סגור
גג עמוד techtalk דסק

מעבר לתעשיות הביטחוניות - האלטרנטיבה של עובדי ההייטק

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל התעשייה הביטחונית הפכה למוקד משיכה עבור עובדי הייטק רבים, עם זינוק משמעותי בהתעניינות מצד מהנדסים ומתכנתים בעבודה בחברות העוסקות בפיתוח אמצעי לחימה ומערכות הגנה. כיצד מגמה זאת משפיעה על ביטחון המדינה והאם תקדם את החדשנות?

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל התעשייה הביטחונית הפכה למוקד משיכה עבור עובדי הייטק רבים, עם זינוק משמעותי בהתעניינות מצד מהנדסים ומתכנתים בעבודה בחברות העוסקות בפיתוח אמצעי לחימה ומערכות הגנה. כיצד מגמה זאת משפיעה על ביטחון המדינה והאם תקדם את החדשנות?
המתקפה האיראנית על ישראל באפריל האחרון סימנה נקודת מפנה משמעותית במודעות הציבורית לנושא הביטחון שלנו. ההצלחה חסרת התקדים של מערכות ההגנה האווירית הישראליות, לצד האיומים הגוברים על המדינה, יצרו גל של עניין בקרב עובדים, במיוחד בענף ההייטק, המעוניינים לתרום למאמץ הביטחוני. במאמר זה אבחן את השינוי בתפיסת הקריירה בקרב עובדים בשוק הישראלי, והפיכת המגזר הביטחוני לאטרקטיבי וחדשני עבור עובדי ההיי טק ומדוע מגמה זאת היא חיובית וערכית.
מלחמת חרבות ברזל חשפה את הצורך הקריטי במערכות הגנה מתקדמות בכלל ואת החשיבות של התעשיות הביטחוניות לביטחון המדינה בפרט. האירועים המטלטלים איתם אנו מתמודדים בשנה האחרונה, הובילו רבים לשאול את עצמם כיצד הם יכולים לתרום למאמץ המלחמתי ולהיות חלק מהפתרון. יש שהתנדבו למילואים, יש שפעלו למען העורף, ויש גם כאלה שמגלים שלמרות השכר הגבוה והאפשרות לאקזיט שמציעות חברות הייטק, לעבודה עם משמעות יש ערך, ובוחנים קריירה בתעשייה הביטחונית. העלייה בהתעניינות עובדים בתעשייה הביטחונית, עליה מדווחים חברות בתחום, נובעת משתי סיבות מרכזיות: הראשונה, היא החשיפה הגוברת לטכנולוגיות מתקדמות שפותחו בתעשיות הביטחוניות והוכחו כיעילות במלחמה הנוכחית. השנייה, היא הרצון של העובדים להיות שותפים בעשייה משמעותית, כזו שמגנה על הבית ומספקת ביטחון למדינה.

ביקוש גובר לתגבור הביטחון

1 צפייה בגלריה
סיגל גרוסי Sela
סיגל גרוסי Sela
סיגל גרוסי
(צילום: גיל מגלד)
במקביל, התעשיות הביטחוניות עצמן חוות ביקוש גובר לעובדים עקב הצורך המתגבר במוצרים ושירותים טכנולוגיים בתחום הביטחון. לפי מקורות שונים, מדובר על עלייה בכמות הבקשות לתעסוקה מצד אנשי הייטק שמחפשים תפקידים בעלי משמעות ישירה והשתלבות בחזית ההגנה על המדינה. בנוסף, הצורך בגיוס מהיר של כוחות אדם בתעשיות אלו הפך את המגזר הביטחוני לאטרקטיבי במיוחד עבור עובדים מההייטק שמחפשים יציבות תעסוקתית ומעורבות ישירה במאמצים הלאומיים.
הצורך הזה לא רק תורם לשוק העבודה הביטחוני אלא גם מציף את הבעיות הקיימות במחסור בכוח אדם ובחדשנות טכנולוגית בתעשיות המסורתיות, דבר שמעלה את הצורך ברפורמות ושיפורים במבנה הכלכלי והטכנולוגי של התעשיות הללו בישראל.

מהייטק לביטחון: מדוע עובדים בוחרים לשנות כיוון?

חיפוש משמעות: המעבר לתעשיות הביטחוניות מאפשר לעובדי ההייטק לתרום למטרה גדולה יותר, עם אפשרות לפתח טכנולוגיות פורצות דרך ולהשפיע על ביטחון המדינה, ולהרגיש שהם חלק ממשהו חשוב, במיוחד בעת הזאת.
ביטחון תעסוקתי: חוסר היציבות שפקד את תעשיית ההייטק בשנים האחרונות, לצד משבר הקורונה ומגמות השפל בשוק, גורם לעובדים רבים לחפש יציבות תעסוקתית. התעשיות הביטחוניות, הנתמכות על ידי המדינה, נחשבות כתחום איתן עם ביקוש גבוה לכישרונות וטאלנטים.
מיומנויות רלוונטיות: המיומנויות שרכשו מהנדסים ומתכנתים בהייטק, כגון פיתוח תוכנה, ניתוח נתונים והנדסת מערכות טכנולוגיות חדשניות, רלוונטיות מאוד לתעשיות הביטחוניות.
למרות שהשכר בתעשיות הביטחוניות אינו יכול להתחרות ישירות עם החברות המובילות בהייטק, התעשייה הביטחונית מציעה תנאי עבודה משתלמים ויציבות תעסוקתית גבוהה. חברות כמו רפאל, אלביט והתעשייה האווירית מציעות לעובדים שכר תחרותי, ביטוחי בריאות, השתלמויות מקצועיות, ותנאים נוספים המבטיחים יציבות ושגשוג לאורך זמן.
בסיכומו של דבר, השילוב בין תחושת משמעות עמוקה, יציבות תעסוקתית, והזדמנות לעבוד על טכנולוגיות מתקדמות ומרתקות, הופך את התעשייה הביטחונית לאלטרנטיבה אטרקטיבית עבור עובדי ההייטק בישראל. זוהי תופעה שנובעת מההכרה הגוברת בחשיבות ההגנה על המדינה, במיוחד בימים שבהם האיומים הביטחוניים הולכים ומתרבים. המעבר של עובדי ההייטק לתעשיות הביטחוניות איננו רק מהלך אישי של חיפוש אחר משמעות ויציבות. זהו חיבור אסטרטגי של חדשנות אזרחית עם עולמות הביטחון, המבטיח שמדינת ישראל תישאר בחזית היכולת הטכנולוגית וההגנתית בשנים הקרובות
סיגל גרוסי היא סמנכ"לית ומנהלת תחום התעשיות הבטחוניות בחברת Sela, ספקית שירותי ענן