הסרטון הוויראלי של מחפשת העבודה - ותגובת המעסיק: כך מתבלטים בין מאות הפניות
הסרטון הוויראלי של מחפשת העבודה - ותגובת המעסיק: כך מתבלטים בין מאות הפניות
מסרטוני חיפוש עבודה, דרך שלטים על מרפסות ועד פוסטים להמלצה על חברים ובני משפחה - כאשר התחרות בשוק העבודה על כל משרה גדלה, ומעסיקים נאלצים לעבור על מאות קורות חיים על מנת למצוא את המועמדים המתאימים, ישנם כאלה שמשתמשים בדרכים יצירתיות על מנת להשיג יתרון על פני המתחרים
מרתה פוארטו, מנהלת שיווק מוצר ממדריד, פוטרה לאחרונה מעבודתה והפכה לאחת מאלפי מחפשי עבודה שמתקשים למצוא את מקומם בשוק העבודה התחרותי של ימינו. היא שלחה קורות חיים ולא קיבלה הזמנות לראיונות עד שהחליטה לשנות גישה. היא פרסמה בלינקדאין סרטון באורך של דקה ו-42 שניות בו היא מציגה את כישוריה בשיווק, כשהפעם - היא המוצר אותו היא משווקת.
הסרטון הפך לוויראלי, עם למעלה מ-145 אלף לייקים בלינקדאין ויותר מ-5,000 שיתופים, ומשך את תשומת לבם של מאות מעסיקים. בראיון לבלומברג אמרה פוארטו שהיא מוצפת כעת בבקשות לראיונות מחברות. למעשה, דקות ספורות לאחר פרסום הסרטון היא כבר קיבלה הצעה לראיון על ידי קולגה לשעבר שכעת מועסק בחברה אחרת. היא אף קיבלה הצעות לרילוקיישן וכשסירבה לעזוב את מדריד - הציעו לה לעבוד מרחוק.
אחד המעסיקים שראה את הסרטון של מרתה היא חברת הסטארטאפ הישראלית אפספלייר (AppsFlyer), אשר החליטה לענות בסרטון משלה, שנועד דווקא למשוך מועמדים. הצד השני של שוק העבודה הקשוח עבור מועמדים הוא שעל כל משרה מתחרים מאות ואף אלפי מועמדים, מה שהופך את עבודת הסינון לקשה במיוחד.
בסרטון של אפספלייר גסטון רנדלשטיין, Director of Product Marketing, מספר כי לאחרונה פרסם מספר משרות לצוות שלו. הוא אומר שעבר על מאות קורות חיים ופרופילי לינקדאין עד שנתקל בסרטון של מרתה. בעקבות הסרטון, אותו הוא מחקה בהומור, הוא פונה למרתה ולמעשה למועמדים אחרים ומפרסם את המשרות הפתוחות אצלו בצוות. היוזמה לסרטון היתה של מנהלת מיתוג המעסיק של החברה והביצוע של רנדלשטיין, שמסביר שלא מדובר בגימיק שיווקי בלבד.
"בצוות שלי היו נכון ללפני שבוע שלוש משרות פתוחות ועכשיו יש שתיים. הגבנו לסרטון של מרתה באותה צורה כדי למשוך אלינו תשומת לב. גם המשרה שהתפקיד עליו היא מדברת בסרטון היא בדיוק מה שהצוות שלי עושה", הוא מספר. הסרטון זכה לאלפי לייקים ובעקבותיו הגיעו גם הרבה יותר קורות חיים למשרות הפתוחות.
"אני חושב שזה חשף למועמדים טיפה את התרבות שלנו, גם של החברה וגם של הצוות וגרם לאנשים לבוא הרבה יותר פתוח. אנשים פנו ואמרו 'אני יודע שאני לא מרתה אבל..' זה שבר את הקרח בפניות שקיבלנו, יצר שיח מאוד מאוד מעניין".
לאור המצב בשוק העבודה, מעסיקים מעידים שהם מקבלים הרבה יותר קורות חיים על כל משרה פתוחה, לעתים מדובר במאות ואלפים ועדיין, קשה לעשות את הסינון ולמצוא את המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד. לכן, שיטות מקוריות מעבר לקורות חיים גנריים מסייעות למועמדים להתבלט ומקילות גם על המגייסים. "זה נכון שכמות קורות החיים שקיבלנו עלתה בעקבות הסרטון אבל גם האיכות. אנחנו מחפשים אנשים מאוד מאוד ספציפיים וההתאמה התרבותית מאוד חשובה לי באופן אישי. אני חושב שדווקא ההומור וחוסר לקיחת עצמנו ברצינות יתר על המידה זה בדיוק קולע למה שאני מחפש - אנשים צנועים, פתוחים. זה בדיוק מה שהסרטון יצר. הגיעו קורות חיים של אנשים מאוד מעניינים. אפילו אנשים שפניתי אליהם בעבר בעצמי ולא קיבלתי תשובה פתאום כמה ימים אחרי פרסום הסרטון השיבו לי", אומר רנדלשטיין.
בחברת אפספלייר, חלק מתהליך הגיוס עבור מועמדים שעובדים מול לקוחות הוא הכנת סרטון בו הם מתבקשים לתאר את עצמם במשך שתי דקות לפי סט של שאלות. למשל בפרודקט מרקטינג הם מתבקשים לספר למה הם מתעניינים דווקא בתחום הזה בנוסף לשאלות נוספות. "המטרה היא לחוות אנשים מעבר לקורות החיים. אני באופן אישי כבר קצת אלרגי לקורות חיים. אני בקושי קורא אותם, הולך ישר ללינקדאין כי יש איזושהי סטנדרטיזציה של איך לקרוא את הדברים ואפשר לפספס. בסוף זאת מילה כתובה ומה שאנשים כותבים על עצמם, זה שהייתה חברה שנתנתה להם טייטל מסויים זה לא אומר כלום. בווידאו אפשר לחוות איך אנשים מתקשרים בטח ובטח כשמדובר בתפקיד מרקטינג. אני צריך לראות אדם שיודע להחזיק במה, לדבר מול קהל, להעביר מסר בצורה טובה אז אני חושב שסרטון יכול לעזור למועמד טוב שמתאים להתבלט מעל כולם. מדי פעם אני מקבל סרטון שהוא לא תמצות של קורות החיים, סרטון ספונטני של האדם הולך ברחוב, או בבית וזה מאפשר לי לראות מי עומד מולי, אם זה אדם ששווה לי להיפגש איתו. לצערי גם חלק גדול מהסרטונים שאנשים מצלמים את עצמם בתהליך הראיון הם מאוד יבשים ולכן זה גם כלי מסוכן עבור מועמד שלא יודע להשתמש בו.
למשל, לפני שנתיים הייתה אצלנו מועמדת שבמקום להצטלם רגיל מול המצלמה הלכה והפיקה סרטון של שתי דקות והעלתה אותו ערוך. זה היה מדהים וניבא איזה סוג של אשת מקצוע היא כי כשהיא באה לפה היא הייתה מאוד יצירתית, מאוד ראש גדול, לא נצמדה אל המסגרות", הוא אומר.
בחברת אטרה (Atera) קיבלו לפני כמה חודשים מועמד לעבודה לאחר ששלח להם סרטון בו הוא הסביר מדוע כדאי להם להעסיק דווקא אותו ומה הערך המוסף שהוא מביא לתפקיד. "הסרטון בהחלט עזר למועמד להתבלט ועזר לצוות המגייס לא לפספס אותו ולהתרשם ממנו", אומרת שיר פורטל, מנהלת תחום הגיוס בחברה.
התפקיד אליו הגיש המועמד את הסרטון היה customer success, ועל כן לתפקיד הספציפי הזה, הסרטון נתן לו ייתרון משמעותי. "זה תפקיד שיש בו הרבה אינטראקציה פרונטלית מול לקוחות גלובליים, תפקיד שחשוב שתהיה בו יכולת "לעבור מסך" ולתקשר בצורה אפקטיבית עם לקוחות. לכן הסרטון בהחלט נתן למועמד יתרון יחסי, יצר חיבור אישי וגם שיקף את הרלוונטיות שלו לתפקיד", היא אומרת.
עם זאת, שליחת סרטון היא לא תמיד האסטרטגיה הנכונה להתבלט במועמדות לתפקיד למשל אם הוא נראה לא מתאים לתפקיד שאליו הוא מתמיין או שהסרטון לא מספיק איכותי, זה עלול לגרום יותר נזק מתועלת.
"באופן כללי אם הסרטון ערוך טוב ומוגש בצורה איכותית עם קריצה או שמעורר חיוך, זה נהדר ונותן הרבה ערך מוסף", אומרת פורטל.
סרטונים הם לא הדרך היחידה בה מועמדים משתמשים על מנת להתבלט. לפני שנה תלתה גל שגב שלט על מרפסת במידטאון תל אביב עליו כתבה באנגלית: "Looking for a head of HR? hire me!" וצירפה קוד QR שמוביל לפרופיל הלינקדאין שלה. המהלך יצר באזז תקשורתי ותוך שבועיים היא חתמה על חוזה כ-Head of People בחברת Kodem.
"התחלתי את הקריירה שלי בעולמות השיווק ורציתי שהכישורים שלי, ומי שאני יבואו לידי ביטי גם בתהליך חיפוש העבודה. היה לי חשוב שיגיעו אלי ולא רק שאני אחפש. השלט הזה, הקמפיין הזה איפשר לי גם להגיע לקהל היעד שלי וגם להביא את מי שאני והחלקים השונים אותם אני מביאה לתפקיד כבר בשלב הזה. כ-HR כשאני מסתכלת על פניות של מועמדים הרבה פעמים אני מנסה להבין מי הם בכלל בכל הדבר הזה. זה מאוד קשה להגיע לשלב שבו הם מציגים את עצמם אז אם יש אפשרות לעשות את זה לפני כן, עדיף. למשל מעצב גרפי שיכול לעצב משהו עוד לפני או אנשי וידאו שיכולים ליצור משהו שיראה מי הם", היא אומרת.
לאחרונה, בעקבות המלחמה והמצב בשוק העבודה, קשה שלא להיתקל בפוסטים של מחפשי עבודה או של כאלה שממליצים על חברים או בני משפחה המחפשים עבודה. מפאת המצב, הפוסטים האלה מתקבלים בהבנה ורצון לעזור. אחד הפוסטים האלה, בו אישה מבקשת לעזור לבעלה ששב ממילואים ואיבד את עבודתו במהלכם, הגיע לשני אגוז, מנהלת משאבי אנוש של חברת Cycode.
"לראות אנשים שעושים מחוות כאלה יוצאות דופן מעורר בי הרבה כבוד ומחמם את הלב. בקהילת הסטארטאפים ובכלל בחברה הישראלית יש הרבה רצון בהדדיות, נתינה ותרומה , ויש אין סוף יוזמות וקבוצות שמנסות לסייע לאחרים בדברים שונים, כולל במציאת עבודה. וכך בדרך כלל כאשר יש יוזמה כזו יצירתית היא מקבלת הרבה תגובות ושיתופים ברשת.
לצערי, לנו ספציפית הוא פחות התאים למשרות שפתוחות כרגע אצלנו. כאשר פנינו אליו וביקשנו קורות חיים, הבנתי שהגיעו אליו הרבה פניות כך שהביקוש גבוה. אז כרגע אצלנו זה לא צלח, אבל שמחתי בשבילו שהפוסט יצר חשיפה רבה וכמובן ששיתפתי אותו", היא מספרת.
ההודעה, שאולי בימים אחרים הייתה יכולה להתקבל כנואשת, או לא מעניינת, התקבלה בימים של מלחמה באמפתיה ורצון לעזור. "יכול להיות שלפני המלחמה הודעות כאלה היו עוברות לידינו, במיוחד אם החיפוש מאוד בררני. אך היום, בזמן מלחמה, ישנו רצון להתגייס ולעזור, במיוחד למילואימניקים, בכל הגזרות, וגיוס היא אחת הדרכים. אני אישית העברתי את הפרופיל שלו פנימית אצלנו בחברה, למרות שמראש זה לא התאים למה שחיפשנו", אומרת אגוז.
באופן כללי פניות ייחודיות ויצירתיות מגדילות את הסיכוי להתקבל למקום המתאים. "בשוק של היום בו חברות מגייסות בצורה אינטנסיבית אך מאוד ממוקדת ומוגדרת, לא יזיק ואף רצוי לחשוב בצורה חדשנית וייחודית מכיוון שזה מייצר חשיפה. ככל שהחשיפה יותר גדולה כך נפתחות יותר דלתות", היא אומרת.