סגור
קניין רוחני

9 טיפים ליזמים טכנולוגיים שחשוב להם להגן על ליבת החדשנות שלהם

עבור יזמים שמבינים את החשיבות המכרעת של הגנה על הקניין הרוחני של החברה שלהם, אספנו מספר טיפים מהותיים שיעזרו להם בכל שלב במסלול חייה של החברה, לטובת ייעול ההגנה על הרעיונות והפיתוחים עליהם עבדו במשך זמן רב

אחד מההיבטים החשובים בניהול חברה בתחום הטכנולוגיה, הוא הגנה על ליבת החדשנות באמצעות אמצעים של קניין רוחני. יזמים רבים, במיוחד בחברות סטארטאפ בתחילת דרכן, נוטים להשקיע את מלוא תשומת הלב במוצר עצמו, אך מזניחים בכך היבט חיוני לעתיד החברה. בעולם הסטארטאפים, לעומת זאת, נרשמת מודעות הולכת וגוברת לרישום פטנטים על חדשנות בתוכנה - בארה"ב כ-60% מהפטנטים מוגדרים בתור 'קשורים לתוכנה', נתון משמעותי שלא מפסיק לצמוח בשנים האחרונות. הגנה על חדשנות מהווה כיום יתרון בגיוס השקעות, משום שמשקיעים רבים רואים בהגנה חזקה בתור גורם חשוב בקבלת החלטות על השקעה.
2 צפייה בגלריה
הגנה על ליבת החדשנות
הגנה על ליבת החדשנות
הגנה על ליבת החדשנות
(shutterstock)
עבור יזמים וסטארטאפים שרוצים ליצור שכבות הגנה משפטיות על המוצר החדשני או השירות המהפכני שהם בונים, קיבצנו 9 טיפים חיוניים בתחום הקניין הרוחני.
1.לא להגיד 'לי זה לא יקרה' או 'על תוכנה אין טעם להגן'
הטיפ הראשון, והכי חשוב, הוא לפעול בנושא. הגנה על קניין רוחני לחברות טכנולוגיה צריכה להיות חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית הצמיחה של החברה. בהמשך הדרך, אם אחת מענקיות הטכנולוגיה תנסה לחקות את הרעיון שלכם כחלק מהניסיון שלהן ליצור מונופול על הידע, אתם עלולים להישאר ללא יכולת מינימלית להגן על עצמכם. רשת הגנה איכותית עוזרת לחברה לקבל הערכת שווי הולמת.
כפי שאפשר לראות מהנתונים, פטנטים על תוכנה ורעיונות הקשורים לתוכנה הולכים ומשתלטים על עולם הקניין הרוחני בעשור האחרון, כך שיש תועלת ואינטרס להגנה, גם אם המוצר שלכם אינו הנדסי או פיתוח חומרה.
רוב הסיכויים שתגלו כי הליך הגנה על קניין רוחני באמצעות פטנט אינו יקר כפי שחשבתם בתחילה, אך מהווה תעודת ביטוח משמעותית וחזקה לתרחישים לא-בלתי-סבירים בעתיד.
2.להבין מה יש לכם ביד, ולוודא שהכל נשאר אצלכם ביד
נקודת ההתחלה של קניין רוחני, עבור כל חברה, היא ההבנה של מה שיש לה ביד. כל סטראטאפ צריך להבין באופן בסיסי את מה שיצר ופיתח אשר גם מחזיק בערך או שהוא חדשני, כיצד להגן עליו והאם הוא מפר קניין רוחני של גורם אחר.
בנוסף, בכל התקשרות עם צד שלישי, כגון יועץ, ספק או נותן שירות, חשוב לוודא שהקניין הרוחני שנוצר על ידם נשאר אצלכם בחברה, על מנת למנוע מחלוקות מיותרות בעתיד.
3.להקפיד על ייעוץ מומחה - בכל שלב במסע שלכם
ייעוץ מומחה, בכל שלב בדרך, יעזור לכם להבין האם עליכם להגן על ההמצאה בפטנט, על צורה חדשה של חפץ באמצעות זכויות על עיצוב, הגנה על סימן מסחרי של מותג, הגנה על מאגרי מידע ועל מה יש להגן בזכויות יוצרים. ישנם אלמנטים, כמו מוצאים ושירותים, עליהם אפשר להגן במספר סוגי הגנות, וחבילה של הגנות קניין רוחני היא חזקה יותר מכל אלמנט בנפרד.
4.להתחיל להגן על הקניין הרוחני ברגע הנכון עבורכם
לא כל שלושה חברים שמפתחים רעיון מהמרתף צריכים להגן על עצמם כבר בשלב ראשוני שכזה. הגנה על החדשנות של החברה היא עניין חשוב ומכריע, אך צריך לדעת גם מתי לבנות אותה. הגשת בקשה לפטנט חייבת להיות מוגשת לפני חשיפה לצדדים שלישיים (אלא אם ישנם הסכמי סודיות תקפים). עם זאת, הגשה מוקדמת מידי, ללא נתונים טכניים מספיקים, עשויה לפגוע בפוזיציה שלכם בנוגע לקניין רוחני.
על מנת להתחיל לפעול ברגע הנכון והיעיל ביותר, מומלץ לפנות לבעל מקצוע בתחום הקניין הרוחני, המחזיק במומחיות בתחום הפעילות הספציפי שלכם, כדי להתוות את מפת הדרכים והתכנית בדרך להגנה חכמה ורחבה ככל האפשר, על פי התחנות השונות במחזור החיים של יוזמה טכנולוגית.
2 צפייה בגלריה
הגנה על הקניין הרוחני
הגנה על הקניין הרוחני
הגנה על הקניין הרוחני
(shutterstock)
5.לגבש תכנית מסודרת
חשוב לזכור שקניין רוחני לא מסתכם במילוי טופס ושליחתו. מה שחשוב, מהרגע הראשון, הוא להחליט כיצד קניין רוחני יכול לתמוך ביעדים המסחריים של החברה ולנסח אסטרטגיית קניין רוחני ברורה סביב התכנית העסקית.
על העסק לשאול- על מה מגנים? מתי ואיפה? כיצד הזכויות יעזרו לנו להשיג את המטרות המסחריות? מי בחברה מנהל את תחום הקניין הרוחני?
יש לעבור באופן שגרתי על אסטרטגיית קניין רוחני, תמיד מול התכנית העסקית. ככל שהעסק צומח, כך אסטרטגיית הקניין הרוחני שלו צפוי להתפתח.
6.להגדיר תקציב ברור ומדויק
לצד התכנית האסטרטגית, חשוב מאוד להגדיר את התקציב הנדרש לטובת הגנה על קניין רוחני –החל מהשלב הראשוני וגם בהמשך הדרך. יזמים טכנולוגיים, בעיקר בתחילת דרכם, עובדים עם הון מוגבל יחסית, כך שכל החלטה תקציבית משפיעה יותר על ההתנהלות השוטפת והאיתנות של העסק.
לפני הגדרת התקציב, כדאי להבין מול משרדי עריכת הפטנטים הפוטנציאליים את העלויות הצפויות של התהליך (בהתאם לצרכים שלכם ולייעוץ שלהם), ולאחר מכן לבנות תקציב לטווח קצר וארוך.
בהמשך הדרך, חשוב מאוד לעקוב אחרי התקציב וההוצאות בתחום - כל הגנה חדשה כוללת עלויות, כך שיש לבחון כל צעד על פי התועלת שלו.
7.להיות Investor-ready - מוכנים לכל דרישה של משקיעים
קניין רוחני חשוב לא רק לעסקים, אלא גם לגיוס כספים עתידי. עבור סטארטאפים רבים, הדבר הראשון שהם מוכרים הוא החברה עצמה – ולא מוצר. על החברות להיות מוכנות לבדיקת נאותות (Due diligence) מצד משקיעים בכל עת, על מנת לאפשר לעסק לנצל כל הזדמנות למימון שעולה במשך הזמן. הדבר החשוב ביותר בהיבט זה, הוא לעמוד בציפיות של המשקיעים ומה שהם צפויים לחפש בכל הנוגע לתוכן הקניין הרוחני או תיאוריית ההגנה שגיבשתם.
ישנם משקיעים שיבצעו הליך בחינה מחמיר יותר מאשר צד שלישי ששוקל לקנות את החברה. חלק מתהליך הבדיקה כולל היבט של הגנה על קניין רוחני, כדי להבטיח כי כל מה שמשויך לעסק, יהיה ניתן לרכישה יחד עם העסק. אם הקניין הרוחני שלכם רשום על שמן של ישויות מיושנות או לא תואמות לפעילות (למשל קבלני משנה, חברות בת, חברות אחזקה, השם הקודם שלכם, חברה פרטית על שמכם), אתם עלולים לעמוד מול בעיות בשלבי האקזיט.
8.לעבוד עם גורם שמתמחה בקניין רוחני בתחום שלכם
מדובר באחת העצות החשובות בתחום, אשר חברות רבות לא מודעות להן ולעתים פוגעות בתהליך הצמיחה שלהן. כל סטארטאפ וכל חברה טכנולוגית, פועלים בתחומים ספציפיים מאוד, עם רגולציות שונות, סביבה עסקית שונה ודרישות שונות ליצירת רשת הגנה חזקה ועמידה על ליבת החדשנות. לכן, מומלץ בחום לוודא שאתם עובדים מול בעלי מקצוע שמביאים לשולחן ניסיון והיכרות עם עולם הקניין הרוחני בתחום שלכם. אתם אלו שמביאים את המומחיות הטכנולוגית והחדשנות - הגורם שמולכם צריך לדעת כיצד להגן על הטכנולוגיה שפיתחתם בצורה המיטבית עבורכם.
9.להבין שאתם בוחרים שותף לדרך, שצפוי לתת הרבה ערך
עבור חברות טכנולוגיות, ספקים המצטרפים בשלבים יחסית מוקדמים של הפעילות הופכים לשותפים לדרך. לכן, חשוב להבין מראש שאתם עומדים לקבל את הערך הטוב ביותר מהתקציב שהגדרתם לעצמכם. כאשר מדובר בערך ממשרד פטנטים, כדאי לקחת בחשבון את המומחיות הבינלאומית של המשרד (משרדים בארה"ב, למשל, עשויים להיות ממוקדים בשוק האמריקאי בלבד, מה שיגביל אתכם), וגם את החיבור הצפוי ביניהם לבין משרד הפטנטים- עבודה מול משרד זר, שמביא איתו תרבות אחרת, עשויה להוביל לחיכוכים מיותרים או אי הבנות. עורכי פטנטים צריכים ללוות מקרוב את הלקוח בתהליך איסוף המידע, הייעוץ, הגשת הבקשה והמשך ניהול הקניין הרוחני המתפתח של החברה- כך שבחירת המשרד הנכון היא החלטה חשובה לעתיד.
אם כן, אין ספק שהגנה על קניין רוחני היא חלק חשוב בפעילות של חברת טכנולוגיה צעירה (וגם מבוססת). כדי לבנות את מערך ההגנה המיטבי על ליבת החדשנות של החברה שלכם, עליכם להיות מודעים לחשיבות הנושא, לפעול בצורה הנכונה וברגע הנכון, בעזרת החברה המומחית שמתאימה לצרכים שלכם. הפטנט או ההגנה יהווה כלי חשוב בגיוס הון, בצמיחת החברה ובהתמודדות עם חברות אחרות המנסות ליצור מונופול על הידע בתחום שלכם.