סגור
גג עמוד techtalk דסק

מהפכת החיפוש המקוון: כשהדרך בה אנחנו מחפשים מידע משתנה לנגד עינינו

אנו חיים בעיצומה של מהפכה שקטה אך עוצמתית. האופן שבו אנו מחפשים מידע משתנה מקצה לקצה, לא רק ברמה הטכנולוגית, אלא גם בהתנהגות האנושית.
המחקר האחרון של מכון גרטנר צופה ירידה של 25% בנפח החיפושים במנועי החיפוש המסורתיים עד 2026. מה שהתחיל ככלי חיפוש פשוט הופך בהדרגה ל”מנוע תשובות,” תהליך שמטיל צל כבד על חוויית החיפוש המסורתית.
כשאנחנו משתמשים בגוגל, אנחנו מקבלים פלט של עשרות ולעיתים מאות תוצאות – חלקן רלוונטיות יותר, חלקן פחות. מה שבטוח הוא שהבחירה היא בידינו, תהליך שדורש סינון, קריאה והסקת מסקנות. לעומת זאת, כלים מבוססי בינה מלאכותית כמו ChatGPT ו-Perplexity שינו את חוקי המשחק: הם מספקים תשובה אחת מסונתזת, מותאמת ומדויקת.
זו אינה רק מהפכה טכנולוגית אלא פילוסופית. האם אנחנו באמת מעדיפים לצרוך מידע מוכן לעיכול או שמא אנחנו מוותרים על החופש לבחור בעצמנו? המעבר הזה מעלה שאלה עמוקה על הדרך שבה אנו מתייחסים לידע, אחריות ושיפוט אישי.
החיפוש של העתיד יהפוך אישי לחלוטין. לכל אחד מאיתנו יוצעו תוצאות שונות על בסיס הקשר אישי, תחומי עניין והתנהגויות קודמות. אך יש לכך מחיר כבד. אובדן “האמת המשותפת” עלול להחריף את ההקצנה החברתית. אם שני אנשים שואלים את אותה השאלה אך מקבלים תשובות שונות לחלוטין, כיצד ניתן לנהל דיון ציבורי מושכל? איך חברות יתקשרו עם קהלים שונים? מעבר להיותן אתגר טכנולוגי - בועות המידע הללו הן איום על הדמוקרטיה ועל השיח הציבורי.
נוצר כאן פרדוקס מרתק, ככל שה-AI הופך חכם ומדויק יותר, כך הערך של מומחיות אנושית דווקא עולה. גוגל ובינג, לדוגמה, משקיעות משאבים כדי להדגיש תוכן שמיוצר על-ידי מומחים אמיתיים, מתוך ההבנה שאמון לא נבנה רק באמצעות אלגוריתם. מושג הE-E-A-T (Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness) הפך לעקרון מנחה בעולמות ה-SEO והשיווק.. תוכן אותנטי, מבוסס ניסיון ואמון, הפך ממקור ליתרון תחרותי למחויב המציאות.
1 צפייה בגלריה
אופיר בלוך סמנכ״ל שיווק תאגידי חברת WalkMe
אופיר בלוך סמנכ״ל שיווק תאגידי חברת WalkMe
אופיר בלוך
(צילום: WalkMe)
יש לשינוי הזה השלכות עסקיות מרחיקות לכת: 57% מהחיפושים במובייל הם כבר “zero-click,” כלומר, משתמשים מקבלים את התשובה מבלי להיכנס לאתרים. כיצד אתרים יסתגלו למודל שבו התנועה לאתר הולכת ונעלמת? בנוסף, 40% מדור ה-Z מעדיפים להשתמש בפלטפורמות חברתיות כמו TikTok לחיפוש מידע, במקום מנועי חיפוש מסורתיים. התנהגות זו משקפת מגמה ברורה, בה המשתמשים מצפים לתשובות מותאמות אישית, מיידיות ונגישו ולכן לא מפתיע ש- 52% מספקי הטכנולוגיה כבר מתאימים את תקציבי השיווק הדיגיטלי שלהם כדי להתמודדות עם מציאות חדשה זו.
מציאות של פרסונליזציה מוחלטת המציבה בפני המפרסמים אתגר חסר תקדים: איך לתקשר עם קהלים שונים שכל אחד מהם מקבל תשובה אחרת? מעבר לכך, ההסתמכות על בינה מלאכותית משנה את הדרך שבה מותגים בונים אמינות. מותגים יצטרכו להתמקד ביצירת תוכן משמעותי ואותנטי, ולהתמודד עם שאלות של אמינות בעולם שבו קל מאוד לייצר תשובות שנשמעות “נכונות” אך אינן מבוססות.
השינוי שאנחנו חווים היום נמתח מעבר למחוזות הטכנולוגיים וזולג אל תוך המרקם החברתי והתרבותי שלנו. ככל שהטכנולוגיה משתפרת, עלינו לשאול את עצמנו שאלות עקרוניות כגון, כיצד אנו מבטיחים שידע אישי אינו בא על חשבון האמת המשותפת? איך נשמור על המומחיות האנושית בעידן של תשובות מהירות?
המעבר מעידן החיפוש לעידן התשובה דורש מאיתנו לא רק להסתגל אלא גם להוביל. אם נדע לאזן בין טכנולוגיה, מומחיות אנושית ושיח ציבורי משותף, אולי נוכל להפוך את מה שנראה כיום כאתגר - להזדמנות אמיתית.
אופיר בלוך הוא סמנכ״ל שיווק תאגידי, חברת WalkMe