סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חברת נובה עובדים ב הייטק משרדי חברת נובה
ירידה בגיוסי הון לקרנות הון סיכון ישראליות (Photo: Benny Gamzo Letova)

דו"ח חדש חושף תמונה עגומה של קרנות ההון סיכון הישראליות

על פי הדו"ח של IVC-גורניצקי-KPMG, מגמת הירידה בגיוסי הון לקרנות הון סיכון ישראליות שהחלה ב־2023, נמשכת: במחצית הראשונה של 2024 רק עשר קרנות הון סיכון ישראליות גייסו 554 מיליון דולר לקרנות חדשות

קרן הון הסיכון האמריקאית אנדריסן הורוביץ, שנחשבת לאחת המשקיעות החשובות בעמק הסיליקון, העלתה הילוך בפעילותה בישראל. כך עולה מדו"ח המשקיעים של IVC־גורניצקי־KPMG. במחצית הראשונה של 2024 הקרן השקיעה בארבע חברות בישראל, כאשר לצידה בולטת קרן לייטספיד שביצעה גם היא ארבע השקעות. בולטות בהיעדרותן מרשימת הקרנות שהשקיעו יותר מארבע השקעות ברבעון האחרון הן מרבית הקרנות המקומיות הוותיקות: פיטנגו, ויולה, JVP, קומרה ואחרות. גם קרנות זרות בולטות אחרות נעדרות מהרשימה, דוגמת אינסייט פרטנרס, שבעבר היתה המשקיעה הפעילה בישראל. החברות שבהן השקיעה אנדריסן על פי IVC כוללות את יוניקורן הסייבר ויז והשקעות סיד בחברת התוכנה utila ,Command zero וכן ב־Bluebricks.


על פי הדו"ח, מגמת הירידה בגיוסי הון לקרנות הון סיכון ישראליות שהחלה ב־2023, נמשכת: במחצית הראשונה של 2024 רק עשר קרנות הון סיכון ישראליות גייסו 554 מיליון דולר לקרנות חדשות. אם יישמר הקצב עד סוף השנה זו תהיה אחת השנים הגרועות בתעשייה. שתי קרנות גדולות, Red Dot Capital Partners ו־Vintage Growth Fund, גייסו 200 מיליון דולר כל אחת והיוו 73% מההון הכולל. קשיים אלה מעידים לא רק על ירידה בגיוסי הקרנות, אלא גם בנכונות של רבות מהן לצאת לדרך לגיוסה של קרן חדשה תוך הבנה שרוב הסיכויים שגיוס כיום מאותם גורמים מסורתיים, כלומר קרנות של אוניברסיטאות אמריקאיות וקרנות פנסיה וגופים מוסדיים אמריקאיים, קשה עד בלתי אפשרי.
שבע קרנות הון סיכון ישראליות דורגו כקרנות הפעילות ביותר במחצית הראשונה של 2024, אך מרביתן קרנות זעירות שמשקיעות בכל חברה מאות אלפי דולרים בודדים. קרן ההון סיכון OurCrowd הובילה את הדירוג עם 16 השקעות חדשות. NFX של גיגי לוי ו־J-Ventures של עודד חרמוני ביצעו חמש השקעות. המחצית הראשונה של 2024 מתגלה כקשה גם למשקיעים המקומיים.
במחצית הראשונה של 2024 שתי קרנות השקעה אסטרטגיות גייסו 600 מיליון דולר: קרן ההלוואות של Viola Credit וקרן שניונית Valoo של מיטב, עלייה של 64% בהשוואה ל- 385 מיליון דולר שגוייסו לשתי קרנות בכל שנת 2023, אך רחוק משיאי 2022, אז גייסו שש קרנות סכום כולל של 2.47 מיליארד דולר. עוד עולה מהדו"ח כי במחצית הראשונה של 2024, משקיעים מוסדיים ישראלים השתתפו ב־13 סבבים בסכום כולל של 40 מיליון דולר. זו הרמה הנמוכה ביותר מאז 2020, וירידה משמעותית בהשוואה ל־158 מיליון דולר ו־40 סבבים בשנת 2023.