סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
רימילק חלבון חלב שלא מן החי
רימילק חלבון חלב שלא מן החי (צילום: Remilk)

משבר ברימילק: היו"ר ושלושה דירקטורים התפטרו במפתיע, השת"פ עם טרה בסימן שאלה

יו"ר החברה תומר הרפז ושלושה בכירים נוספים מתעשיית המזון העולמית עזבו את דירקטוריון סטארט-אפ הפודטק הישראלי זאת לאחר שלטענתם החברה לא מקדמת את האינטרסים של בעלי המניות. רימילק, פיתחה חלב מבוסס פרמנטציה, אך המוצר לא הושק למרות אישור משרד הבריאות. רימילק בתגובה: "גייסנו לאחרונה 20 מיליון דולר ממשקיע אסטרטגי חדש"

ארבעה דירקטורים בכירים בסטארט-אפ הפודטק ״רימילק״, הודיעו הבוקר כי הם נוטשים את הדירקטוריון ומתפטרים מהתפקידים שלהם בחברה. ההתפטרות מגיעה על רקע חוסר אמון במנהלי החברה ובדרכה, על אף שהמוצר טרם הושק. "הגענו למסקנה כי היחסים עם החברה הגיעו לצומת דרכים שאינה מקדמת את האינטרסים של החברה ושל בעלי המניות שלה", נכתב בהודעת ההתפטרות.
ל"כלכליסט" נודע כי גם שיתוף הפעולה עם ״טרה״ שהוכרז לפני כשנתיים מוטל כעת בספק, וכלל לא בטוח כי חברת הענק תוציא לשווקים את החלב של רימילק, אשר אמור היה להיות מושק ביוני 2023.
חברת רימילק הישראלית מפתחת חלב שאינו מן החי, המתבסס על חלבונים המיוצרים בטכנולוגית פרמנטציה. בחודש אפריל האחרון, אף קיבלה את אישור משרד הבריאות לשווק את החלב שלה - אולם זה טרם יצא לשווקים.

1 צפייה בגלריה
תומר הרפז מנכ"ל סברה אובלה חדש
תומר הרפז מנכ"ל סברה אובלה חדש
תומר הרפז. יו"ר הדירקטוריון - התפטר
(צילום: שירן גבאי שטראוס)

אלו לא הצרות היחידות של החברה: רימילק החלה בשנה שעברה לשווק במתכונת פיילוט מצומצמת מוצר גבינה במספר נקודות בארה״ב, אולם זה הוסר מהמדפים תוך זמן קצר. בנוסף, תוכנית גרנדיוזית של החברה להקמת מפעל בדנמרק לא יצאה לפועל, והיא הכריזה כי תייצר את החלבונים שלה במקום דרך צד שלישי.
הדירקטורים שהחליטו לנטוש את החברה הם: תומר הרפז, יו"ר החברה ולשעבר בכיר בשטראוס; אלישיה אנסיסו, לשעבר מנהלת השיווק של נסטלה; פדרו פדיירנה, לשעבר מספר 2 בפפסיקו, והמשקיף פלוריס ווסלינג, לשעבר נשיא דנונה אירופה. הדירקטוריון מונה באופן קבוע שבעה חברים ושלושה משקיפים. חברי הדירקטוריון הפורשים לא רואים עין בעין את הדברים עם מנהלי רימילק, לאחר שהיחסים ביניהם הגיעו למשבר והם סבורים כי אופן ניהול החברה בעייתי, ולכן לא סבורים כי תצליח לממש את מטרותיה.
רימילק (remilk) מייצרת חלבון זהה לזה המיוצר על ידי פרות אך ללא שימוש בבעלי חיים, באמצעות תהליך התססה (פרמנטציה) ייחודי של שמרים במעבדה. במסגרת הליך הפרמנטציה, מעתיקה החברה במעבדה את מקטע ה-DNA הנדרש לייצור חלבוני חלב פרה, ומכניסה אותו לתוך שמרים. כך השמרים הופכים למעיין 'מפעל', המייצר חלבון זהה הנמצא בבעלי חיים בטבע. החלבונים יכולים לשמש בהמשך את שוק המזון לייצור פונקציונלי של גבינות, גלידה ויוגורט טבעוניים הקרובים בטעמם ובמרקמם. ההליך לא חוסך רק סבל רב של בעלי חיים בהליך הייצור, אלא זיהום סביבתי ניכר ופליטות גזי חממה ה׳מתדלקים׳ משבר אקלים הולך ומחריף ברחבי העולם.
לפי גורם בשוק, רימילק עדיין רחוקה מבשלות שתאפשר שיווק רציף של מוצריה בקנה מידה גדול. לפני כשנתיים, הבטיחה רימילק כי תוציא בשיתוף עם טרה את החלב שלה למדפים ביוני 2023, אולם המועד חלף מזמן ואין תאריך השקה. בנוסף, ייתכן כי שיתוף הפעולה כלל אינו מובטח ויתכן כי ב"טרה" ויתרו על העבודה המשותפת. ברימילק סירבו להתייחס באופן ישיר לנושא ולהבהיר האם שיתוף הפעולה יוותר בעינו, ואמרו כי "אנו בוחנים בימים אלו מספר חלופות רלוונטיות לייצור, שיווק והפצה בישראל, ונמשיך להוביל את מהפכת חלבוני החלב שאינם מן החי". בטרה סירבו להתייחס לנושא.
מרימילק נמסר בתגובה: "אנו מודים לדירקטורים הרפז, אנסיסו ופדריינה על עבודה משותפת בחברת רימילק. רימילק השלימה בשבועות האחרונים גיוס של 20 מליון דולר נוספים ע״י משקיע חדש אסטרטגי, זאת בהמשך להתקדמות משמעותית של החברה. גיוס זה מצטרף ל 150 מליון דולר אותם גייסה במסגרת סבבי סיד, A ו B.הנהלת ובורד החברה ימשיכו לפעול ע״פ האסטרטגיה העסקית שלה וכן להיערך להשקת מוצריה שיביאו בשורה אדירה לתעשיית הפודטק הישראלית והעולמית".