סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
כך מפמפמת מטא תוכן התומך באג'נדה שלה בעיתונות האמריקאית

בשעה שכלפי חוץ היא משדרת הסכמה עם הצורך להדק את הפיקוח על התכנים ברשתות החברתיות, מאחורי הקלעים ענקית הטכנולוגיה מממנת ארגון פוליטי שמפיץ טורי דעה נגד רגולציה. כן, זו בהחלט עוד הוכחה לכך שהיא גדולה וחזקה מדי

כשחברה רוצה למנוע קידום של רגולציה נגדה, יש מגוון טקטיקות שהיא יכולה לנקוט בהן, לגיטימיות יותר ופחות. היא יכולה להגביר את הרגולציה העצמית שלה - למשל, באמצעות הקמת גוף שלטובתו היא מפקיעה וולנטרית חלק מסמכויות קבלת ההחלטות שלה, לשכור לוביסטים שייצגו אותה בבתי מחוקקים ויקדמו את העמדה שלה, לחזק את שיתוף הפעולה עם הרשויות באמצעות יצירת מסלול מיוחד למתן מענה לפניות שלהן, או להגדיל את השקיפות באמצעות פרסום דוחות תקופתיים מפורטים.
מטא (לשעבר פייסבוק) עושה את כל הדברים האלה: היא הקימה את המועצה המפקחת שתשמש כבוררת עליונה בסוגיות הסרת תוכן, מאפשרת לגופים כמו פרקליטות המדינה לפנות אליה בהליך מואץ בבקשות הסרת תכנים, מפרסמת שלל דוחות על פעילותה ומשקיעה עשרות מיליוני דולרים לפחות במאמצי לובינג בכל העולם. לכל המהלכים האלה ונוספים היתה השפעה מוגבלת בלבד על הפעילות הרגולטורית והפרלמנטרית נגד מטא. אז מה עושה חברה שכל האמצעים הגלויים שהיא מפעילה כושלים? עוברת לאמצעים לא גלויים, כמובן, כפי שמעלה תחקיר של הוושינגטון פוסט.
קחו לדוגמה את המקרה של ה-Mississippi Business Journal. בתחילת מרץ, אחרי שבקונגרס החלו לקדם חקיקה שנועדה להגדיל את התחרותיות בעולם הטכנולוגיה, פרסום העיתון המקומי מאמר דעה של קלייטון סטנלי, מנכ"ל ארגון פיתוח כלכלי שפועל בצפון-מזרח מיסיסיפי. "במקום לתקוף את הפלטפורמות הדיגיטליות האלה, אנחנו צריכים לעבוד עם החברות לקידום חדשנות וגישה כדי שהעסקים שלנו יוכלו לשרוד", הוא כתב.
לפי הוושינגטון פוסט, הטיעונים הדהדו מאמרי דעה דומים שהתפרסמו בעיתונים מקומיים באורנג' קאונטי בקליפורניה, בנשואה בניו המפשייר ובערים נוספות בארה"ב. הם גם חזרו בקמפיין פרסומי ארצי בכיכובו של סטנלי. את הקמפיין הזה לא מימנו עסקים מקומיים במיסיסיפי, אלא ארגון פעולה פוליטי בשם American Edge שלו גוף מממן אחד - מטא. הגוף עמד מאחורי פרסום מאמרי דעה במקומונים מימון מחקרים שמחזקים את עמדת מטא ושיתופי פעולה עם איגודי עסקים מקומיים, מכוני מחקר עצמאיים שמרניים וגם בכירים לשעבר במערכת הביטחון.
3 צפייה בגלריה
מרק צוקרברג גולש יום העצמאות 4 ביולי 2021
מרק צוקרברג גולש יום העצמאות 4 ביולי 2021
מארק צוקרברג. גולש למקומות פחות נעימים
(צילום: Instagram)
הפעילות של American Edge משקפת לא פעם מסרים מבית היוצר של מטא, כמו החשש מאובדן המובילות הטכנולוגית האמריקאית לסין - תמה שהמייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג אוהב להעלות בהופעותיו הפומביות - או שפגיעה בכלי איסוף המידע והטרגוט של מטא תפגע בסופו של דבר בעסקים קטנים ובחברות הגנת סייבר.
המסרים מועברים דרך קמפייני פרסום ארציים בטלוויזיה, כתבות בתחנות מקומיות, אתרים שמרניים ורשתות חברתיות מבלי לגלות שמאחורי הפעילות עומדת מטא עצמה. "פייסבוק לא יכולה להיות השליח", אמר לוושינגטון פוסט מקור שמכיר את הפעילות. "אם אנחנו נצא ונאמר את זה, אנשים לא יאמינו לזה כל כך. אז השאלה היא איך יוצרים מתווך".
השימוש ב-American Edge מאפשר למטא ליצור מראית עין של פעילות תמיכה עממית ספונטנית, שכביכול אינה קשורה אליה ולכן גם יכולה להיות תוקפנית הרבה יותר. כשהארגון תוקף בשיטות השונות שלו "אג'נדה שגויה" שיכולה "לקחת את הטכנולוגיה שאנו משתמשים בה מדי יום", נוצר רושם של מצוקה עממית, כשהמסרים שונים לחלוטין מהקו הרשמי והמפייס של מטא שלפיו היא שותפה מלאה לעדכון רגולציית הרשת המיושנת.
ממטא נמסר בתגובה: "כפי שהווושיגנטון פוסט דיווח בעבר, היינו ברורים לגבי התמיכה שלנו במאמצים של American Edge לחנך את הציבור לגבי ההטבות של טכנולוגיה אמריקאית. רפורמת ההגבלים העסקיים המוצעת לא תתמודד עם התחומים שהכי מדאיגים אנשים ויכולה להחליש את התחרותיות של ארה"ב". במילים אחרות: כן, הכל נכון, אבל אין לנו ממש תשובה טובה אז הנה ספין.
ב-American Edge סירבו להתראיין לכתבה ומסרו רק שאף שהארגון הוקם על בסיס "מענק סיד" של מטא, שיש לו כיום מממנים נוספים ושהוא מצפה לגייס עוד. לפי העיתון, רישומי מס מצביעים על כך שהארגון נוסד באופן בלעדי על ידי פייסבוק באמצעות תרומה של 4 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון בלו אוריג'ין
ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון בלו אוריג'ין
ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון. כפי שמצוין בכל כתבה על אמזון בוושינגטון פוסט שבבעלותו
(צילום: בלומברג)
הארגון גם הגן על היעדר הגילוי הנאות ברבות מהפעילויות שלו באמצעות טקטיקת גן הילדים הקלאסית – לא, כי אתה: "הוושינגטון פוסט לא מציג את השם של אמזון בעמוד הראשון שלו, אבל American Edge מציג את השם של פייסבוק בצורה בולטת מאז השקתו", נמסר (בולטת = תגללו עד הסוף בעמוד הבית שלנו ואם תסתכלו טוב בין 24 הלוגואים שתקענו שם אולי תמצאו גם את זה של פייסבוק). אגב, הוושינגטון פוסט לא נמצא בבעלות אמזון אלא בבעלות המייסד ג'ף בזוס - והוא מציין זאת בכל המאמרים שעוסקים באמזון.
החשיפה מעלה שמטא באמת חוששת מהחקיקה שמקודמת בימים אלה בקונגרס. מספיק חוששת כדי להשקיע מיליונים בפעילות חתרנית (אך כנראה חוקית למהדרין) שנועדה להשפיע על מחוקקים ישירות או באמצעות לחצים מהבוחרים שלהם. ואם מטא פוחדת, אנחנו צריכים לפחד מאוד. כי מטא נדחקה לפינה, נמצאת במשבר, פצועה ומדממת. ובמצב הזה, שבו יש לה מעט מאוד מה להפסיד, היא מסוכנת במיוחד. ולא סתם מסוכנת, אלא מסוכנת עם קופת מזומנים של עשרות מיליארדי דולרים.
בהשקעה של כמה מיליונים היא יצרה גוף שהריץ קמפיינים פרסומיים בכל 50 המדינות בארה"ב וגייס בכירים לשעבר במערכת הביטחון ששלחו מכתב לחברי קונגרס ובו אזהרה שחקיקת ההגבלים העסקיים שהם מקדמים "תפגע בחברות טכנולוגיות מרכזיות בארה"ב ובהתמודדות עם איומי סייבר וביטחון לאומי, ערכה קמפיינים ממוקדים בפייסבוק ובאינסטגרם שהופנו עוזרים פרלמנטריים ובני זוגם, וגם למחוקקים שמעסיקים אותם.
3 צפייה בגלריה
לוגו פייסבוק
לוגו פייסבוק
פייסבוק. מעצבת תודעה
(צילום: רויטרס)
"אני רואה אותם בטלוויזיה, אני רואה אותם ברשת כל הזמן", אמר לוושיגנטון פוסט חבר הקונגרס דייוויד סיסליני, מהמבקרים הבולטים של ענקיות הטכנולוגיה בגבעת הקפיטול. "זה רק מוכיח שלפלטפורמות האלה יש יותר מדי כוח. יש להן משאבים בלתי מוגבלים".
בנוסף, יש להן אינטרס מהותי למנוע רגולציה - ומטא בוודאי מרגישה שזמנה הולך ואוזל. במצב כזה, היא תנסה כל דבר כדי לבלום חקיקה נגדה, כשהפעילות של American Edge היא רק דוגמה אחת, ולא הקיצונית ביותר, למה שהיא מסוגלת לעשות. הדרך היחידה לעצור אותה הוא להעביר חקיקה שמגבילה את כוחה ומגדילה את הפיקוח הרגולטורי עליה ועל אחרות.