סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
בא לשכונה חמקן חדש: כך ישפיע ה-F22 על האיום האיראני
(ניצן סדן)

הקברניט
בא לשכונה חמקן חדש: כך ישפיע ה-F22 על האיום האיראני

מטוס הקרב היקר ביותר של ארה"ב נחת לאחרונה בקטאר ונקרא להגן על ישראל; איך יוכל לעשות זאת מול אתגרי המזרח התיכון, האם בכלל יפתח באש או שבעיקר יספק מודיעין, ואיזה יתרון יש לו על החמקן שלנו?   

שלום, כאן הקברניט; השבוע הגיע למזרח התיכון אורח מכובד - הצ'אק נוריס של מטוסי הקרב המערביים, הלא הוא ה-F22 רפטור מתוצרת לוקהיד מרטין. רק ארה"ב מפעילה את המטוסים האלה, יש לה אפילו חוק שאוסר במפורש את מכירתם ועתה נחתו בשכונה שלנו. מה הם עושים פה?
מדובר ב-12 מטוסים של טייסת 27 מכנף 3, שמוצבת בדרך כלל באלסקה ועתה נחתו בקטאר; בטוחני שהצוותים כבר מתגעגעים למזג האוויר הקריר. הם לא פה סתם בתור דיר באלק: המטוס שלהם מסוגל להשפיע על סבבי האש מול איראן, ולתת לישראל יתרון שלא היה בהפצצה האיראנית הקודמת. בואו נכיר קצת את הרפטור, ונראה איזה תפקיד ישחק בעימות הנוכחי.
16 צפייה בגלריה
1 הקברניט F22
1 הקברניט F22
אורח מכובד, אורח מיוחד. F22 באוויר
(צילום: USAF)
ה-F22 הוא מטוס ייעודי לעליונות אווירית, שפותח עבור תרחישי מלחמת עולם שלישית - התנגשות בין מעצמות, בשטחים מאוד מוגנים בנ"מ וסיורים של מטוסי קרב. המטרה שלו היא להתפרץ בשליטת האויב ולחטוף לו את השמיים מהידיים: כל מה שימריא, הרפטור ישתול באדמה.
בחרטומו יושב מכ"מ מפלצתי בשם APG77, שמסוגל לגלות מטרות בטווחים של 250 עד 400 ק"מ, ואז להסתער עליהן בחסות החמקנות ולחסל בהפתעה כל מיג וסוחוי בקטלוג הסובייטי. אם ייקלע לקרב אוויר הדוק, יוכל לנצח בזכות ניהוג וקטורי - הטיית זרם הפליטה של המנוע באמצעות דלתות מרובעות, מה שמאפשר זריזות של סנונית.
16 צפייה בגלריה
8 הקברניט F22
8 הקברניט F22
מפלטים מרובעים, פניה בחדות של סנונית. F22 במפגן טיסה
(צילום: USAF)
גם שלב ההסתערות הוא פורץ דרך: מנועי הרפטור כל כך חזקים והוא כה אווירודינמי וקל ביחס לעוצמתם, שביכולתו לשייט במהירות על קולית אפילו בלי לפתוח את המבער האחורי.
חמקנים שקדמו ל-F22 נשענו בעיקר על צורה שמסיטה גלי מכ"מ - ולכן המפציץ המפורסם B2 נראה כמו בומרנג וה-F117 נראה כמו תאונת פוטושופ. לעומתם, ה-F22 נראה כמטוס קרב רגיל בגלל שנבנה כך שהצורות הגיאומטריות נמצאות בתוך השלד שלו, והחומר עצמו מצמצם החזרי מכ"מ.
16 צפייה בגלריה
14 הקברניט F22
14 הקברניט F22
גולדן בויז באוויר. זוג F22 בפטרול
(צילום: USAF)
אף גרוש לא נחסך פה; עם תו מחיר של 150 מיליון דולר, זה המטוס היקר מסוגו. התוצאה מאוד מרשימה - דוקטור לעליונות אווירית, מטוס שטס יותר רחוק ומגיע לשם יותר מהר, ויכול לנצח הכל.
בעצם, חוץ מאשר את החיים עצמם: בריה"מ קרסה, סין לא תוקפת, וכדי לשלוט בשמיים של מדינות כמו אפגניסטן מספיקים מטוסי הדור הקודם.
16 צפייה בגלריה
13 הקברניט F22
13 הקברניט F22
תא הטייס של ה-F22
(צילום: USAF)
ה-F22 נותר יקר ומיותר, והתברר שמאוד מסובך להוסיף לו יכולות וציוד חדשים שהפכו סטנדרט מאז נכנסו לשירות - בראשם מערכת חיפוש ומעקב מבוססת אינפרא אדום, כוונת שמחוברת לקסדה לנעילת אויבים בהטיית הראש ועוד מערכות בתחום הבטיחות והתקשורת.
אז את כל החידושים נתנו האמריקאים למטוסים יותר נוחים לשדרוג - ה-F15 וה-F16 הוותיקים, וכמובן ל-F35 החמקן והרב-משימתי שחכם ממנו בהרבה. ואת דוקטור דוגפייט הם פשוט הגלו אי שם לאלסקה, שם הוא ישב שנים ארוכות וחיכה לבלוני ריגול מסין, למטוסי ביון מרוסיה, וליציאתו לגמלאות.
16 צפייה בגלריה
4 הקברניט F22
4 הקברניט F22
כן, זה שלג שם מאחורה. F22 באלסקה
(צילום: USAF)
כן, כבר הספקתי לערוך לו טור פרידה כאן באתר, ולהסביר מה צפוי לרשת אותו - כלי שמפותח במיזם NGAD. אבל המציאות מאוד דינמית בעולם התעופה הצבאית: לפני שנתיים הבין חיל האוויר האמריקאי שדור המטוסים הבא יגיע יותר מאוחר משהוערך, ושצריך למצוא מה לעשות עם צי ה-F22 שלו.
השנה הסתיים פרויקט שדרוג המטוסים, והם מחשבים חדשים, סנסור תרמי מתקדם שנישא תחת הכנף בתוך מארז חמקני, ויכולות תקשורת חדשות. והנה, הגיע הזמן לבחון את כל זה בקרב: הרפטור סוף סוף קם מהספסל ועולה לפרקט.
16 צפייה בגלריה
2 הקברניט F22
2 הקברניט F22
איור של ח"א האמריקאי שמראה מיכל דלק חיצוני בעיצוב חמקן, ומארז סנסור תרמי
(צילום: USAF)
טייסת אמריקאית הגיעה לבסיס אל עודייד שבקטאר, וכל המזה"ת במתח - בדגש על האיראנים. מה עושים פה הסופר-חמקנים האלה, ואיך ישפיעו על הלחימה נגד הרפובליקה האיסלאמית?
קודם כל, אספר שהמטוסים הגיעו הנה כחלק ממבצע שימור לקוחות. אתם מבינים, במרץ חידשה 2023 סעודיה את קשריה הדיפלומטיים עם איראן, הנמסיס שלה - ועשתה זאת תחת תיווך סיני וערבויות פיננסיות. האמריקאים ראו והתפלצו: רק זה חסר להם - התרחבות ההשפעה הסינית על מדינות הנפט במפרץ.
16 צפייה בגלריה
11 הקברניט F22
11 הקברניט F22
בא לשכונה חמקן חדש
(צילום: kadonkey@)
לארה"ב אין את ההון הזמין של סין, אך יש לה כוח צבאי גלובלי נייד. המתקפה על ישראל בבוקר השבת השחורה יצרה הזדמנות קסומה עבור הדוד סם: זה הצ'אנס להפגין את המחויבות האמריקאית להגנה על שותפים ומדינות חסות, ולהזכיר שיש מצבים בהם פצצה חכמה עדיפה על השקעה חכמה - ועדיף לעבוד עם המעצמה המערבית ולא עם המזרחית.
כך הגיעו לאזורנו הרבה מאוד מטוסי קרב, צוללות טילים, ספינות טילים ונושאות מטוסים. מה מיוחד ב-F22? יש כמה דברים שביכולתו לעשות בתרחיש של לחימה נגד מתקפה איראנית ארוכת טווח, דברים שאף מטוס אחר לא יכול לעשות כרגע.
16 צפייה בגלריה
3 הקברניט F22
3 הקברניט F22
מבנה F22 באוויר
(צילום: USAF)
אתם מבינים, הבעיה מס' 1 עם איומים כמו טילי שיוט וכטב"מים שבאים ממרחק כה גדול הוא הגילוי - לא מסובך להפיל אותם, אבל לדעת שהם באוויר זה חתיכת תיק.
איראן גם הסיקה מסקנות מאז כישלון מתקפת ה-14 באפריל, ומאוד תקשה על ישראל ושותפותיה לזהות בזמן את גלי ההתקפה. מה עושים?
16 צפייה בגלריה
הקברניט כטב"מ יירוט
הקברניט כטב"מ יירוט
ההפלה היא לא החלק הכי קשה. כטב"מ מושמד באוויר
(צילום: RTX)
הפיתרון הוא לשים יותר עיניים בשמיים, ועיניים גדולות: מטוסי שליטה ובקרה. אלו הם כלים גדולים ואיטיים עם מכ"מים עצומים ומערכות תקשורת מתקדמות, שיאפשרו להם לגלות איומים באוויר ולחבר אליהם כוחות יירוט.
אבל כלים כאלה יכולים לעבוד רק מרחוק: הם חשופים לאיומי נ"מ, ובמקרה האיראני - פגיעים לאש טילי S300. לאויב יהיה קל לגלות אותם, וגם אם יישארו מחוץ לטווח ירי, עדיין חשופים לשידור שיבושים, חסימות ולוחמה אלקטרונית.
16 צפייה בגלריה
5 הקברניט F22
5 הקברניט F22
מטוס E3 אמריקאי, מכ"מ מעופף רב עוצמה
(צילום: USAF)
אבל את הרפטור אף אחד לא יראה: מטוסי ה-F22 יודעים לתפקד בתור רשת גילוי נסתרת, אחת היכולות החדשות שקיבל במהלך שדרוגי העשור האחרון. המטוס מאוד חמקן ומאוד מהיר, ויוכל לשייט בגובה של יותר מ-50,000 רגל, ולסרוק יחסית מקרוב אזורים מוגנים באיראן.
אם הסריקה היא אופטית בלבד והמכ"מ שלו לא משדר, הרפטור יהיה בגדר רוח רפאים; אם לא ילחש לפרסים באוזן ולא יתקרב יותר מדי, הם לא ידעו שהוא שם.
16 צפייה בגלריה
10 הקברניט F22
10 הקברניט F22
מי הזמין ביון חמקן במאך 2?
(צילום: USAF)
גם במצב פאסיבי, יוכלו חיישני המטוס לקלוט שידורי מערכות באיראן ותנועות אויב, ולקבל תובנות קריטיות על הפעלת מערכות ואמצעים. וגם אם ידליק את הסופר-מכ"מ שלו, האיראנים יקלטו את החמקן ויגלו אותו, אבל לעקוב אחריו יהיה קשה, וכך גם לירות ולפגוע בו.
איזה מין מודיעין יכול לספק כזה מין מטוס שמגהץ את הגבול האיראני? מעל חבילת הסנסורים של הרפטור יושב מחשב משימה חכם שיודע לחבר את מה שנקלט אל המציאות בשטח.
16 צפייה בגלריה
7 הקברניט F22
7 הקברניט F22
טסים גבוה, רואים רחוק
(צילום: USAF)
למשל, ביכולתו להגיד הלו, הרגע ראינו חמש נקודות חום קטנות, ואחריהן חמישה החזרי מכ"מ חלשים וכל זה מתקדם מערבה בגובה 200 מ' ובמהירות של 200 קמ"ש? חבר'ה, מצאנו משגר כטב"מי נפץ מדגם שאהד 136, שהרגע רוקן את המחסנית שלו לעבר ישראל; זהו נשק שיורה כטב"מים בחמישיות, ולכן מתאים למה שקלט הסנסור.
המידע הזה יעבור דרך רכיבי הממסר המתאימים אל הבקרה האזורית, שלא תצטרך להתחיל לנחש מה עף שם ומה זה אומר - רק להפנות צוותי יירוט למפגש, מה שמאוד ישפר את יעילות היירוטים.

16 צפייה בגלריה
הקברניט אוקראינה כטב"מ מל"ט
הקברניט אוקראינה כטב"מ מל"ט
הקברניט אוקראינה כטב"מ מל"ט
(צילום: eurasiantimes)
בזכות השיוט העל קולי, ה-F22 מסוגל לכסות יותר שטח יותר מהר, ואם יצטרך - לדפוק ספרינט ולהתפרץ אל תוך השטח האיראני כדי לקבל קריאה יותר מדויקת. זה לא קל כמו שזה נשמע, והג'וב מאוד מסוכן: האיראנים קנו מרוסיה וסין סנסורים שיודעים לאתר חמקן בטווח בינוני, וגם הצ'אק נוריס של מטוסי הקרב אינו חסין הפלות.
אבל רגע, מה עם כל יתרונותיו כמטוס קרב? האם ישתלב ה-F22 גם בציד טילי שיוט וכטב"מים, וחיסול מטרות מעופפות? זה אפשרי, אבל פחות סביר שיתנו לו לעשות משהו שיהיו מאות מטוסי קרב אחרים שיעשו, במקום להתמקד ביתרונות הנדירים שלו.
16 צפייה בגלריה
הקברניט חמקן F22 מטוס קרב
הקברניט חמקן F22 מטוס קרב
F22 משגר טיל אוויר אוויר לטווח קצר
(צילום: Lockheed Martin)
גובה הטיסה והקרבה לשטח האויב מייצרים כמה אפשרויות תיאורטיות מעניינות: למשל, זיהוי מיידי של משגרי טילים בליסטיים והעברת המיקומים שלהם לתקיפה של כלים אחרים. ולא רק: לאחרונה התגלה שהאמריקאים בוחנים בשטח גרסה חדשה של ה-SM6, טיל נגד טילים - גרסה שנושאים מטוסי קרב.
אם הנשק הזה מבצעי, אולי יוכל החמקן לשאת אותו ולנסות ליירט טילים בליסטיים מיד לאחר השיגור מאיראן, בשלב התאוצה. זה אתגר פראי בגלל מהירות הטילים בחלק זה של מסלולם - אך הוא יהיה פחות קיצוני עבור מי שנמצא מספיק גבוה ומספיק קרוב.
16 צפייה בגלריה
15 הקברניט F22
15 הקברניט F22
טיל נגד טילים על כנפו של F18 במסגרת ניסויים שתועדו בשנה האחרונה
(צילום: aeros808 TWZ)
אמצעי לחימה שכזה יצריך הרבה התאמות; עד כה נצפה רק על מטוסי F18, והטיל ארוך מכדי להתאים בתוך תא הנשק הפנימי של החמקן. אך חשוב לזכור שמלחמה היא זירת הניסוי הכי גדולה בעולם, ובה מופיעים החידושים הכי גדולים ומפתיעים.
לסיום, אני רוצה לדבר על אחיו הקטן של ה-F22: ה-F35 החדש והחכם ממנו, שמופעל בידי ישראל. אם גם הוא חמקן ואף מתקדם מהרפטור, למה שלא ניתן לו לעשות את משימות הביון המסובכות?
16 צפייה בגלריה
הקברניט חיל האוויר הישראלי לבנון הפצצה
הקברניט חיל האוויר הישראלי לבנון הפצצה
מטוסי F35 של חיל האוויר הישראלי
(צילום: חיל האוויר)
טכנית, ה-F35 יכול לעשות את רוב תפקידי ה-F22 בתרחיש האיראני, אבל במגבלות גדולות: הוא הרבה פחות מהיר, הטווח שלו קצר משמעותית וכך גם זמן המשימה שלו, והסנסורים המעולים שלו נדרשים להפלת הכטב"מים וטילי השיוט שיתגלו.
אז בשורה התחתונה, בין אם הגיעו הנה כדי לסייע לנו בגילוי מטרות, בחיסול איומים מעופפים או סתם בשביל להפחיד את הפרסים - טוב מאוד שה-F22 נחתו בשכונה שלנו. אנו זקוקים למחויבות האמריקאית, ולכל עזרה שנוכל לקבל בסבבי האש הבאים. שימרו על עצמכם, היו עירניים וננצח.
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.