המשקיעים מאותתים לנטפליקס: חגיגת הקורונה נגמרה
המשקיעים מאותתים לנטפליקס: חגיגת הקורונה נגמרה
ענקית הסטרימינג צופה האטה בקצב הצטרפות המנויים ברבעון הנוכחי - מהן הסיבות לכך, ומה צפוי בשוק כולו
המשקיעים שהגיבו לדו"ח הרבעוני של נטפליקס בריסוק המניה של החברה ב־22% שלחו לה, ולשוק הסטרימינג בכללו, מסר ברור מאין כמותו: אנחנו מבינים שהחגיגה הגדולה של ימי הקורונה נגמרה. הירידה במניית נטפליקס אמנם לא עומדת בפני עצמה, היא חלק מהתרסקות רחבה יותר בשוק המניות בארה"ב בכלל ובמניות ענקיות הטכנולוגיה בפרט, אך היא בולטת במיוחד. ויש לה קשר, סביר להניח, לדו"ח הרבעון הרביעים של 2021 שפרסמה החברה ביום חמישי האחרון. הדו"ח אמנם כולל נתונים חיוביים: ההכנסות עלו ב־16% לעומת הרבעון המקביל, ל־7.7 מיליארד דולר והרווח הנקי עלה ב־12%, ל־632 מיליון דולר, אך במדד המרכזי עבור המשקיעים, העלייה במספר המנויים בשירות, כאשר מדובר בנטפליקס, החברה פישלה בגדול.
העלייה במספר המנויים נחשבת למנבא המשמעותי ביותר של הכנסות ורווחי החברה. מספר המנויים ברבעון אמנם גדל ב־8.28 מיליון איש ל־222 מיליון, האטה לא משמעותית לעומת עלייה של 8.5 מיליון מנויים ברבעון המקביל. אולם, לרבעון הנוכחי צופה נטפליקס תוספת של 2.5 מיליון מנוים בלבד, לעומת 3.98 מיליון מנויים שנוספו ברבעון הראשון של 2021. וזה כבר הספיק כדי לשלוח את נטפליקס לירידה היומית החדה ביותר מאז 2012, ולגרור אחריה שחקניות אחרות בשוק הסטרימינג כמו Roku ,Viacom ,CBS ודיסני שאיבדו כ־7% משוויין, כל אחת.
ישנן שתי סיבות עיקריות לבלימה בעליית מספר המנויים. ראשית, הבוסט הגדול שקיבלה נטפליקס בתקופת הקורונה מתחיל לאבד גובה. ב־2020, שנת המגבלות והסגרים, נהנתה נטפליקס מצמיחה משמעותית מעבר לתחזיות, תוצאה של מצב שבו אנשים נשארים בבית ומטפסים על הקירות. הצמיחה נתנה לחברה תנופה גם ל־2021, שהיתה משוחררת יחסית מסגרים, אם כי גם בה כבר ניכרו סימני האטה. 2022 אמנם יוצאת לדרך בעיצומו של גל האומיקורן, אך מדובר בהתמודדות בעלת אופי שונה, כזו שלא מלווה בסגרים ובמגבלות כבעבר. הבוסטר של הקורונה שמתחיל להיחלש, וההתייצבות על שגרה נטולת סגרים מספקים האטה צפויה בעליית מספר המנויים. הסיבה השנייה, והמשמעותית יותר, היא התחרות המתחזקת בשוק הסטרימינג. נטפליקס החלה את 2020 כשחקן המשמעותי היחיד בזירה העולמית. דיסני+ אמנם היה כבר בשטח, אבל זמין בעיקר רק בארה"ב. אפל TV+ היה זמין בכל העולם, אך לא עורר התרגשות עם מבחר סמלי בעיקר של תכנים. ואמזון פריים וידיאו היה כבר איום ותיק ומוכר.
שנתיים מאוחר יותר, השוק שונה לגמרי. דיסני+ בהתרחבות עולמית קבועה כאשר בכל זמן נתון משודרת בשירות לפחות סדרה אחת שהופכת לתופעה תרבותית. אפל TV+ משתפר ומצליח לנפק סדרות מדוברות יותר מבעבר, בדגש על טד לאסו עטרות פרסי האמי. ושחקנים אחרים צעירים יותר — פיקוק, HBO Max ופאראמאונט+ - מצליחים להביא סדרות מדוברות ופופולריות והופכים למתחרה לגיטימי בנטפליקס. פאראמאונט+, למשל, צפוי ב־2022 לשדר פרקים חדשים של סדרות סטאר טרק הפופולריות שלו מדי שבוע, וכהכנה להתפשטות הבינלאומית שלו ביטל את החוזה עם נטפליקס כמפיצה מחוץ לארה"ב של סטאר טרק: דיסקברי.
נטפליקס היא עדיין השחקנית הבכירה בשוק, ומראה שאסטרטגיית ההפק ככל יכולתך שלה אולי מספקת הרבה תכני פח, אבל מצליחה בקביעות גם לנפק כותרים פופולריים ומתוקשרים דוגמת משחקי הדיונון או Don’t Look Up. ואולם, היא כבר לא היחידה בשוק. יש הרבה אפשרויות אחרות והרבה סדרות מדוברות שמגיעות ממתחרות נחושות לא פחות. והפרוסות של עוגת המנויים הן עכשיו הרבה יותר דקות והרבה פחות משביעות. זה לא אומר שנטפליקס בסכנה קיומית. היא עדיין השחקנית המובילה במרוץ ותשאר כזו בעתיד הנראה לעין. אבל גם שחקן מוביל במרוץ ירוץ לאט יותר כשהמתחרים קושרים לו משקולות לרגליים. נטפליקס רצה עכשיו לאט יותר, והמשקיעים שבורחים מהמנייה מבינים את זה.
המצב לא קבוע - השוק כנראה לא יכול להחזיק כל כך הרבה גופי סטרימינג לאורך זמן, במיוחד בהתחשב בהשקעה המאסיבית בתכנים. יהיו כנראה כאלו שייפלו חלל או יתאחדו, ואחרי שזה יקרה נטפליקס תאבד חלק מהמשקולות ותרוויח בחזרה חלק מהמהירות. אבל עד אז? המניה של החברה תשלם.