הקברניטהפתעת ה-RPG: איך רקטה בגיל פנסיה חודרת טנק מרכבה?
הקברניט
הפתעת ה-RPG: איך רקטה בגיל פנסיה חודרת טנק מרכבה?
היא פותחה ב-1958 ונכנסה לשירות ב-1961, האויב הראשון שלה היה הטנקים שלנו במלחמת ששת הימים וכיום אין בעולם נשק נ"ט יותר נפוץ; מאין הגיעה ה-RPG, וכיצד ביכולתה לסכן גם את צה"ל בעזה?
שלום, כאן הקברניט; משגר ה-RPG הוא כנראה אמצעי הלחימה של חמאס שמסב הכי הרבה נזק לכוחותינו - אפילו שמדובר ברקטה פשוטה להדהים שנולדה עוד כששלישיית הגשש החיוור היתה בשא"ש. בכמה מקרים, הצליחה ה-RPG לפצח את הנמ"ר - הנגמ"ש הישראלי שהוא הכי קשוח בעולם ולחדור אפילו טנקים.
וחמאס ממש לא לבד: אין ארגון טרור שלא מחזיק במשגרים הללו, ומתאמן בהם עד לרמה של טבע שני; יש מחבלים שלא יודעים לשחות, לשרוק או לרכוב על אופניים - אבל תפעול RPG? מתוך שינה. מאין הגיע הנזק הזה, איך הוא נשאר רלוונטי עד היום, ומה אפשר לעשות נגדו?
סיפורנו מתחיל במלחמת העולם השנייה, שהיתה מלחמה של טנקים: הם שדהרו על אדמת אירופה ודרסו מערכי הגנה, הם שאיפשרו להיטלר לכבוש כמעט את כל היבשת. המענה הראשון עבורם היו תותחים נגררים מהירי לוע, שפילחו טנקים בפגזים רבי עוצמה. כשהשתפר מיגון הטנקים, נולד צורך בתותחי נ"ט גדולים וחזקים יותר, שהפכו כה מסורבלים שלא התאימו לאף חזית.
התחליף היה משגרי רקטות נגד טנקים - נשק שאפשר לתת לחיילים בשטח, ולשבש בקלות תנועת אויב. הרקטות השתמשו במטען חלול - פצצה שצורתה מרכזת את אנרגיית הפיצוץ לנקודה בודדת, וכך חדרו שריון עבה גם בלי פגז ענק ותותח ענק.
הגרמנים פיתחו את הפנצרפאוסט, כלי חד פעמי מאוד פשוט וזול, שיכול להפעיל חייל בודד. כל כך פשוט היה, שלימדו גם ילדים וקשישים להפעיל אותו. האמריקאים הלכו על גישה הפוכה: הבזוקה - משגר רב פעמי, אך יותר מסובך לתחזוקה וטיפול, שהצריך צוות של שניים.
הרוסים ראו את הפיתוחים הללו והחליטו לשלב: משהו גם רב פעמי וידידותי למשתמש, וגם מאוד זול ונוח. זה לא כל כך הצליח בהתחלה: הפיתוח נמשך עוד הרבה אחרי שהמלחמה כבר נגמרה, והניב את ה-RPG1 בשנת 1948. כמה גרוע הוא היה? טווח הירי היה בסך הכל 50 מ' והדיוק? אפסי.
בינתיים השתפרו גם הטנקים, ומלחמת קוריאה של 1950 לימדה את העולם שמעצמות יכולות להילחם ביניהן גם בלי להפעיל פצצות אטום - כך שקרבות שריון עצומים יישארו בתפריט עוד שנים רבות.
כמענה לכך, פיתחה רוסיה ב-1954 את ה-RPG2, גרסה קלה ונוחה יותר, שהטווח שלה עלה ל-100 מ'. לא מספיק, קבעו הגנרלים; אנחנו צריכים משהו הרבה יותר טוב, נשק שהוא מהפכה.
אז ב-1958 נכנסה לאירוע חברת בזאלט, שניהלה פיתוח בשיתוף כמה משרדי עיצוב, והתוצאה היתה המטול שעושה הכל: ה-RPG7.
הטווח? יותר מ-300 מ'; העיצוב? נוח ועמיד, עם גימור עץ כדי שהמשגר לא ישרוף ליורה את הכתף. הגוף? מתקפל, לנשיאה נוחה. והמחיר? לא יקר בהרבה מרובה קלשניקוב.
והכי חשוב: היה מאוד קל גם לייצר, גם לתחזק, וגם לשפר אותו. כשנכנס לשירות ב-1961, הגיע במהירות שיא לכל כוחות ברית המועצות.
הראשונים שפגשו בו בקרב היו טנקי השרמן של צה"ל במלחמת ששת הימים, ואחריהם לוחמי ארה"ב בווייטנאם - וכולם הופתעו מכמה שהמשגר הפשוט הזה יעיל.
בין אם מדובר בניטרול רכב ושריון או בלפגוע בחיילים מאחורי מחסה או בתוך מבנים - ה-RPG7 עשה מלאכתו היטב.
אמינות המשגר התאימה ממש לכל שדה קרב: מהביצות והג'ונגלים של דרום מזרח אסיה, דרך מדבריות אפריקה ועד לכל שטח בנוי וזירות מושלגות.
עד מהרה, כל העולם רצה RPG שכזה, ורוב העולם גם השיג: חצי מכל המדינות שיש להן צבא הפעילו או מפעילות את מטול הנ"ט הזה.
מאוגנדה ועד גרנדה, מרומניה ועד נתניה. כן, צה"ל תפס כל כך הרבה כאלה שלל במלחמותיו, שפשוט גייס אותם והם שירתו פה עד 2007.
מדובר בהצלחה מסחררת, עד שממש קשה לדמיין את תפוצת הנשק הזה: רוסיה לבדה בנתה לפחות תשעה מיליון משגרים ומאות מיליוני רקטות, ועשרות מדינות בנו עוד בעצמן.
יש בעולם לא מעט מקומות בהם אייפון לא תוכלו להשיג, אבל RPG יעלה לכם משהו כמו 300 דולר. למעשה, המחיר המקסימלי של RPG הוא סביב 2,500 דולר. זה בערך כמו משגר M72 לאו אמריקאי, שהוא חד פעמי.
אוקיי, איך עובד הפגע הזה? ל-RPG7 שלושה חלקים: הראשון הוא המשגר עצמו, השני הוא הפצצה והשלישי - מנוע השיגור שמתחבר מאחור לפני הטעינה למשגר. זהו צילינדר עם חומר נפץ הודף, שיורה את הרקטה מהקנה במהירות של כ-420 קמ"ש. השני הוא המנוע הרקטי, שיידלק אחרי עשירית השנייה ויאיץ למהירות של קצת יותר מאלף קמ"ש.
עם הירי יישלפו סנפירים שמייצבים את הטיסה עד לפגיעת הרקטה. בחזית יש לה גביש שמייצר מתח חשמלי כשהוא חוטף מכה, מה שיוזם את המטען החלול. זוכרים איך הוא פועל? יש בו חלל בצורת קונוס, שמצופה בנחושת או מתכת רכה אחרת. כשחומרי הנפץ מופעלים, אנרגיית הפיצוץ נעה לכיוון החלל, מתיכה את הציפוי ומשגרת אותו קדימה.
התוצאה היא חץ בוער של גזים רותחים, מתכת נוזלית וחדירה תיאורטית של שריון פלדה בעובי של בין 25 ס"מ ועד חצי מטר - תלוי בדגם.
ויש הרבה מאוד דגמים, חמולות שלמות: המשפחה הראשונה היא הפצצה הסטנדרטית - קוטר גופה 85 מ"מ, ויש לה מטען חלול רגיל בהרכבים שונים.
המשפחה השנייה היא רקטות RPG בעלות ראש טנדם - אחד מאחורי השני. אלו בעצם רקטות ארוכות יותר, שמכילות שני ראשי נפץ.
הראשון מחליש את דופן הטנק או יוזם אריחי חומר נפץ הודף שנועדו לבלום טילים בלי לשרוט את השריון. ואז מופעל השני שהוא מטען גדול וחזק יותר, וחודר פנימה אחרי שקודמו טיפל במיגון.
המשפחה השלישית היא רקטות נגד אדם, שכוללות פצצה שמפזרת רסיסים - כמו רימון גדול. והמשפחה הרביעית מסוכנת במיוחד: פצצות RPG תרמובאריות. להן אין יכולת חדירה של מיגון עבה, אך לא זו המטרה שלהן.
מדובר ברקטות עם פצצת דלק-אוויר קטנה. מה היא עושה? ברגע הפגיעה תפזר תרסיס נפיץ ותדליק אותו. בבת אחת ייווצר גל ניפוץ עוצמתי, שנשען על החמצן מסביב ומייצר אזור לחץ גבוה מאוד - במיוחד בחללים סגורים; אתם לא רוצים להיות בתוך חדר כשדבר כזה פוגע בו.
הרוסים פיתחו את הגרסה הזו כדי לקלוע לבונקרים ועמדות אש דרך חרכי התצפית שלהם, וללוחמה בשטח בנוי. הרבה מה-RPG שבידי אויבי ישראל הגיעו לשם מאיראן: הפרסים מייצרים בעצמם גם משגרים וגם רקטות, חלק מעיצוב עצמי.
למשל, רקטה בשם נאפז בעלת חדירות משופרת ורקטת טנדם קלה יותר שטסה יותר רחוק. למשגרים האיראניים יש גם ידית אחיזה נוספת, שנועדה להקל על היציבות בזמן שיגור. לחמאס יש משגרים איראניים, ורקטה מתוצרת מקומית שנקראת יאסין.
ועדיין, מדובר בטכנולוגיה של שנות השישים, בשינויים מאוד דקים: איך מצליח הדרעק הזה לחדור את הטנקים והנגמ"שים של צה"ל - שהם הכי ממוגנים בעולם?
האתגר הוא עצום: כדי לחדור לרק"מ ישראלי, הרקטה צריכה לעבור שריון מתקדם ביותר; בעבר תועד טנק מרכבה שנפגע מטיל קורנט - נשק שיודע לחדור גם מטר של פלדה, יותר עבה מדופן נושאת מטוסים - והשריון בלם אותו.
ועוד לפני הסופר-שריון, צריכה ה-RPG לעבור את המיגון האקטיבי, מערכת מעיל רוח שיודעת לזהות רקטות וטילים באוויר ולחסל אותם בדרך עם מטעני רסס. ביכולתה לגלות גם רקטות קטנות, וממרחקים קצרים, ולטעון מחדש במהירות הבזק כדי לעצור מטח מכמה כיוונים.
בואו נתחיל עם מעיל רוח: לא ידוע איך RPG יכולה לפגוע בטנק או נגמ"ש שמוגן במערכת זו; אולי זה בגלל ירי מטווח קשה לגילוי, מזווית קשה ליירוט או בסביבה שיש בה משהו שמפריע למערכת.
לשמחתנו, גם החמאסניקים לא יודעים -וכל הפגיעות היו בפוקס. אחרת, היו יורים אך ורק מהטווח, הזווית ובנסיבות הנכונים וחודרים כל פעם; עובדה שאלפי RPG נורו על הכלים שלנו בעזה מתחילת התמרון, ורובן יורטו כמתוכנן.
ומה עם השריון? תראו, מעטה ההגנה הפנימי של מרכבה או נמ"ר הוא דבר מאוד, מאוד סודי, ואנחנו לא נחלק פה טיפים לווילדע חייעס של סינואר. אבל ידוע שאף מיגון של אף כלי אינו סימטרי, וקיימות נקודות שהן יותר דקות - ושם פצצות RPG משופרות עם ראש כפול עלולות לחדור.
גם פה מדובר מזל עיוור ולאויב אין מושג היכן לפגוע; הדבר היחיד שחמאסניק יודע על מיגון של מרכבה ב-100% זה שאם יורים עליו את ה-RPG מקדימה לא חודרים - אבל תוך שניות מקבלים צ'אנס לברר אם כל הסיפור עם גן עדן והבתולות באמת נכון או שעבדו עליו במסגד.
אגב, בעזה מסתובב עוד סוג של RPG, פיתוח מאוחר יותר שנקרא RPG29. זהו מטול נ"ט מסוכן מאוד, והדגמה להנדסת אנוש רוסית קלאסית: המפתחים הבינו שבשביל לתת מכה קטלנית לטנק צריך רקטה גדולה ושמנה שבעצמה דורשת משגר ארוך ומסורבל. וכדי לשאת את העסק בידי אדם אחד בלי חצובות כבדות, צריך להשתמש בחייל בתור סטנד.
זה עובד כשצריך לירות, אבל פחות כשצריך להתגנב אל המטרה, לזחול, לקום ולברוח או לזוז באופן כללי. בהליכה המשגר מתקפל טלסקופית, ואורכו מתקצר ממטר שמונים וחמש למטר בלבד. אבל הוא עדיין שוקל 19 ק"ג, ולא נוח לנשיאה. לא פלא שחמאס לא מרבה להשתמש בנשק הזה, אף שיכולת החדירה שלו יותר מכפולה משל RPG7.
האיום העיקרי הוא המשגר הסטנדרטי, שלמרות כל מגבלותיו עדיין מצליח להסב אבדות ונזקים לכוחותינו בעיקר כשהם מחוץ לרכבם: כל חוליית חמאס מסתובבת עם מטולי RPG, והאויב מרבה לירות על מבנים בהם נמצאים חיילים וכך לפצוע ואף להרוג.
אין פיתרון טכנולוגי לאיום הזה; אולי יהיה אם מישהו ימציא מיקרו-נשק נגד טילים שאפשר לשים על רחפן אוטונומי, שיסתובב עם הכוחות כמו כלב נאמן. אך הטכנולוגיה עדיין לא שם, והמלחמה לא מחכה לאף אחד.
ולכן, המענה לאיום ירי ה-RPG הוא בעיקר נהלי לחימה ועבודה מבצעית נכונה: חיפוי חכם של כוחות ממבנה למבנה, איתור מוקדם של חמאסניקים בתנועה, וחושים מחודדים של כל לוחם בשטח - לא פעם ראיתי במו עיני איך רפלקסים טובים עושים את ההבדל בין צלצולים באוזניים ובין פציעה איומה וגרוע מכך.
וגם אז, לצערי לא ניתן להימנע לחלוטין מפגיעות, רק לצמצם נזקים ולנטרל את האויב כמה שיותר מהר, לפני שיקבל צ'אנס לטעון ולשחרר עוד RPG. שימרו על עצמכם, היו עירניים וננצח.