתמתי על ההחלטה לפי נדב מפוטר עם עילה. יודגש כי אם הייתי שם לב לעניין העילה הייתי מתנגד. ההחלטה לפטר עם עילה היא בניגוד בניגוד לעמדתי אז והיום".
מן התצהיר לפחות, נראה כי או שאברהמי לא התעמק יתר על המידה בחברה או שגם הוא סבור ששובל צריך לפנות את כסא המנכ"ל, אך לא רוצה להגיד זאת במפורש. גם יתר המשקיעים, אותם השמות שחתומים על המיילים המהללים לכאורה, ממלאים את פיהם מים ובהם אבי אייל מקרן ENTREE קפיטל. נראה כי שובל עומד לגלות כי גם אם המשקיעים מעריכים אותו, אף אחד לא ירצה להסתבך עם הורינג שמחזיק בעוד עשרות חברות.
עם התפוצצות הפרשה, שובל טען כי לקוחות ועובדים לא מעטים יעזבו את החברה אם הוא לא יישאר בתפקיד המנכ"ל, אבל במכתבי הלקוחות שצורפו לתביעה אין איומים מפורשים במיוחד. לפי שובל עצמו, אופן ווב נמצאת היום על פסי צמיחה עם לקוחות כמו CNN, וול סטריט ג'ורנל ו־FOX, היא מעסיקה 370 עובדים. במלים אחרות – נמצאת במצב שבו, לפי תפיסה של משקיעים רבים, למייסד כמנהל יש כבר פחות משמעות, בוודאי למשקיעים דומיננטיים כמו הורינג. סביר להניח כי גם שובל כבר מבין כי לאור מערכת היחסים העכורה שנוצרה הוא לא יוכל לשוב לתפקיד פעיל באופן ווב, אלא אולי רק למזער את הנזק הכלכלי ולשנות את תנאי הדחתו.
שובל לומד בדרך הקשה שהמייסד הוא אולי כוכב, אבל השליטה נמצאת בידי המשקיעים. סביר להניח ששובל הוא גם לא היחיד מבין היזמים שמרגישים את נחת זרועם של המשקיעים מסוגה של אינסייט, שהופכים להרבה יותר מעורבים בתקופות פחות טובות. הוא רק לא הבין איפה עובר הגבול בין האגו שלו לכסף של בעלי המניות.