בעקבות המהלך של אפל: עסקי הפרסום של גוגל ופייסבוק מקרטעים
בעקבות המהלך של אפל: עסקי הפרסום של גוגל ופייסבוק מקרטעים
החלטתה של אפל מ-2021 לאסור על מפרסמים לעקוב אחר משתמשיה באפליקציות חיצוניות באמצעות קוקיז לצרכי פרסום ממוקד באה כעת לידי ביטוי מוחשי בירידה בהיקף הפרסום בגוגל ובפייסבוק, המסתמכות על מודל זה, ובעלייה בפרסום באפל. הטקטיקה של טים קוק עובדת
דואופול הפרסומות המקוונות של גוגל ופייסבוק ככל הנראה מתפרק. לפי מחקר שפורסם ב-Appsumer, אפל צוברת תנופה בתעשיית הפרסום המקוון, בעוד שגוגל ופייסבוק מאבדות תנופה. המחקר, המבוסס על ניתוח של תקציבי הפרסום המקוונים של יותר מ-100 חברות של מוצרי צריכה, מצא כי עסקי הפרסום של אפל הרוויחו מעדכון הפרטיות המקיף שנערך למערכת ההפעלה iOS ב-2021, שהקשה על חברות כמו פייסבוק לנטר את פעילות המשתמשים ברחבי האינטרנט.
עסקי הפרסום של אפל מאפשרים לאנשים לפרסם בחנות האפליקציות של החברה. שיעור האימוץ של המפרסמים ברבעון השני עלה בקרוב ל-4 נקודות האחוז לעומת שנה קודם לכן, ל-94.8%, בעוד ששיעור האימוץ בפייסבוק ירד ב-3 נקודות האחוז ל-82.8%, כך לפי תוצאות המחקר. שיעור האימוץ בגוגל ירד ב-2 נקודות האחוז ל-94.8%. לפי Appsumer שבבעלות חברת InMobi, אפל "הצטרפה לדואופול של פייסבוק וגוגל בראש הטבלה של אימוץ המפרסמים".
שמואל לאיס (Shumel Lais), מנכ"ל Appsumer, ייחס את השיפור במעמדה של אפל לעלייה במספר מפתחי האפליקציות שמוכנים לשלם סכומים גבוהים להגדלת ההורדות. בו בזמן, עדכון שקיפות ניטור האפליקציות של אפל (ATT) הגביל את כמות המידע שאפליקציות המבוססות על פרסומות כמו פייסבוק יכולות להשתמש בה כדי לסייע למותגים בקידום הקמפיינים המקוונים שלהם.
"אחד הפרטים המעניינים הוא שהגבלות המדידה של ATT על הרשת כולה לא פועלות באותן דרכים עבור אפל", אמר לאיס לאתר CNBC. "אפשר לומר שלאפל יש יותר נראות או יתרון בערוצים האחרים ב-iOS".
העלייה של אפל בפרסום המקוון למפתחים מהדהד את עמדתה של אמזון במסחר המקוון, שכן הקמעונאים מוציאים יותר כסף לקידום המוצרים שלהם באתר שעליו הם מתבססים להשגת לקוחות. במונחים של נתח ארנק - כלומר, שיעור ההוצאות של מפתחים על פרסום מקוון מכלל ההוצאות - גוגל נותרה בפסגה עם 34%, פייסבוק שנייה עם 28% ואחריה אפל עם 15%. אמזון לא נכללה ברשימה הזו מכיוון שזו אינה פלטפורמה למפתחים.
בקצה התחתון של הסקאלה עקפה טיקטוק את סנאפ, שנפגעה גם היא מה-ATT. נתח השוק של טיקטוק עומד על 3% ושל סנאפ על 2%, כך לפי הנתונים שאספו ב- Appsumer.
על אף שעקפה את סנאפ, שיעור האימוץ של טיקטוק דווקא ירד ברבעון השני בקרוב ל-7 נקודות האחוז. לדבריו של לאיס, מפתחי האפליקציות עדיין מנסים להבין אילו פרסומות עובדות בצורה טובה בפלטפורמה לסרטונים קצרים. "המותגים כנראה עדיין מתאימים עצמם כדי לגרום לטיקטוק לעבוד לכל הרוחב", אמר לאיס.
עם זאת, לא כל הנתונים של פייסבוק היו עגומים. נתח הארנק עלה ב-4 נקודות ל-28% ברבעון הרביעי - עלייה המצביעה על כך שהחברה חווה "סימנים מסויימים של התאוששות", לדברי לאיס. ביולי האחרון דיווחה מטא, החברה האם של פייסבוק, על ירידה בהכנסות בשיעור גבוה מהתחזיות ברבעון השני. "לפייסבוק עדיין יש נכסים מאוד ייחודיים שאנשים עוד צריכים לגלות, כך שעוד יש שם הזדמנויות", סיכם לאיס.