בניגוד לכללים ובסודיות: גוגל ומטא חתמו על הסכם להצגת פרסומות ממוקדות לקטינים ביוטיוב
בניגוד לכללים ובסודיות: גוגל ומטא חתמו על הסכם להצגת פרסומות ממוקדות לקטינים ביוטיוב
לפי דיווח בפייננשל טיימס, הענקיות היריבות חתמו על ההסכם בניגוד לכללים של גוגל - כדי להביס את טיקטוק העולה. לפי העיתון, גוגל עבדה על פרויקט שיווק בעבור מטא, במסגרתו יוצגו למשתמשי יוטיוב בני 13 עד 17 פרסומות לאינסטגרם, ושתי החברות נקטו צעדים על מנת להסתיר את מטרתו האמיתית
גוגל ומטא חתמו על הסכם סודי להצגת פרסומות ממוקדות למשתמשים קטינים ביוטיוב, בניגוד לכללי הפעילות של גוגל עצמה – כך לפי דיווח של הפייננשל טיימס מסוף השבוע, שמתבסס על מסמכים ומקורות עם ידע בנושא.
לדברי העיתון, גוגל עבדה על פרויקט שיווק בעבור מטא, במסגרתו יוצגו למשתמשי יוטיוב בני 13 עד 17 פרסומות לאינסטגרם. הקמפיין כוון למשתמשים שמוגדרים במערכת הפרסום של גוגל כ"לא ידועים", קבוצה שנוטה בעיקר לכיוון בני 18 ומטה, ושתי החברות נקטו צעדים על מנת להסתיר את מטרתו האמיתית.
שיתוף הפעולה יוצא הדופן בין החברות, לרוב יריבות מושבעות בתחום הפרסום, יצא לדרך בראשית 2023 על רקע שאיפה של גוגל להגדיל את הכנסותיה מפרסום ומאמצי מטא לשמר משתמשים צעירים באינסטגרם לאור עלייה בפופולריות של טיקטוק. לפי הפייננשל טיימס, מטא הסתייעה בשירותי Spark Foundry, חברה בת אמריקאית של ענקית הפרסום הצרפתית פובליסיס, שפנתה בשמה לשותפות פרסום אפשריות במטרה לקדם קמפיינים שישכנעו משתמשים מדור ה-Z להוריד את אינסטגרם.
באימייל אחד מנהל פרסום בספארק, הזמין את גוגל להציע קמפיין שיועד בכעיקר ל"בני 13 עד 17". ב-2021 הפעילה גוגל מדיניות שאסרה פרסום מבוסס גיל, מגדר או תחומי עניין לבני 18 ומטה. ואולם, הצוות של גוגל הציע מעקף באמצעות מיקוד הפרסומות לקבוצת משתשמים שמוכרת כ"לא ידועים". רשמית, קבוצה זו מוגדרת כמשתמשים שהגיל, המגדר, המצב המשפחתי או ההכנסה שלהם לא זוהו. ואולם, לצוות בגוגל אלפי נתונים כמו מיקומי המשתמשים, אפליקציות שהורדו ופעילות מקוונת, שאפשרו להם לקבוע בוודאות גבוהה שקבוצה זו כולל משתמשים צעירים רבים, ובפרט בין פחות מ-18. לדברי אחד המקורות, מיקוד פרסומות בקבוצה זו בלבד תואר כ"האקינג" של המנגנונים נגד טרגוט קטינים.
הפרויקט הושק כתוכנית פיילוט בקנדה שפעלה בין פברואר לאפריל השנה ובארה"ב במאי, עם תוכניות להרחיב אותה לכל העולם. אחד המקורות אמר לאורך הפעילות, עובדים בשתי החברות נקטו באמצעי זהירות כמו הימנעות מכוונת מהתייחסות בכתב לקבוצת הגיל המיועדת, ושימוש בביטויים בעל משמעות כפולה כמו "אימוץ הלא-ידוע". בגוגל קיוו שהפיילוט יוביל לעסקה משמעותית יותר עם מטא, ואולם הפרויקט בוטל בסופו של דבר.
לפי הפייננשל טיימס, בעקבות פניית העיתון פתחה גוגל בחקירת הפעילות. "אנחנו אוסרים הצגת פרסומות מותאמות אישית לאנשים מתחת לגיל 18, נקודה", נמסר מהחברה בתגובה. "מדיניות זה היא מעבר למה שנדרש ונתמכת באמצעי הגנה טכנולוגיים. אנחנו מאשרים שאמצעים אלו עבדו כשורה". זאת, לפי הפייננשל טיימס כיוון ששום משתמש רשום בן 18 ומטה טורגט על ידי החברה. עם זאת, גוגל לא הכחישה שנעשה שימוש בפרצת ה"לא ידועים" על מנת להגיע למשתמשים כאלו.
ממטא נמסר לעיתון שהחברה חולקת על כך שטרגוט "לא ידועים" מהווה הפרה של כללים כלשהם, אך לא השיבה לשאלה האם ידעה שקבוצה זו נוטה לכיוון משתמשים צעירים: "היינו פתוחים לגבי שיווק האפליקציות שלנו לאנשים צעירים, כמקום להתחבר עם חברים, למצוא קהילה ולגלות תחומי עניין".