הפקת סרטון, שלטים ואפילו חלוקת עוגיות: האם המקוריות משתלמת בחיפוש עבודה
הפקת סרטון, שלטים ואפילו חלוקת עוגיות: האם המקוריות משתלמת בחיפוש עבודה
כאשר שוק העבודה בהייטק קשה מתמיד, מועמדים נאלצים לנקוט רכים לא קונבנציונליות על מנת להיחשף למשרות שאינן מפורסמות בערוצים המקובלים. האם סרטון ויראלי או שלט עם קישור לקורות החיים באמת עוזרים להתקבל למשרה?
אחרי חצי שנה של חיפוש עבודה ושליחת קורות חיים מבלי שקיבל אף תשובה, החליט אביב לוי, בן 23, לעשות משהו אחרת, "לצאת מהמעגל". הוא הדפיס רול אפ, שלט שעליו כתב: "חייל משוחרר משדרות - מנהל פרויקטים שמחפש את ההזדמנות הבאה שלו", עם קוד QR לסריקה. עם השלט הוא התיישב במידטאון בתל אביב וחיכה "שהאדם הנכון יראה את זה ויחשוב: 'אני רוצה את האדם עם התושיה הזאת'".
במשך שבע הפעמים שישב שם עם השלט ניגשו אליו אנשים, גם מגייסות, אבל זה לא הבשיל לידי הזדמנות תעסוקתית. "אנשים התרגשו, התלהבו ותוך כדי גם צילמתי את זה. מישהי שאני לא מכיר העלתה תמונה שלי ללינקדאין וכתבה 'תראו את הבחור הזה, הוא מטורף, מלא תושיה' ואז החלטתי להעלות את הסרטון", הוא מספר.
מאז פרסום הפוסט הוא כמעט כל יום הוא בראיון עבודה. הפוסט זכה לכ-2,800 לייקים, 500 תגובות ו-46 שיתופים - אבל לוי עדיין לא מצא את המשרה המתאימה. "אולי אני צריך לעשות שינוי וללכת לעולמות השיווק והפרסום כי אהבו את מה שעשיתי. פנו אלי בלינקדאין הרבה. עשיתי שינוי, במקום שאני אפנה לאנשים - אנשים פונים אלי ואני זה שאומר 'יאללה, בואו נעשה את זה'".
הפוסט פתח עבורו דלתות ובעיקר גישה למשרות שלא מפורסמות. "אם לא הייתי עושה את זה לא הייתי יודע על המשרות האלה, אז איך אדם אחר שמחפש עבודה אמור לדעת על המשרות? זאת הביקורת שלי על שוק העבודה", הוא אומר.
ושוק העבודה בהייטק קשוח במיוחד עכשיו. חברות מגייסות הרבה פחות, חלקן מפטרות וכמות מחפשי העבודה גורמת לכך שיש הרבה מתחרים על כל משרה פתוחה. מחפשי העבודה חלקם מילואימניקים שהיו מאות ימים בחזית, אחרים הם ג'וניורים שמחפשים דריסת רגל ראשונה בתעשייה. הרשתות החברתיות והמקצועיות מלאות בפוסטי חיפוש עבודה וקשה מאוד להתבלט. כדי לעבור את המשוכה הראשונה ולהשיג איזשהו ייתרון בסינון הראשוני, יש כאלה שנוקטים בפעולות יצירתיות כמו צילום סרטון, הכנת פרוייקט טכנולוגי כמו פיתוח אפליקציה או אפילו כיתות רגליים למשרדי החברות השונות והענקת מאפים לצד קורות החיים.
"עוד יבוא היום כמו אנקור אל גן בסתיו
שיגיע האימייל או הטלפון עכשיו
עוד יבוא היום שיהיו לי הצעות בלי די
כמו חבר ותיק שנעלם ושב אלי
כשיבוא היום אני אחייך לי במבט טוב
יקראו בשמי ואצא לרקוד ברחוב
עוד יבוא היום אולי הוא כבר קרוב
כשיבוא היום יהיה אור חדש אור פז
תהיה עבודה זבת חלב ודבש כמו אז
וביד נרגשת את החוזה אוחז
יצא מתוק מעז"
אחרי ששלח מאות קורות חיים וקיבל מעט תשובות - אבל שליליות, החליט מרצ'יו רוזנברג, מהנדס QA לעשות משהו שונה - לכתוב שיר, או למעשה לשנות את המילים לשיר "עוד יבוא היום" של מתי כספי. הפוסט זכה ל-217 לייקים, 74 תגובות ו-6 פרסומים מחדש. בין התגובות גם הצעות לשליחת קורות חיים למשרות פתוחות. אחת מהן, של מהנדס תוכנה מ-Varonis השתמשה גם היא בשיר של מתי כספי, 'לקחת את ידי בידך' והזמינה באמצעותו להגיש קורות חיים.
רז טאובר למשל, כתב שבשבוע שעבר הוא יצא לדפוק על דלתות של חברות ולהגיש להם קורות חיים מודפסים, עוגיות מלוות במכתב הבא: "שיהיה משהו מתוק ליד הקפה, מקווה להצטרף אליכם בקרוב. רז טאובר - סטודנט שנה רביעית הנדסת תעשייה וניהול, אונ' ת"א. אחרי התמחות כ-PM ב-Fiverr. מגיע רעב עם עוגיות כל יום ראשון" וקוד QR לסריקה. גם הפוסט שלו זכה למאות לייקים ועשרות תגובות, ביניהן הרבה מאוד ששיבחו אותו על האומץ.
הוא סיפר באחת התגובות כי גם במקומות שבהם זה לא התאים הוא נפרד בחיוך ובאופן כללי התגובה הייתה "סקרנות ופירגון" כמעט בכל המקומות אליהם הגיע.
אבל האם המהלכים האלה, סרטונים, שירים, אפליקציות או מאפים, מלבד הגימיק והפיכתם לויראליים באמת מסייעים למחפשי העבודה? יכול להיות שהם נתפסו חדשניים לפני מספר שנים אבל היום הם עלולים להיתפס כשחוקים או אולי אפילו נואשים. האם ניסיונות ההתבלטות האלה מוצו?
"זה ממש לא מוצה. כל אחד ואחת לוקחים את זה לכיוון היצירתי שלהם, וזה בדיוק מה שעושה את ההבדל. מהלכים כאלה מצליחים אך ורק אם הם ייחודיים ומתאימים לאדם עצמו. ברגע שדבר כזה הופך להעתקה מדויקת, הוא פשוט לא יעבוד ולא יבלוט", אומרת דניאל כהן קליסקי, מנהלת מיתוג מעסיק ב-AppsFlyer ויוצרת תוכן.
לדבריה, תוכן טוב, מרגש ושונה הוא מפתח, תוכן שיוצר 'הפרעה' בפיד - גורם לאנשים לעצור ולשים לב - הוא זה שיגרום למחפש העבודה להתבלט.
וזה לא חייב להיות מהלך אונליין בלבד. גם מהלכים פיזיים יכולים להצליח, כמו שלט חוצות או פעולות בשטח. "אנשים נמשכים לסיפורים מרגשים ורוצים לראות 'סוף טוב'. פוסטים כאלה, במיוחד מחפשי עבודה שמספרים את סיפורם האישי, זוכים לאמפתיה רבה ולחשיפה רחבה ברשתות החברתיות". עם זאת, לסרטונים ברשתות יש ייתרון מכיוון שפלפטפורמות כמו לינקדאין מקדמות תוכן וידאו בפיד שלהן. החשיבות במהלכים כאלה היא כמובן הגדלת החשיפה אבל היא נועדה גם להציג את סט הכישורים הרלוונטי של מחפש העבודה.
לדוגמא, אומרת כהן קליסקי, "אם מדובר במנהלת סושיאל, קמפיין ויראלי שמראה את יכולותיה בתקשורת דיגיטלית; אם מדובר במפתחת, אפליקציה שמציגה את כישורי הפיתוח שלה".
בניגוד לתג "Open to Work" בלינקדאין שעלול ליצור רושם של נואשות, המהלכים המקוריים והיצירתיים נתפסים כמהלכים חכמים, יצירתיים ומעוררי השראה. "המהלכים היצירתיים מציגים יוזמה, כישורים וחשיבה מחוץ לקופסה - וזה בדיוק מה שמגייסים אוהבים לראות", היא אומרת.
מהלכים יצירתיים בחיפוש עבודה הם לא טרנד חדש. לפני עידן הרשתות אנשים הכינו קאפקייקים ממותגים, הגיעו להגיש קורות חיים עם תזמורת ושלל דרכים להשיג תשומת לב ולהתבלט בין שלל המועמדים. היום, ברשתות, המשחק הוא חשיפה וככל שזו גדולה יותר כך גדל הסיכוי למצוא עבודה מתאימה. ועדיין, הלייקים אינם חזות הכל.
"תמיד טוב להפגין יצירתיות כמועמד ולהתבלט מעל השאר. היצירתיות הזאת בהחלט מבורכת גם בתהליך הראיונות והגיוס עצמו ולא רק כדרך ראשונית למשוך תשומת לב. אבל זה חייב להיות אותנטי, בקונטקסט מסוים, תואם את התחום שפונים אליו ולא סתם לשם הפופולאריות והלייקים ברשתות החברתיות", אומרת ורד אברהם, מגייסת גלובלית בחברת הסייבר אימפרבה (Imperva). "אם מדובר במפתח פרונטאנד או חווית משתמש ויוצר סרטון מעניין שמדגים היכולות, זה בהחלט מהווה ערך מוסף. לעומת זאת, סרטונים כלליים שנועדו רק לייצר צפיות ועניין ראשני, כבר נתפסים כפחות רלוונטיים לתקופה".
הייתרון במהלכים יצירתיים ומקוריים שכאלה הוא בעיקר ראשוני - בהגעה לשלב הראשון במיון ומתאים יותר לתחומים יצירתיים כמו ויז'ואל, גרפיקה, שיווק או חוויית משתמש. בתחומים יותר טכנולוגיים, עדיין מעריכים יותר קורות חיים שכתובים היטב עם אינטרו מעניין, פרופיל לינקדאין מקצועי ומושקע הכולל תכנים מקצועיים, פוסטים בתחום או לינקים רלוונטיים לגיטהאב. "במשרות פיתוח תוכנה, ובכלל כאלו הדורשות התמקצעות מסויימת, אפשר לקבל דריסת רגל לטובת ראיון ראשוני, אך עדיין נדרשת הוכחה עצמית בתכליך הראיונות ולהראות את הניסיון הרלוונטי ואת תהליך בניית הקריירה המחושב", היא אומרת.
קמפיין מושקע ברשתות החברתיות או פרוייקט טכנולוגי הקשור לתחום הרלוונטי יעניקו ייתרון בחיפוש העבודה על פני דרכים שגרתיות יותר ליצירת תשומת לב כמו שלטים או חלוקת עוגיות. "מועמד שמכין קמפיין אונליין מושקע, סרטון מקצועי בלינקדאין או משהו דומה ופונה לתחום שבו ההשקעה הזאת רלוונטית, יכול להוסיף לעצמו נקודות זכות ומייצר נקודת פתיחה טובה. סרטונים חובבניים, נטולי קונטקסט, עוגיות במשרד או משהו פופולארי או בנאלי עשויים להיתפס כנואשים במקרה הטוב וביזאריים במקרה הרע. בתחום הסייבר, למשל, אליו אימפרבה מגייסת, מועמד שמתכוונן למשרת חוקר ויפיץ האקינג מעניין, פירצה או באג שגילה, עם קישור לאירועים אקטואליים, יכול לעניין אותנו ולמשוך את תשומת הלב המקצועית שלי ושל המנהלים המגייסים בתחום", אומרת אברהם.
בנוסף להצגת הפן המקצועי וכישורים רלוונטיים, אחד האתגרים של מועמדים הוא להתאים את אופן ההצגה העצמית לאופי החברה והתרבות הארגונית שלה. "לצד יצירתיות, חשוב להדגיש את המומחיות המקצועית, ולהתבסס על היכולות, הידע והכלים המעשיים, כדי להתבלט בהתאמה שלכם למשרה ולארגון שאליו פונים", אומר גל אסרף, מנהל הגיוס בחברת הפינטק (Earnix).
"אנחנו מגייסים עובדים ועובדות למגוון תפקידים בארץ ובחו"ל, ומעריכים מועמדים ומועמדות שמדגימים שימוש במומחיות המקצועית עם חשיבה יצירתית, וגישה פרואקטיבית. לדוגמה, מועמד שזיהה הזדמנות למשרה אצלנו בחברה, עוד לפני שנוצרה, והצליח להתקבל למשרה שלא פורסמה כלל.
המועמד, שמומחיותו היא בתחומי פיתוח עסקי ומיזוגים ורכישות, השתמש בידע ובכלים שברשותו כדי לבצע מחקר שוק מעמיק. הוא מיפה חברות הפועלות בשוק הישראלי לפי תחומי עניין, גודל והיקף צמיחה. במחקר שביצע הוא זיהה את השלב שבו ארניקס נמצאת בהתבסס על סבבי הגיוס האחרונים, והבין שיהיה לנו צורך בתפקיד המתאים למומחיות שלו.
במקום להמתין לפרסום משרה, הוא ניתח מי הגורם המקצועי הנכון בחברה ופנה אליו באופן אישי וממוקד, הציג את ניתוח השוק שביצע, והסביר כיצד הוא עונה על הצורך שלנו ויכול לתרום לצמיחה של החברה. מאחר שצדק בזיהוי הצורך, ואכן היינו לפני פרסום המשרה, הוא היה המועמד הראשון, היחיד – והמתאים ביותר – שהתקבל", הוא אומר.
בשורה התחתונה הדרכים הלא שגרתיות האלה להשגת תשומת לב המגייסים אכן יכולות לעזור למציאת עבודה אבל זה תלוי בקונטקסט, בתוכן ובערוצי ההפצה. "באימפרבה אנחנו מעריכים יצירתיות, חדשנות ותוכן מקורי, בטח בעולמות ה-AI. חשוב לנו להיחשף לתוכן מקורי, בכול הערוצים שנמצאים המועמדים שלנו היום. אני ממליצה לא להשקיע בגימיקים אלא בתוכן פנימי איכותי, להיזהר לא להיתפס כשטחיים וכמי שפונים לכל כיוון ולמכנה הפופולארי הכללי. אין תחליף לעבודה ממוקדת, ניסיון והשכלה בתחום ובניית קשרים רלוונטיים", אומרת אברהם.