סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ועידת טוקיו 2023 האלוף במיל׳ עמיקם נורקין מפקד חיל האוויר לשעבר
עמיקם נורקין. פורש כנפיים בתחום הדיפנס טק (צילום: אלכס קולומויסקי)

בלעדי
עמיקם נורקין מקים קרן חדשה להשקעות בביטחון, חלל ותעופה

מפקד חיל האוויר לשעבר מקים יחד עם קרן KEY1 קרן הון סיכון חדשה שתתמקד בסטארט־אפים צבאיים, כאשר הראל ביטוח תשמש כמשקיע עוגן. הקרן כבר נפגשה עם עשרות מיזמים והחלה בתהליך השקעה

תעשיית הדיפנס טק הישראלית מעלה הילוך. לכלכליסט נודע כי עמיקם נורקין, אלוף (מיל.) ומפקד חיל האוויר לשעבר, מקים קרן להשקעות בתחומי הביטחון, התעופה והחלל. הקרן החדשה תיקרא ACE Capital Partners והראל ביטוח תשמש כמשקיע עוגן, כאשר במהלך 2025 תצא הקרן לגיוס של משקיעים נוספים. את הפעילות מטעם הראל מוביל בן המבורגר, סגן יו״ר הראל ביטוח ופיננסים.
את הקרן מקים נורקין בשיתוף עם תא"ל (מיל.) שמעון צנציפר, ששימש כראש המערך הטכנולוגי של חיל האוויר ועם קרן ההשקעות KEY 1 קפיטל שהוקמה על ידי יוצאי גולדמן זאקס עמית פילובסקי, שראל אלדור ודני אקרמן. נורקין ושותפיו כבר נפגשו עם עשרות חברות סטארט־אפ ישראליות בתחום הביטחוני בחודשים האחרונים ואף נמצאים בתהליכי השקעה מול חלקן. הקרן מתכננת לבצע השקעות הן בחברות ישראליות והן בחברות זרות, אך המטרה העיקרית היא ליצור ולחזק את האקו סיסטם הישראלי בתחום התעופה והחלל.
נורקין התייחס לנושא עוד בוועידת העסקים ישראל-יפן של כלכליסט בטוקיו שהתקיימה במאי 2023, לפני פרוץ המלחמה ואמר כך: "מה שקורה באוקראינה צריך להדאיג כל מדינה בעולם. אל איום טילים ורקטות הצטרף איום נוסף של מל"טים, רחפנים וטילי שיוט. זה מאיים גם על העורף ועל מטרות אסטרטגיות וזו טכנולוגיה שהופכת להיות נפוצה והיא גם זולה". בהתאם לכך, הקרן החדשה צפויה לשים דגש על טכנולוגיות שקשורות לרחפנים וכטב"מים ותתמקד בגיוסים בשלבי גיוס A ו־B, המוקדמים יחסית, אבל לא ראשונים.
נורקין פרש מחיל האוויר ב־2022 והקים לפני כשנה יחד עם צנציפר את Aerospace Spirit, חברה שמתמקדת בליווי וייעוץ אסטרטגי לחברות בעולמות הביטחון, התעופה והחלל. הקרן החדשה שקמה כעת תהיה ישות נפרדת, שבה תחזיק החברה של נורקין וצנציפר ב־50%. השניים אמורים לספק את ההבנה והניסיון בתחום הביטחוני, התקשרויות וחוזים מול גופים צבאיים. את הצד העסקי והמימוני יספקו השותפים מ־KEY1 שפרשו ב־2021 מתפקידים שונים בגולדמן זאקס וגייסו 300 מיליון דולר לקרן הראשונה שלהם, שגם בה הראל היתה אחד המשקיעים הגדולים. למרות הסכום הגדול למדי שגייסו, אקרמן, פילובסקי ואלדור המעיטו בהשקעות עד היום לנוכח רמות השווי הגבוהות בתעשיית ההייטק. בין ההשקעות ההבודדות שעשו ניתן למנות את WEKA, שפועלת בתחום הבינה המלאכותית ואשר הפכה השנה לחד קרן, סטארט־אפ הפינטק המצליח פאנדגארד וחברת הגיימינג סופרפליי.
עולם הטכנולוגיות הביטחוניות תמיד קסם ליוצאי התפקידים הבכירים בצה"ל, אך אם בעבר רובם פנו לחברות הביטחוניות הגדולות, הרי שהמלחמה הנוכחית בישראל והמלחמה שמתנהלת כבר יותר משנתיים בין רוסיה לאוקראינה משנה את כללי המשחק בתחום הסטארט־אפים. המלחמות חשפו את האתגרים של הצבאות הגדולים בעולמות של הטכנולוגיות החדשניות כגון שימוש ברחפנים זולים ומייצרות לראשונה עניין מצד קרנות הון סיכון. בעבר תעשיית הקרנות נרתעה מהשקעות בחברות הביטחוניות, גם בגלל סיבות אתיות, אך בעיקר מכיוון שמדובר בתהליכי פיתוח ארוכים ושווקים מוגבלים מאוד של משרדי ביטחון שמאופיינים במכרזים מסובכים.
בשנתיים האחרונות חלו תמורות דרמטיות בהקשר זה לאחר שגם הפנטגון הכריז על הקמת חטיבת חדשנות שנועדה לאפשר עבודה עם ספקים קטנים וחברות סטארט־אפ מחוץ לחוזי ענק. באחרונה החלה לפעול גם קרן ההשקעות של נאט"ו שקיבלה תקציב של מיליארד דולר להשקעה בטכנולוגיות צבאיות. על רקע כל אלה, קרנות הון סיכון אמריקאיות מגבירות את העניין בתעשיית הדיפנס טק ואף קמות קרנות חדשות ייעודיות לתחום. בין 2019–2023 הושקעו בטכנולוגיות שקשורות לדיפנס וחלל 33 מיליארד דולר.
לישראל יש, למרבה הצער, מה להציע בתחום הזה בעקבות קרוב לשנה של לחימה עצימה בעזה. בתעשיית הקרנות המקומית מעידים כי בחודשים האחרונים קמו עשרות סטארט־אפים בתחום הצבאי כאשר היזמים הם לרוב חיילים שחזרו משירות מילואים פעיל עם רעיונות לשיפורים טכנולוגיים בכל התחומים ובדגש על שתי הסוגיות הכואבות ביותר: התמודדות עם רחפנים וירי דו"צ. קרנות הון סיכון מארה"ב ובראשן קרנות הענק סקויה ואנדריסן הורוביץ כבר הבחינו בהתרחשות באקו־סיסטם המקומי והוציאו לכאן משלחות שאף ביצעו כמה השקעות בישראל, מה שאומר כי לקרן החדשה של נורקין צפויה לא מעט תחרות.