סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חוות שרתים של גוגל באורגון ארה"ב
חוות שרתים של גוגל באורגון ארה"ב (צילום: google)

מודי'ס: צריכת החשמל לבינה מלאכותית תוכפל עד 2028

חברת הדירוג צופה השקעה של 2.2 טריליון דולר בחוות שרתים ברחבי העולם עד 2028, אך מזהירה מסיכון לעודף היצע בטווח הארוך. בישראל, לפי מודי'ס, הביקוש לחשמל מצד דאטה סנטרים מקומיים עדיין קטן מאוד, אך הוא צפוי לעלות בקצב של 10% בשנה עד 2029

חברת הדירוג מוד'יס מעריכה כי עד 2028 הביקוש הדרוש לחשמל, בעיקר מצד חוות שרתים עקב השימוש ההולך וגובר ב-AI, יכפיל את עצמו.
חוות השרתים מכילות את מערכות המיחשוב שמאפשרות למשתמשים לקבל גישה מאובטחת לשורה של יישומים. בשנים האחרונות מהפכת ה-AI מגדילה את הצורך בחוות אלה.
לפי הערכת מוד'יס, סך ההשקעה בחוות שרתים ברחבי העולם, כולל עלויות המחשבים עצמם, יעמוד על כ-2.2 טריליון דולר בין 2028-2024 (443 מיליארד דולר בשנה בממוצע), אך על אף הביקוש בטווח הקצר, שיפורים טכנולוגיים עלולים להוביל לעודף היצע בטווח הארוך.
נכון להיום, לפי מוד'יס, חוות השרתים ברחבי העולם צורכות כ-38 אלף מגה-וואט חשמל, אך הנתון צפוי לגדול ובמהירות. ב-2028 מעריכים בחברה שהביקוש לחשמל מצד חוות שרתים יגיע ל-80 אלף מגה-וואט. לשם השוואה, סך יכולת ייצור החשמל בישראל ב-2022 עמדה על 22.2 אלף מגה-וואט.
לפי מידרוג, בישראל השוק קטן, אבל מתפתח במהירות. סך הביקוש המקומי מצד חוות השרתים מוערך נכון להיום ב-175 מגה-וואט בלבד, אך צפוי לעלות בקצב של 9.9% בשנה עד 2029 ולהגיע ל-280 מגה-וואט. אחת הסיבות לצמיחה המהירה בישראל היא שכרגע מדובר בשוק קטן. בחברה מציינים מגמה הולכת וגוברת של חברות נדל"ן שנכנסות לתחום חוות השרתים.
המיקום לחוות השרתים קריטי, בשל העלויות הגבוהות של החשמל למתקנים. "חוות שרתים נדרשות לאספקת חשמל אמינה לאורך כל שעות היממה, ובפרט חוות ענק ומרכזי בינה מלאכותית", מציינת מודי'ס. "במתקנים המבוססים על קירור באמצעות מים נדרשת גם גישה ישירה למקורות מים. בשל כך, בעלי הנכסים יעדיפו אזורים קרים או עם עלויות חשמל ומים נמוכות".
במוד'יס מזהירים שלמרות הביקוש כעת, בעתיד לא בטוח שהמגמה תימשך: "התחזית לביקוש לקיבולת נוספת של חוות שרתים עשויה להתפתח באופן שונה בטווח ארוך, זאת לאור שיפורים טכנולוגיים שיגדילו את היעילות האנרגטית ואת הקיבולת של חוות השרתים ועשויים להגביל את היקף חוות השרתים שיידרשו בפועל.
"גורם זה", ממשיך מודי'ס, "מעלה סיכון כי בטווח הארוך יווצר עודף היצע מצד יזמים המקימים חוות שרתים ומצד ספקים של רכיבים ותשתיות לענף, אשר מבצעים השקעות במטרה לספק ביקושים חסרי תקדים וכן מעלה סיכון לגורמים המממנים השקעות אלו".
לאור זאת, במודי'ס מעריכים כי במרבית המקרים, ההשקעות הגבוהות כדי לתמוך בצמיחה המהירה של חוות שרתים בחמש השנים הקרובות לא יוחזרו אלא מעל עשור ואף מעבר לכך.